همشهری ْآنلاین: دولت کلمبیا و نیروهای شبه نظامی انقلابی این کشور موسوم (فارک) در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که بر سر مساله زمینهای کشاورزی، اولین بند از شش بند برنامه مذاکرات صلح برای پایان دادن به جنگ مسلحانه‌ای که بیش از نیم قرن است دامنگیر این کشور امریکای جنوبی شده، به توافق رسیده اند.

پرچم کلمبیا

به گزارش ایرنا، رسانه های منطقه گزارش دادند: این توافق پس از بیش از شش ماه مذاکرات هیاتهای دو طرف در هاوانا پایتخت کوبا بدست آمده است و با بسته شدن بحث زمینها و 'سیاست توسعه کشاورزی'، آنها رسیدگی به دومین محور مذاکرات صلح یعنی مشارکت سیاسی را از 11 ژوئن - 21 خرداد - آغاز خواهند کرد.

پایان درگیری، حل مشکل مواد مخدر، موضوع قربانیان و نحوه تصویب و اجرای توافق دیگر محورهای مذاکرات صلح میان فارک و دولت کلمبیا را تشکیل می دهد که به گفته خوان مانوئل سانتوس رییس جمهوری این کشور، باید تا شش ماه دیگر یعنی آبان ماه بر سر آنها به توافق نهایی برسند.

هنگامی که این توافقها به امضای دو طرف رسید، آنگاه باید در مجلس کلمبیا تصویب و در همه پرسی به رای مردم این کشور گذاشته شود.

خبرگزاری پرنسا لاتینا کوبا گزارش داد که توافق دو طرف بر سر مساله زمینها عصر یکشنبه به وقت محلی - صبح دوشنبه به وقت تهران- در مراسمی رسمی در کاخ کنوانسیونها شهر هاوانا اعلام شد که در آن، اعضای هیاتهای مذاکره کننده فارک و دولت کلمبیا، نمایندگان کشورهای تضمین کننده روند صلح (کوبا و نروژ) و کشورهای پشتیبان آنها، (ونزوئلا و شیلی) حضور داشتند.

بیانیه مذکور را کارلوس فرناندز د کوسیو از کوبا و داگ میلاندر از نروژ در برابر خبرنگاران قرائت کردند.

خبرگزاری اروپاپرس در این زمینه گزارش داد که توافق کنونی دو طرف بر سر محور سیاست توسعه کشاورزی، مسائلی همچون نحوه دسترسی و استفاده از زمین‌ها، مدیریت زمین‌های غیرتولیدی، ثبت مالکیت زمین‌ها، حدود زمینهای کشاورزی، مقابله با فقر و گرسنگی و حفاظت از جنگلها و منابع طبیعی را در بر می گیرد.

بر اساس این گزارش، توافق مذکور به دنبال آن است تا بیشترین افراد فاقد زمین یا کسانی که زمینهای ناکافی برای کشاورزی دارند، بتوانند از طریق ایجاد صندوق زمین‌ برای صلح، به زمین‌های تحت اختیار جنبش فارک دسترسی یابند و در چارچوب آن، مکانیسم‌هایی‌ برای حل تنش‌های ناشی از استفاده از زمین‌ها و ایجاد یک منطقه کشاورزی برای حفظ حقوق مالکیت افراد پیش بینی خواهد شد.

توافق فارک و دولت کلمبیا تصریح می کند: کشاورزان مناطق آزادشده باید از طریق دولت و اجرای طرحهای مسکن، آب آشامیدنی، خدمات فنی و حرفه ای، آموزش و پرورش، بهبود وضعیت زمین‌ها و ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای زندگی در منطقه حمایت شوند.

برخی کارشناسان می گویند اجرای این توافق راه را برای بازگشت قربانیان سلب مالکیت زمینها و بازگشت افرادی که ناچار به ترک املاک و خانه های خود شده اند، باز خواهد کرد.

دو طرف نیز در بیانیه خود گفته اند که این توافق، آغاز تغییراتی گسترده به نفع جامعه روستایی و کشاورزی کلمبیا بر اساس برابری و دموکراسی خواهد بود و بر توجه به منافع و زندگی مردم و تولیدکنندگان کوچک تمرکز دارد.

با این حال، آنها در بیانیه خود گفته اند که تا زمانی که به توافقی جامع در باره تمامی شش محور مذاکرات صلح دست نیافته اند، توافقشان هیچگونه رسمیتی ندارد.

دولت و شبه نظامیان فارک در ماههای اخیر اختلافات دیگری علاوه بر مساله کشاورزی را نیز مورد بررسی قرار داده اند اما این نخستین مساله ای است که در باره آن به توافق کامل رسیده اند. آنها می گویند که دستیابی به این توافق، موجب خواهد شد با سرعت بیشتری به توافق در دیگر مسائل مورد اختلاف برسند.

در این رابطه، از روز 11 ژوئن -21 خرداد ماه جاری - دو طرف ، مذاکرات خود را در مورد حل و فصل مشارکت سیاسی شبه نظامیان که بند دوم مذاکرات است، آغاز خواهند کرد.

فارک با بیش از 9 هزار چریک ، بزرگترین و قدیمی ترین گروه چریکی امریکای لاتین به شمار می رود و بخشهای گسترده ای از خاک کلمبیا را بویژه در مناطق جنگلی این کشور در اختیار دارد.

کد خبر 216195
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز