سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین – زهره بانی: تب مالت یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام است که پیشگیری از این بیماری در انسان، فقط با کنترل آن در دام میسر است

مفاهیم: تب مالت (بروسلوز) چیست؟

تب مالت یا بروسلوز که با نام‌های دیگری مثل "تب مواج"، " تب دیوانه" یا "تب مدیترانه‌ای" نیز شناخته می‌شود، بیماری بسیاری از پستانداران اهلی و وحشی محسوب می‌شود. این بیماری در دام باعث سقط جنین، کاهش میزان شیر و نازایی دام مبتلا می‌شود.

عامل تب مالت یک نوع باکتری موسوم به "بروسلا" است که انواع مختلف دارد و نوعی که در بز و گوسفند وجود دارد، مهمترین عامل بیماری انسان است.

راه‌های سرایت بیمار

  • تماس مستقیم با دام (گاو، گوسفند، بز، خوک، شتر و گوزن) آلوده یا بافت‌های دام آلوده مانند خون، ترشحات رحمی و جنین سقط شده.اجتناب از مصرف شیر و فرآورده‌های شیری آلوده
  • مصرف شیر خام و فرآورده‌های لبنی آلوده به خصوص پنیر تازه، کره، خامه و سرشیر.
  • سرنگ آلوده حیوانی.
  • استنشاق هوای آغل و اصطبل آلوده .

علایم

تب مالت به سه نوع حاد، تحت حاد و مزمن تقسیم می‌شود که علایم هر کدام ویژه همان نوع است.

- در نوع حاد بیمار از درد عمومی بدن به خصوص پشت درد شکایت می‌کندو تب و لرز و تعریق شدید دارد و در اثر بی اشتهایی احساس ضعف عمومی دارد. با این نشانه‌ها از آغاز بیماری بیشتر از 3 ماه نمی‌گذرد.

- در شکل تحت حاد این بیماری که بی نشانه خاصی شروع می‌شود، بیمار فقط از ضعف و خستگی رنج می‌برد و این یعنی از آغاز بیماری 3 ماه تا یک سال می‌گذرد.
- در تب مالت مزمن، نشانه‌ها شامل تب، تعریق شبانه، درد عضلانی و بی اشتهایی است.

پیشگیری‌

  • از مصرف‌ مواد لنی مشکوک و غیر پاستوریزه جدا خودداری شود و در صورت عدم دسترسی به این نوع فرآورده‌های لبنی، جوشاندن شیر به مدت 15 دقیقه بهترین شیوه از بین بردن عوامل بیماری‌زا در آن است.
  • هنگام ورود به آغل و اصطبل حتما از ماسک‌ تنفسی‌ استفاده شود.
  • محل نگهداری حیوانات در فاصله مناسبی از محل زندگی انسان باشد.
  • دامپزشکان‌، دامداران‌، پرسنل‌ کشتارگاه‌ها و هر فرد دیگری که به نوعی با دام‌ها در ارتباط است، از دستکش‌، کلاه‌، ماسک‌، عینک‌ و روپوش‌ مناسب‌ استفاده نماید.

طول درمان

بسته به نوع و شدت بیماری، طول درمان از چند هفته تا چند ماه متغیر است. در برخی از مبتلایان به تب مالت که درمان می‌شوند، احتمالا به دلیل وضعیت دا در برخی از مبتلایان به تب مالت که درمان می‌شوند، احتمالا به دلیل وضعیت درون سلولی باکتری بروسلوز و مقاومت آن در مقابل برخی آنتی بیوتیک‌ها، اغلب در عرض چند ماه بعد از عفونت اولیه بیماری دوباره عود می‌کند. بد نیست بدانید که این عود مجدد علایم بیماری حتی ممکن است تا دو سال پس از درمان ظاهرا موفق نیز اتفاق بیفتد.

medicinenet.com

کد خبر 216418
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز