همشهری آنلاین: معاون دفتر زیستگاه‌ها و امورمناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت:در صورت مسدود شدن جریان‌های رودخانه‌ای سالانه شاهد کاهش ۱۲۰ سانتی متری (۱۲۰۰ میلیمتر) از عمق دریاچه ارومیه خواهیم بود

کاهش سالانه 120 سانتی‌متر از عمق دریاچه ارومیه

به گزارش ایرنا، مسعود باقر زاده کریمی، با اشاره به میزان تبخیر این حوضه آبی در خطر نابودی، افزود: با توجه به وضعیت کنونی دریاچه ارومیه، حفظ جریان‌های زیست محیطی رودخانه‌ها برای بقای آن دریاچه امری حیاتی است.

وی تاکید کرد: البته با توجه به خشکسالی‌های پیاپی که رخ داده، متاسفانه این کاهش شدیدتر شده است.

باقر زاده کریمی اظهار داشت: این در حالی است که متوسط تبخیر در حوضه دریاچه ارومیه حدود ۱۵۰۰ میلی‌متر در سال است و متوسط میزان بارش دراین حوضه حدود ۳۰۰ میلیمتر است.

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد: مساحت دریاچه ارومیه در شرایط پرآبی نزدیک به ۵۰۰ هزار هکتار و حوضه آبریز آن بیش از ۵ میلیون هکتار است.

وی گفت: متاسفانه درسنوات گذشته احداث سدهای متعددی بر روی رودخانه‌های بالادستی دریاچه ارومیه مانع ورود حداقل جریان آب به این دریاچه شده که این مساله به جریان زیست محیطی آن آسیب وارد کرده است.

به گفته باقرزاده کریمی، براساس برآوردهای کارشناسان دستگاه‌های مسئول، میزان نیاز دریاچه ارومیه به منابع آبی بالادست حدود ۱ /۳ میلیارد مترمکعب درسال است که متاسفانه این حجم درسال‌های گذشته به دریاچه نرسیده است.

وی اظهارداشت: بخش عظیمی از آب مهار شده در پشت سدهای حوضه دریاچه ارومیه (حدود ۸۵ درصد ) به بخش کشاورزی اختصاص یافته و این در حالی است که بازار اقتصادی و فرآیند تولید محصولات کشاورزی تا این حد توسعه نیافته است.

باقرزاده کریمی گفت: بنابراین حیات دریاچه ارومیه وابسته به میزان آب ورودی رودخانه‌های حوزه آبریز آن است که متاسفانه احداث سدهای متعدد بر روی رودخانه‌های حوضه دریاچه ارومیه، ورود جریان آب به این دریاچه را مختل و پدیده خشک شدن آن را تشدید کرده است.

دریاچه ارومیه در شمال غرب ایران و در استان آذربایجان غربی واقع شده ‌است. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب‌ شور دنیا است.

آب این دریاچه بسیار شور بوده و عمدتا از رودخانه‌های زرینه ‌رود، سیمینه ‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌‌شود.

دریاچه ارومیه چند سالی است که با پدیده خشک شدن مواجه شده و در حال حاضر حدود ۵۰ درصد آن خشک شده است.

کارشناسان علت اصلی خشک شدن این دریاچه را نرسیدن آب مورد نیاز به این حوضه آبی می‌دانند که احداث سدهای متعددی بر روی رودخانه‌های بالادستی، نرسیدن حق آبه مورد نیاز به آن و پدیده خشکسالی علت کاهش آب ورودی به این حوضه آبی است.

البته برای نجات دریاچه ارومیه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان های بین المللی اقدامات اساسی صورت گرفته که مدیریت صحیح منابع آبی، تامین حق آبه آن از سوی وزارت نیرو، بهسازی روش های آبیاری از سنتی به صنعتی توسط وزارت جهاد کشاورزی و آموزش همگانی برخی این اقدامات است.

کد خبر 216280
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز