همشهری آنلاین: یک کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: سیاستی که اقتصاد مردم را شامل نشود سیاست ماندگاری نخواهد بود.

ایسنا نوشت: سیدمحمد غرضی در جمع جوانان گفت: در مدتی که من در نوفل لوشاتو در خدمت امام بودم، مردم نزد امام می‌آمدند و شعار برابری، برادری، حکومت عدل علی را می‌گفتند. این شعار مدتی داده شد و ما خوشحال بودیم که مردم حکومت عدل علی را می‌خواهند. سپس مردم شعار دیگری سر دادند و گفتند "نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی" که این شعار جایگزین شعار قبلی شد.

وی افزود: این حرف‌ها از آسمان آمده است و من که عضوی از انقلاب بودم و همه جا حضور داشتم می‌گویم این حرف‌ها را فقط و فقط از زبان مردم شنیده‌ام؛ چرا که قبل از این صحبت‌ها هیچ کدام از سیاستمداران این حرف‌ها را به زبان نمی‌آوردند.

غرضی ادامه داد: متاسفانه امروز به جایی رسیده‌ایم که مردم انقلاب را قبول دارند، ولی با دولت‌هایی که روی کار آمده‌اند و رفته‌اند خیلی تعامل ندارند. این دولت‌ها با یک عزت و احترام و شیرینی روی کار می‌آیند، ولی با یک تلخی می‌روند که در تعبیر سیاسی این را افت دولت نسبت به نظام حکومتی می‌دانند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من در شرایطی که همه فکر می‌کردند، صلاحیتم تایید نمی‌شود کاندیدا شدم و برخلاف نظر اطرافیانم تایید صلاحیت شدم. من می‌خواهم جمهوری اسلامی را توسعه دهم و معتقدم مردم باید در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته باشند.

وی با بیان این‌که وقتی دولت قصد تعیین یک استاندار را دارد، وزیر کشور این فرد را به دولت معرفی می‌کند، گفت: وقتی وزیر کشور فردی را به عنوان استاندار به دولت معرفی می‌کند، در هیات دولت بررسی می‌شود و سپس رییس‌جمهور حکم وی را می‌دهد.

غرضی ادامه داد: در 33 سال گذشته بیش از 330 استاندار عوض شده است، یعنی سالی 10 استاندار تغییر کرده‌اند و می‌توان گفت متوسط عمر هر استاندار دو و نیم سال بوده است و این در حالی است که حتی یک مغازه را نمی‌توان در طول یک و نیم سال اداره کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: برای این‌که عمر استاندارها زیاد شود و با رای مردم انتخاب شوند من معتقدم که باید در هر استان یک انتخابات انجام گیرد و اگر فردی توانست رای و نظر مردم را جلب کند من به عنوان رییس‌جمهور او را به عنوان استاندار معرفی خواهم کرد.

وی با بیان این‌که ان‌شاءالله ظرف 100 سال آینده 30 الی 40 تهران داشته باشیم، اظهار کرد: من معتقدم یک تهران به درد نمی‌خورد؛ چرا که بقیه کشور نیز باید توسعه پیدا کنند و مانند تهران شوند.

غرضی افزود: یکی از دلایلی که بقیه کشور توسعه پیدا نکرده‌اند، این است که در آنجا مردم مسئولین خود را انتخاب نمی‌کنند و این در حالی است که ما در جامعه‌شناسی در بحث توسعه مدیریت این بحث را داریم که مردم باید خود مسئول خود را انتخاب نمایند.

این کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من معتقدم که این تقسیم‌بندی‌ها باید انجام گیرد و به این شکل استانداران باید انتخاب شوند؛ چراکه در کشورهای صنعتی مختلف مثل آلمان، اتریش و آمریکا این روش انجام گرفته و نتیجه بسیار موفقی نیز داشته اشت. در این کشورها دولت مرکزی یک دولت قدرتمند است و این در حالی است که دولت‌های محلی نیز اقتدار دارند.

وی با بیان این‌که دولت متورم دولتی است که در جیب فقرا دست می‌کند، گفت: من امیدوارم بتوانم اسلامیت را ادامه و توسعه دهم. من یک جمله بیشتر نمی‌گویم دولت متورم دولتی مشروع نیست. این دولت غیرمشروع و حرام است. دولتی که بیش از درآمدهایش هزینه کند مجبور به چاپ اسکناس می‌شود که در این صورت تورم ایجاد می‌شود.

غرضی گفت: وقتی تورم ایجاد شد، تولید و اشتغال از بین رفته و جوانان توانایی ازدواج کردن را نداشته و خانواده‌ها نیز استقامت خود را برای زندگی از دست می‌دهند و در نتیجه قدرت سیاسی کشور متزلزل می‌گردد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوال یکی از جوانان مبنی بر این که چرا 15 سال قبل از انقلاب تورم ثابت بود، اظهار کرد: سال 43 اولین سالی بود که تولید شکست و 300 هزار تن گندم وارد شد. در آن زمان درآمد دولت حدود 300 میلیون دلار در سال بود که همه این درآمدها صرف خرید اسلحه می‌شد. در این شرایط آنچه که باعث شد دولت‌ منصور و هویدا توانستند نرخ ارز را ثابت نگه دارند افزایش درآمد حاصل از فروش نفت بود که این درآمدها پوششی بر عدم تولید داخلی و صرف واردات شدند.

وی با بیان این‌که بعید است من رای درست و حسابی بیاورم، اظهار کرد: برنامه من این است که در دولت بر اساس درآمدهایم هزینه کنم. در این شرایط ممکن است عده‌ای به عنوان طلبکار پیدا شوند که من به آنها می‌گویم صبر کنید وقتی درآمدهای دولت از هزینه‌هایش بیشتر شد من طلب شما را می‌دهم.

غرضی با بیان این‌که من می‌خواهم دولتی پاسخگو تشکیل دهم، گفت: امروز وضع اقتصادی کشور بد نیست، ولی وضع اقتصادی دولت بسیار بد است. مردم هیچ بدهی ندارند، ولی دولت بدهی‌های زیادی دارد که این ناشی از مدیریت غلط دولت‌هاست که برای اینکه بگویند دولتی خدمتگزار هستند بیش از درآمدهایشان هزینه می‌کنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سوال که نظر شما در مورد گشت ارشاد چیست، اظهار کرد: گشت ارشاد هم جزئی از تورم است، چرا که عده‌ای خلاف می‌کنند و ما باید هزینه‌ای صرف جلوگیری از انجام اینگونه اقدامات خلاف کنیم، اینکه کشورداری نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که در صورتی که در انتخابات پیروز شوید با بازمانده‌های این انتخاب چگونه تعامل خواهید داشت و آیا این بازماندگان انتخابات در کابینه شما حضور دارند؟ گفت: من در این مدت در هر سمتی که بودم هیچ کسی را تغییر ندادم. منطق اداره من منطق تغییر آدم‌های کارآمد و دانا نیست. من با تغییر فیزیکی مخالفم، ولی با تغییر منطق مشکلی ندارم. من می‌گویم هر کس که سیاست‌های من را قبول داشته باشد می‌تواند در کابینه من حضور داشته باشد.

غرضی در پاسخ به این‌که چه برنامه‌هایی برای سیاست دارید، گفت: من همه اوضاع کشور را تابع جریان اقتصادی می‌دانم و معتقدم سیاستی که اقتصاد مردم را شامل نشود، سیاست ماندگاری نخواهد بود. من معتقدم ابتدا باید زیربنای کشور که زندگی مردم است تثبیت شود سپس سیاست اعمال گردد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این‌که در دولت شما آزادی بیان و پوشش جوانان به چه صورت خواهد بود، گفت: در دولت من هرگونه بیانی نسبت به دولت آزاد است. پوشش جوانان نیز بر اساس جوان‌سازی است و باید بدانیم در صورتی که در این زمینه بخواهیم فرهنگ غرب را دنبال کنیم چاقوی عده‌ای را به رایگان علیه خود تیز کرده‌ایم.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که چرا در شرایطی که در دولت آقای هاشمی فعالیت داشتید به سیاست‌های ایشان انتقاد دارید، گفت: من همیشه با همه دولت‌ها دعوا داشتم. من همواره گفته‌ام که تورم ضد توسعه است، من تئوری‌های اقتصادی خودم را داشتم. دعوای من سر هاشمی، خاتمی، احمدی‌نژاد و موسوی نیست، بلکه دعوای من سر این است که هزار و 200 میلیارد دلار پول از کشور خارج شده است.

کد خبر 216002
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز