یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پیامک‌های طنز بعد از سومین مناظره 8کاندیدای ریاست‌جمهوری گواه این موضوع است که برخلاف 2دوره قبلی نه شکل مناظره مورد انتقاد است و نه نحوه سؤال‌ها. این‌بار پیامک‌های طنز، مجریان برنامه را نشانه رفته است.

مناظره تلویزیونی


از همان ابتدا که رسانه ملی اعلام کرد که مناظره 8کاندیدا در کنار هم برگزار می‌شود، شایعات مختلفی از مجری مناظره اعلام شد؛ شایعاتی که باعث شد مدیرکل روابط عمومی اعلام کند که تاکنون فرد خاصی برای اجرای مناظره‌های انتخاباتی تعیین نشده است.

سیدتقی سهرابی، مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما که در روزهای مناظره همواره پاسخگوی رسانه‌ها بود همزمان اعلام کرد که اسم مجری مناظره تا آخرین لحظه مشخص نمی‌شود. با اینکه خبر اجرای کامران نجف‌زاده و دکتر رضا پورحسین تکذیب شد، اما بازار شایعه‌ها همچنان گرم بود، به‌طوری که حتی اسم سیدعزت‌الله ضرغامی هم به‌عنوان مجری مناظره‌ها مطرح شد؛ گرچه مطرح شدن نام رئیس سازمان صدا و سیما برای هدایت مناظره‌ها بیشتر به شوخی نزدیک بود، نکته‌ای که خود ضرغامی آن را اینگونه مطرح کرد: «این یک شوخی است.»

در این میان گمانه‌ها به سمت مرتضی حیدری هم رفت. انتخاب حیدری با توجه به مصاحبه‌های معروفش با رئیس‌جمهور دولت دهم و یازدهم به واقعیت نزدیک‌تر بود، خصوصا اینکه اجرای برنامه گفت‌وگو محور «پایش» هم برعهده او بوده‌است. از سوی دیگر او در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که با کمال افتخار این مسئولیت را می‌پذیرد.

سرانـجـام اسامـی 3مـجری از مجری‌های باسابقه تلویزیون برای گرداندن مهم‌ترین برنامه انتخاباتی تلویزیون مطرح شد. قرار بر این شد که مناظره اقتصادی با مرتضی حیدری، مناظره فرهنگی با محمد جعفر خسروی و مناظره سیاسی با حسن سلطانی باشد.

جلسه اول مناظره که با اعتراض 8کاندیدا مواجه شد، با اجرای مرتضی حیدری همراه بود؛ هرچند برخی از انتقادها به سمت دیالوگ حیدری رفت و عنوان شد که این مجری نباید از لفظ تستی برای سؤالات بخش دوم مناظره استفاده می‌کرد، اما فریدون صدیقی اجرای مسلط این مجری را حرفه‌ای خواند. این استاد روزنامه‌نگاری در این‌باره به مهر گفت: مجری برنامه در چارچوبی که برایش تعیین شده بود به خوبی برنامه را مدیریت کرد. گاهی آرام و در زمان لازم پرشتاب بود و بحث را کنترل و هدایت می‌کرد. درواقع می‌توان به او نمره 18 از 20 داد.

به‌نظر می‌رسد که اجرای آرام او و مدیریتش در لحظه‌ای که چند کاندیدا به این نحوه مناظره اعتراض کردند، مسئولان تلویزیون را برای هدایت 2 مناظره دیگر توسط او ترغیب کرد. هدایت مناظره دوم هم برعهده او گذاشته شد. پیش از شروع سومین مناظره، خسروی که به همراه حسن سلطانی در استودیو گزارش می‌دادند در این‌باره گفت: بر حسب وظیفه باید مناظره دوم را با موضوع فرهنگی اجرا می‌کردم و جناب آقای سلطانی مناظره سوم را؛ ولی واقعیت این است که مبتنی بر راهبرد سازمان صداوسیما دایر بر اصل تفاهم و تناسب در کار اجرا هر سه مناظره به آقای حیدری سپرده شد.

وی ادامه داد: چون این تلقی پیش آمد که محتمل است تغییر مجریان به تغییر وضعیت مناظره منجر شود، ‌به همین دلیل گفتند که رکن ثابت اجرا جناب آقای حیدری همچنان این کار را انجام دهند، چون حسن ظن و حسن تفاهم با نامزدها مهم‌ترین اصل بوده است.

به‌هرحال اجرای این مناظره‌ها به حیدری سپرده شد؛ مجری‌ای که نه‌تنها به‌دلیل اجرای «گفت‌وگوی ویژه خبری» در شبکه دوم سیما معروف شده بلکه در این چند سال اخیر درگیر حواشی ازجمله پناهندگی به خارج از ایران و اختلاس بانکی بود که البته در مصاحبه‌ای تمام این شایعات را با دلیل ادامه تدریس در خارج از کشور و درگیری پایان‌نامه دکتری منکر شد.

با اینکه در بخش دوم مناظره حیدری در سخنانی اعلام کرد که بیش از 65درصد (رقمی معادل 45میلیون نفر) بیننده 2مناظره قبلی بوده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد از وعده ضرغامی که مناظره‌های ریاست‌جمهوری که جزو پربیننده‌ترین، جذاب‌ترین و آگاهی‌بخش‌ترین برنامه‌ها خواهد شد تا برگزاری آن به تجربه برگزاری 2مناظره، نیاز بود تا سومین مناظره جذاب و دیدنی شود. اگر پیش از این حیدری در مناظره‌ها با گفتن این جملات که «از شما متشکرم»، «جناب دکتر تنها 3دقیقه فرصت دارید که پاسخ نقدها را بدهید» تنها نگهدارنده زمان و نظم جلسه بود، اما در مناظره سوم این جملات کمتر از حیدری شنیده شد و کاندیداها اجازه داشتند زمان بیشتری به استدلال و مباحثه بپردازند. از سوی دیگر حیدری در برخی از لحظات توضیحاتی اضافه‌تر از «زمان شما به پایان رسیده‌ است» را داد و گاهی از کاندیداها سؤالات اضافی‌تر و حتی چالشی‌تر از سؤالات نوشته‌شده کرد و حتی در جایی به کاندیدایی که بیشتر از زمان خودش صحبت کرد قاطع اعلام کرد که «متأسفانه میکروفون شما الان قطع خواهد شد». البته او عدم‌جذابیت 2مناظره قبلی را نه در شکل اجرا بلکه در خود کاندیداها دانست. او جذاب شدن مناظره سوم را اینگونه مطرح کرد: «در برگزاری مناظره‌های قبلی هم ما از این شکل استقبال می‌کردیم.»

کد خبر 217887

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز