دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۶
۰ نفر

محمدباقر قالیباف گفت: مشکل دریاچه ارومیه حاصل سوء تدبیرها در حوزه مدیریت آب بوده است.

وی در بخشی از سخنان خود در جمع مردم ارومیه با اشاره به سوء تدبیر‌ها و مشکلات مدیریتی در حوزه آب گفت: اگر امروز شاهد بزرگ‌ترین معضل محیط‌زیست کشور در ارومیه هستیم (خشکی دریاچه ارومیه) این حاصل اتفاق نیست و تعلق به یکی دوسال اخیر ندارد، بلکه متعلق به 16-15 سال تصمیم‌گیری‌های نادرست است. قالیباف افزود: امروز علاوه بر شمال غرب کشور، اصفهان، خوزستان و یزد نیز با مشکل آب و تقسیم آن مواجه هستند.

به گزارش همشهری، برای نجات دریاچه ارومیه 24راهکار اجرایی مصوب شده اما تا‌کنون هیچ اقدام کارسازی دراین زمینه صورت نگرفته است. کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه محیط‌زیست و آب، پیش از این بارها بر ضعف مدیریت منابع آب کشور اشاره و تأکید کرده‌اند که سدسازی‌های فاقد ارزیابی زیست‌محیطی، حفر چاه‌های غیرمجاز، آبیاری سنتی، برداشت بیش از حد مجاز از سفره‌های زیرزمینی و رعایت نکردن حقابه از عمده‌ترین عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه محسوب می‌شود.

درعین حال، در نخستین قدم برای نجات ارومیه ضروری است وزارت نیرو با بازکردن دریچه سدها و پلمب 30هزار چاه غیرمجاز برای نجات این دریاچه اقدام کند اما باوجود آنکه این وزارتخانه به اجرای این دو راهکار ملزم شده هنوز دراین زمینه اقدام کارسازی نکرده است. تنها اقدام عملی که برای تأمین آب این دریاچه صورت گرفته باروری ابرهاست؛ راهکاری که تقریبا اغلب کارشناسان محیط‌زیست بر ناکارآمدی آن تأکید می‌کنند. انتقال حوضه به حوضه آب از دیگر گزینه‌هایی است که برخی مسئولان به‌ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اجرای آن تأکید می‌کنند. اما آنچه مسلم است مادامی که تغییر الگوی کشت، تبدیل آبیاری سنتی به مدرن، جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی و پلمب چاه‌های غیرمجاز و تأمین حقابه این دریاچه دردستور کار قرار نگیرد و در این زمینه اقدام جدی صورت نگیرد احیای دریاچه ارومیه امکان‌پذیر نخواهد بود.

کد خبر 217206

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز