همشهری‌آنلاین: قلندریه در تاریخ تازه‌ترین کتاب دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی‌، شاعر و پژوهشگر نامدار عرصه ادب و عرفان است که در میانه‌های کار نمایشگاه کتاب از سوی انتشارات سخن به نمایشگاه رسیده‌است.

به گزارش همشهری آنلاین در این کتاب که عنوان فرعی«دگردیسیهای یک ایدئولوژی» را بر خود دارد، جنبش قلندریه مورد تجزیه و تحلیل همه جانبه قرار گرفته‌است.

به گفته دکتر کدکنی، این جنبش یک جنبش چند ساحتی‌است که با یک نگاه منشوری می‌توان رنگ‌های بیشماری را در ‌آن نظاره کرد؛ از مزدک‌گرایی و آیین‌های کهن گرفته تا راه و رسم جوانمردی و عیاری و فتوت، تا عناصری از آیین خرم‌دینان تا اندیشه‌هایی از گنوستیسیسم و عرفان اسلامی در صورت مکتب ملامتیان نیشابور تا گرایش‌های قرمطیانه و شیعی و حروفی و اهل حق – تصویری متناقض از مردمی که از یک سوی با ثروت‌های بزرگ و تعدد  زوجاب و نظام برده‌داری و قتل نفس و تباه کردن طبیعت و آلودن محیط زیست مخالف‌اند و از سوی دیگر، در دورانی دیگر، جز دریوزه و گدایی کاری از ایشان دیده نمی‌شود.

دکتر کدکنی چنان که در مقدمه کتاب خود آورده است، این اثر را به توصیه زنده‌یاد بدیع‌الزمان فروزانفر به دست گرفت و چهل و یک سال به دنبال منابع و دیدن نسخ‌های خطی و اسناد مربوط به این جنبش بوده‌است.

قلندریه در تاریخ، در 656 صفحه در قطع وزیری با قیمت 8500 تومان انتشار یافته است.

دکتر شفیعی کدکنی که روز پنج‌شنبه به نمایشگاه کتاب آمده و از بخش عربی آن دیدن کرده بود، چهار کتاب دیگر را هم به ناشر کارهایش سپرده‌است که قرار است تا پایان بهار انتشار عمومی یابد.

 این چهار اثر در مجموعه آثار عطار جای می‌گیرند که پیش از این تصحیح منطق‌الطیر آن از سوی جناب کدکنی عرضه عمومی شده‌بود و قرار است کتاب‌های مختارنامه، مصیبت‌نامه، الهی‌نامه نیز انتشار عمومی یابند.

کد خبر 21713

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز