همشهری‌آنلاین: رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بخشی از گرانی‌ها ناشی از گرانفروشی و فرصت طلبی عده‌ای با توجه به دو نرخی بودن ارز است، گفت: تورم 30.5 درصدی بسیار بالاست اما چه کنیم، سعی کردیم آن را کاهش دهیم ولی توان‌مان در همین حد اجازه داد.

محمود بهمنی 5 خرداد ماه در بیست و سومین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با عنوان ثبات اقتصادی و حمایت از تولید با اشاره به افزایش نرخ ارز گفت: واحدهای تولیدی نقدینگی می‌طلبند تا بتوانند خط تولید خود را حفظ نمایند. اگر نقدینگی نتواند نیازهای بخش تولید با تامین کند منجر به کاهش تولید خواهد شد، بنابراین برنامه ریزی برای حمایت از تولید و طراحی ابزارهایی برای کنترل نقدینگی در دستور کار است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نقدینگی پایان سال گذشته که به 30.8 درصد رسید، گفت: برآوردها و پیش بینی‌های ما نقدینگی را 40 درصد نشان می‌داد اما با تمهیدات اندیشیده شده نقدینگی در پایان سال گذشته کمتر بود.

مهمترین اظهارات رئیس بانک مرکزی به نقل از مهر در زیر آمده است:

  • بانک مرکزی در سال گذشته بالغ بر 41 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر کرد، همچنین در نشست تیرماه سال گذشته با حضور بانک‌هایی که به بانک مرکزی در بخش حساب جاری بدهکار بودند به بانک‌ها اعلام کرد که نسبت به کاهش بدهی‌ها اقدام کنند تا بدهی بانک‌ها در سال گذشته به صفر برسد بر این اساس توانستیم 95 هزار میلیارد ریال از بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی را کاهش دهیم.
  • کاهش نقدینگی و مهار آن؛ تورم متناسب با نقدینگی در رقم 30.5 درصد در پایان سال گذشته مهار شد اما این رقم بسیار بالاست، پس چه کنیم؟ بانک مرکزی سعی کرد تا نرخ تورم را کاهش دهد و تا این حد توان‌مان اجازه این کار را داد.
  • رقم نقدینگی در پایان سال گذشته 2 هزار میلیارد ریال بود. همچنین نقدینگی در پایان فروردین ماه نسبت به پایان اسفند ماه1.9 درصد کاهش داشته اما در همین مدت مشابه نقدینگی در سال گذشته 2 درصد بوده است.
  • کل منابع سیستم بانکی در پایان اسفندماه سال گذشته  4 هزار و 404 هزار میلیارد ریال بود. همچنین مانده تسهیلات نظام بانکی در همین زمان به 4 هزار و 391 هزار میلیارد ریال رسیده است؛ بنابراین نسبت مصارف به منابع سیستم بانکی 99.7 درصد بوده است که نسبت به رقم پایان سال 90 که 106 درصد بوده کاهش نشان می‌دهد.
  • میزان تسهیلات پرداختی سال 91 بالغ بر هزار و 956 هزار میلیارد ریال است که بیشتر به سمت تولید هدایت شده است. 619 هزار میلیارد ریال آن که 31.7 درصد تسهیلات پرداختی است، به بخش صنعت و معدن اختصاص یافته است.
  • بانک مرکزی در فروردین ماه سال جاری یک میلیارد و 665 میلیون دلار ارز به مرکز مبادلات ارزی تزریق کرده و این رقم در اردیبهشت به 2 میلیارد و 470 میلیون دلار رسیده است. بر این اساس، در مجموع 4 میلیارد و 136 میلیون دلار ارز تزریق شده است.
  • با تزریق منابع ارزی به کالاهای اساسی در مجموع رقم ارزی پرداخت شده توسط مرکز مبادلات ارزی به 7 میلیارد و 282 میلیون دلار می‌رسد و همچنین تصمیم داریم ضمن تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی، ارز مورد نیاز را تنها از طریق مرکز مبادلات ارزی تامین کنیم و کلیه مبادلات و معاملات ارزی باید در این مرکز انجام شود.
  • رقم مطالبات غیرجاری و مشکوک الوصول در پایان سال 91 بالغ بر 646 هزار میلیارد ریال به صورت ارزی و ریالی است. این رقم در تیرماه سال گذشته حدود 18.2 درصد میزان مطالبات بود که به 14.7 درصد کاهش یافته است.
  • هدایت منابع قرض الحسنه بانک‌ها به بخش اشتغال و ازدواج ؛ در پایان سال 91 مانده منابع قرض الحسنه نظام بانکی 283 هزار میلیارد ریال بوده است، همچنین مانده تسهیلات قرض الحسنه 220 هزار میلیارد ریال با رشد 21 درصدی می باشد، بنابراین 100 درصد منابع قرض الحسنه به بخش تسهیلات اختصاص یافته است.
  • تورم تنها ناشی از نقدینگی نیست و بخشی از آن ناشی از فشار تقاضا، فشار هزینه، افزایش هزینه های تولیدی، دستمزدها، کاهش تولید و تحریم‌ها است. براساس محاسبات بانک مرکزی انتظارات تورمی 14.5 درصد در جامعه است .
  • بهمنی، تمام ارز پرداختی در شش ماهه ابتدایی سال 91 را بر اساس نرخ ارز مرجع اعلام کرد و افزود: اما در شش ماه دوم سال گذشته پرداخت ارز مرجع محسوس بود. به عبارت دیگر، در شش ماه دوم سال گذشته با استفاده از ارز وزارت نفت و صندوق توسعه ملی پرداخت ارز محدود شد اما گرانی کالاهای اساسی که هم اکنون شاهد آن هستیم، ناشی از ارز مبادله‌ای نیست ،چرا که هنوز کالاهایی که با ارز مبادله ای ثبت سفارش کرده اند وارد کشور نشده است و تمام کالاهای موجود با ارز مرجع وارد شده است.
  • افزایش قیمت‌ها چگونه ناشی از نرخ ارز است؟ بخشی از آن ناشی از گرانفروشی است نه گرانی و فرصت طلبی عده‌ای که با توجه به دو نرخه بودن ارز کالاهای خود را گرانتر می‌فروشند.
  • بدهی خارجی در پایان سال 90 بالغ بر 17.3 میلیارد دلار و در پایان 91، 7.2 میلیارد دلار است. حدود 10 میلیارد دلار از منابع به پرداخت بدهی‌ها اختصاص یافته است.
  • بانک مرکزی با توجه به شرایط حال موقعیت‌ها ناچار است گاهی براساس شرایط روز تصمیماتی را بگیرد. یکی از اقدامات بانک مرکزی تغییر سال پایه تعیین نرخ تورم به سال 90 و تغییر شاخص‌های کالایی به 381 قلم کالا بوده است.
  • وی با اشاره به پایه پولی در سال 91 نسبت به پایان 90 بالغ بر 27.2 درصد افزایش یافته است، گفت: تا کنون بانک مرکزی اجرای نظام شناور مدیریت شده را اجرا کرده است. تامین ارز کالاهای اساسی به ویژه تولید در اولویت بانک مرکزی است و از سازمانها درخواست کردیم که ارز مورد نیاز خود را به بانک مرکزی اعلام کنند تا بانک مرکزی بر اساس آن ارز مورد نیاز را به آنها اختصاص دهد.
  • سال گذشته ارز مرجع با منابع وزارت نفت و صندوق توسعه ملی عرضه شده است و امیدواریم در سال جاری پتروشیمی ها نیز ارز خود را به مرکز مبادلات ارزی ارایه دهند و این موضوع در دست پیگیری است.
کد خبر 215934
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز