گروه شهری: معافیت خودروهای‌نو از معاینه فنی که تا همین چند سال قبل 2سال بود، با مصوبه نمایندگان مجلس هشتم به 5سال افزایش پیدا کرد.

مصوبه‌ای که واکنش‌های بسیاری را برانگیخت و نهادهای بسیاری نگرانی خود را از این مصوبه اعلام کردند اما طبق مصوبه مجلس قرار شد که خودروهای نو به جای 2سال، 5سال از هرگونه معاینه فنی معاف باشند. حالا خبر می‌رسد که نمایندگان مجلس نهم به این باور رسیده‌اند که این مصوبه نه‌تنها ایمنی شهروندان را به‌صورت مستقیم مورد تهدید قرار داده بلکه با افزایش آلودگی هوا، سلامت آنها را نیز به‌صورت غیرمستقیم در معرض تهدید قرار می دهد، به همین دلیل درصدد اصلاح آن برآمده‌اند.

در این ارتباط یک عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: انجام معاینه فنی خودروها با توجه به شرایط فعلی و وضعیت حال حاضر جاده‌های کشور که به هیچ عنوان پاسخگوی تعداد انبوه خودروهای موجود و سرعت بالای آنها نیست، امری کاملا ضروری است.
نبی‌الله احمدی با اشاره به اینکه احتمال ایجاد تصادفات و تلفات سنگین بر اثر برخورد خودروهایی که از نظر فنی مشکل دارند بالاست، افزود: به‌منظور کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن انجام معاینه فنی خودروها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. وی با بیان اینکه یکی از اهداف معاینه فنی کاهش میزان آلودگی هواست که در درازمدت تأثیر خود را می‌گذارد، اظهار کرد: اگر معاینه فنی با جدیت انجام نشود، خسارات ناشی از آلودگی هوا به‌مراتب بیشتر از خسارات ناشی از تصادفات خواهد بود.

ضرورت توجه به ایمنی خودروها

یک عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس نیز در این ارتباط با اشاره به افزایش قابل ملاحظه تعداد خودروها و افزایش سرعت آنها در مقایسه با خودروهای نسل قبل گفت: باید تمام فاکتورهایی که در تولید خودروها به‌کار می‌روند، توسعه‌یافته‌تر و پیشرفته‌تر شده و قابلیت‌های معتبرتر و مطلوب‌تری داشته باشند.

حسین محمدزاده با بیان اینکه علاوه بر خودروهای تولیدی که وارد ناوگان می‌شوند، خودروهای فرسوده زیادی نیز در ناوگان وجود دارند که همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند، افزود: یکی از نکات غیرقابل انکار در زمینه خودرو بحث ایمنی آن است که باید مورد توجه خاص قرار گیرد.

تأکید بر کاهش زمان معاینه فنی به 2سال

همچنین در این رابطه یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه باید زیرساخت‌های مورد نیاز کشور ازجمله وضعیت راه‌ها که نیاز به تأمل فراوان دارد فراهم شود، گفت: درحالی‌که در قرن 21قرار داریم، زیبنده نیست راه‌های کشور ما از ایمنی لازم برای تردد خودروها برخوردار نباشد.

جلیل جعفری با تأکید بر ضرورت نصب سیستم ترمزABS و کیسه هوا (ایربگ) و سایر بخش‌های ایمنی خودرو و ارزیابی این امکانات به‌منظور حصول اطمینان از عملکرد درست خودروها، افزود: با توجه به هزینه بالایی که مردم برای خرید خودرو می‌پردازند، خودروسازان باید برای سلامت راننده و سرنشینان خودرو ارزش به‌مراتب بیشتری قائل شوند. وی حفظ جان راننده و سرنشینان خودرو را از هر چیز دیگری مهم‌تر دانست و اظهار کرد: قطعا خسارات جانی و مالی ناشی از عدم‌ایمنی خودروها بسیار بیشتر از وقت و هزینه‌ای است که به‌منظور مراجعه به مراکز معاینه فنی خودرو صرف می‌شود و بهتر است رانندگان برای انجام معاینه فنی خودروهای خود وقت کافی بگذارند.

جعفری ضرورت رسیدگی به‌خودرو و انجام معاینه فنی آن که به‌صورت مستقیم با جان رانندگان و خانواده‌های‌شان سر و کار دارد را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: با توجه به وضعیت آلودگی هوا و خسارات ناشی از آن ضروری است مدت زمان مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی مجددا به 2سال یعنی زمانی که پیش از مصوبه مجلس اجرا می‌شد، برگردد.عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان با اعلام اینکه رانندگان به‌دلیل مشغولیت‌های فراوانی که دارند به‌صورت خودجوش به مراکز معاینه فنی مراجعه نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: قطعا کوتاه‌شدن مدت زمان معاینه فنی خودروها به نفع مردم است؛ ضمن اینکه اشتغال‌زایی نیز ایجاد می‌کند.

کد خبر 216775
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز