گروه شهری: مرکز تئاتر حرفه‌ای شهر تهران در زمینی به مساحت 2800مترمربع و با زیر بنایی بالغ بر 16هزار مترمربع به‌عنوان نخستین و بزرگ‌ترین مرکز تخصصی تئاتر ایران در مجاورت فرهنگسرای خاوران در مراحل پایانی ساخت و تجهیز قرار دارد.

تئاتر

سیدمحمدهادی ایازی سخنگوی شهردار تهران درمصاحبه با همشهری خبر از افتتاح این مجموعه در نیمه خرداد‌ماه جاری داد و گفت: بهره‌برداری از این مرکز هنری و فرهنگی بزرگ با قابلیت میزبانی جشنواره‌های بین‌المللی می‌تواند موجب تحول و رونق فرهنگ و هنر در پایتخت و کشور شود. بنا بر این گزارش، پروژه مرکز تئاتر حرفه‌ای شهر تهران در محدوده منطقه15 شهرداری واقع شده و هم‌اکنون بیش از 92درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وجود یک سالن مجهز با گنجایش هزار نفر با قابلیت اجرای نمایش‌های تئاتر کلاسیک، تئاتر موزیکال، اجرای کنسرت موسیقی و ارکستر سمفونیک، 4سالن نمایش تجربی با گنجایش 150نفر و یک سالن ویژه نمایش عروسکی در این مرکز از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این مجموعه است.

به گفته ایازی، شهر تهران با وجود سالن‌های متعدد تا‌کنون فاقد یک مرکز حرفه‌ای تئاتر با استانداردهای لازم بود و این امر موجب شد تا شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در کنار توجه به صنعت سینما و ساخت مراکز سینمایی به هنر تئاتر و گسترش فضاهای مرتبط با این هنر نیز اهتمام ورزیده و درصدد ایجاد مرکزی حرفه‌ای و مدرن با امکانات تخصصی و فضاهای لازم و سالن‌های متعدد حرفه‌ای و تجربی برآید. این مرکز که مطابق با استانداردهای جهانی و در مقیاس شهری است در راستای گسترش فرهنگ و هنر احداث شده است.

سخنگوی شهرداری تهران در توصیف امکانات گسترده و تخصصی این مرکز به‌وجود کارگاه‌های ساخت دکور، کارگاه خیاطی، سالن‌های تمرین، اتاق گریم و سایر امکانات جانبی و فضاهای پشت صحنه اشاره کرد که می‌تواند نظر هر هنرمند و علاقه‌مند به تئاتر کشور را جلب کند. وی ادامه داد: علاوه بر سالن اصلی این مجموعه که با گنجایش هزار نفر بزرگ‌ترین سرسرای نمایش کشور خواهد بود، وجود 4سالن دیگر که هر یک گنجایش 150نفر را داراست از دیگر امکانات این مرکز به شمار می‌رود که نه‌تنها امکان گسترش تئاتر تجربی را فراهم می‌کند بلکه برای کارگردانان حرفه‌ای تئاتر، استادان و به‌ویژه هنرجویان این رشته فضای کاری خوبی را فراهم می‌کند.

بنابراین گزارش، سالن نمایش تئاتر عروسکی مرکز تئاتر حرفه‌ای شهر تهران این امکان را دارد که در هر اجرا میزبان 120نفر از علاقه‌مندان به تئاتر عروسکی باشد. سیدهادی ایازی در ادامه توضیحات خود درباره ویژگی‌های این مرکز به‌وجود فضای آمفی تئاتر روباز به مساحت 3500مترمربع ویژه نمایش‌های آیینی و سنتی اشاره کرد و گفت: در این مجموعه برای نخستین بار امکان تغییر زاویه کف برای ساخت دکورهای با کف صحنه شیب دار فراهم شده است که این قابلیت طراحی و اجرای نمایش با زوایای مختلف موردنیاز نسبت به جایگاه تماشاگران را برای کارگردانان تئاتر فراهم کرده است.

ایازی اظهار داشت: در بخش صحنه جلو 2لیفت بزرگ چاله ارکسترا را برای موسیقی گروهی با سطح حدود 300مترمربع و امکان قرارگیری گروه‌های بسیار بزرگ موسیقی تا بیش از 200نفر را فراهم کرده است در واقع با این ویژگی سالن خاوران جزو سالن‌های انگشت‌شمار در دنیا قرار خواهد گرفت.

کد خبر 216036
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز