گروه شهری: در طول کمتر از 8سال، شهرداری تهران بیش از 20کیلومتر تونل در پرتراکم‌ترین منطقه شهری کشور به بهره‌برداری رساند.

تونل

تونل رسالت بیش از 5شهردار و 2سرپرست شهرداری به‌خود دید و ساخت آن بیش از 11سال به طول انجامید. برج میلاد نیز با سابقه ساخت بیش از 9سال در کنار تونل رسالت دیگر پروژه ناتمام به یادگار مانده از 5شهردار قبلی و 2سرپرست شهرداری بود. هیچ‌یک از شهرداران پیشین تهران نتوانستند این دو پروژه بزرگ و انبوهی از پروژه‌های کوچک را ساماندهی کنند و به نتیجه برسانند.

با استقرار مدیریت شهری فعلی تهران (محمدباقر قالیباف در سمت شهردار) کار اتمام همه پروژه‌های ناتمام پایتخت در دستور کار قرار گرفت و انبوهی از کارهای ناتمام در پایتخت به‌تدریج و به سرعت به مرحله اجرا درآمد. تونل یک کیلومتری رسالت که در عرض 11سال ساخته شد، این هراس را در دل بسیاری از مسئولان و شهروندان به‌وجود آورد که درصورت آغاز پروژه‌های تونلی دیگر امکان ساخت زودهنگام آن رؤیایی دست نیافتنی است.

تونل توحید در اردیبهشت‌ماه سال 86و تقریبا 8‌ماه پس از بهره‌برداری از تونل رسالت آغاز شد و در بهمن‌ماه سال 88و در زمان مقرر به پایان رسید.این تونل طولی در حدود 4هزار و 136متر (به‌صورت رفت و برگشت) دارد و با وجود حجم کاری 4برابر تونل رسالت، یک‌چهارم زمان ساخت تونل رسالت را به خود اختصاص داده است.پس از بهره‌برداری از تونل توحید حدود 14‌ماه بعد کار ساخت تونل نیایش به طول 10هزار و 252متر در دستور کار قرار گرفت. عملیات اجرایی پروژه به‌طور رسمی در اوایل سال 90آغاز شد و در بهمن‌ماه سال 91نیز به بهره‌برداری رسید.

تونل امیرکبیر نیز به‌عنوان آخرین تونل ساخته شده در دوره مدیریت فعلی شهرداری، به طول تقریبی 3هزار و 400متر (به‌صورت رفت و برگشت) همزمان با احداث تونل نیایش ساخته شد تا بازار تهران را به بزرگراهی نوظهور در شرق پایتخت متصل کند. این در حالی است که این تونل‌ها در متراکم‌ترین بافت‌های جمعیتی و مسکونی ساخته شده است و نشان از قدرت جامعه مهندسان ایرانی در دستیابی به این توان مهندسی است.

ساخت 57کیلومتر معبر بزرگراهی

در فاصله زمانی بین آغاز بهره‌برداری از تونل نیایش تا افتتاح تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید بابایی با جاده تلو، بیش از 57کیلومتر به طول معابر بزرگراهی شهر تهران افزوده شده است. از بیست و هشتم بهمن‌ماه سال 1391که تونل شمالی نیایش به روی حرکت خودروها گشوده شد و این معبر زیرزمینی رسما مورد بهره‌برداری قرار گرفت تا هشتم خردادماه 1392که تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید بابایی با جاده تلو زیربار ترافیک رفت، 57کیلومتر مسیر بزرگراهی به همراه 69پل سواره رو تحویل شهروندان تهرانی شده است.

در این مقطع زمانی 102روزه علاوه بر اتمام 2پروژه عظیم تونل نیایش(28بهمن 1391) و بزرگراه امام علی در موعد مقرر(3خرداد 1392)، مجموعه پل‌های تقاطع چندسطحی بزرگراه‌های شیخ فضل‌الله و محمدعلی جناح(18اردیبهشت 1392) و تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید بابایی با جاده تلو(8خرداد 1392) به بهره‌برداری رسید و پرونده احداث تندروهای بزرگراه آزادگان با افتتاح مسیر حدفاصل پل کن تا پل شهید کاظمی(27اسفند 1391) برای همیشه بسته شد.

در نتیجه بهره‌برداری از این پروژه‌ها، تونل نیایش به طول 10هزار و 252متر(با احتساب طول رمپ‌ها) 2بزرگراه صدر و نیایش را به یکدیگر متصل ساخت و به تعبیری قسمت فوقانی رینگ کمربندی داخلی بزرگراه‌های پایتخت را تکمیل کرد. کمتر از یک‌ماه بعد، قطعه نهایی بزرگراه آزادگان شامل یک مسیر 9کیلومتری حدفاصل شمال پل رودخانه کن تا پل شهید کاظمی، تندروهای باقیمانده این مسیر را به هم متصل کرد و باعث شد کمربندی جنوب پایتخت عملکرد اصلی خود را بازیابد. براساس این گزارش افتتاح مجموعه پل‌های تقاطع چندسطحی بزرگراه‌های شیخ فضل‌الله و محمدعلی جناح، دستاورد دیگر این مقطع زمانی 102روزه بود.

این تقاطع چندسطحی شامل 2دستگاه پل اصلی به مساحت 11هزار و 668مترمربع و 4دستگاه پل جهتی به مساحت 10هزار و 198مترمربع است. طول هریک از پل‌های اصلی این تقاطع 248متر و طول مجموع پل‌های جهتی 1041متر است. در ادامه این روند، بزرگراه امام علی26کیلومتر دیگر به مسیر توسعه خود ادامه داد تا در جنوبی‌ترین بخش خود به بزرگراه صالح آباد برسد. برای احداث این بزرگراه 56پل سواره رو در قالب 25تقاطع اصلی و فرعی ساخته شده است.

البته شهر تهران در همین مدت زمان محدود شاهد تحولات عمرانی دیگری نیز بوده است چراکه عملیات احداث دریاچه شهدای خلیج‌فارس که از مهرماه سال 1389آغاز شده بود، پانزدهم اردیبهشت‌ماه 1392به ثمر نشست و به این ترتیب یک دریاچه 140هکتاری به همراه 3جزیره مصنوعی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

کد خبر 218054
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز