گروه شهری: شنبه 4 خرداد در مراسمی از دوربین‌های پلاک خوان مراکز معاینه فنی پایتخت رونمایی شد تا تمهیدات شهرداری و پلیس برای مقابله با پدیده برگه معاینه فنی قلابی افزایش یابد.

معاینه فنی

به گزارش همشهری، سیدجعفر تشکری‌هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در این مراسم تصریح کرد: شهروندان تهرانی می‌دانند که در این شهر هیچ‌چیز در مرحله شعار باقی نمی‌ماند. معاون شهردار تهران با بیان اینکه در بسیاری از اوقات، اقداماتی در قالب مردم‌مداری انجام می‌شود اما در عین حال این اقدامات حقوق شهروندان را زیر پا می‌گذارد گفت:

ازجمله این موارد باید به قانون 5ساله کردن معافیت معاینه فنی خودروهای صفر کیلومتر اشاره کرد که به تصویب مجلس گذشته رسیده و پیام نامبارکی برای سلامت شهروندان بود. البته برخی از شهروندان به مراکز غیراستاندارد در شهرهایی به جز تهران مراجعه می‌کنند غافل از اینکه این مراکز درواقع مجوز مرگ شهروندان را صادر خواهند کرد. وی افزود: آیا کسانی که معاینه فنی 2ساله را به 5ساله تبدیل کردند، ضمانتی هم نزد خودروساز برای ایمنی 5ساله خودروها به‌وجود آورده‌اند؟

معاون شهردار تهران با اشاره به نیاز کشور به مدیریت عملی گفت: مردم امروز انتظار دارند کارو کوشش برای رفاه ملت انجام گیرد نه اینکه فقط شعار داده شود. امروز اگر اقداماتی که در شهر انجام شده و اقداماتی که در سطح ملی صورت پذیرفته را مقایسه کنیم، این موضوع به خوبی روشن است که کشور بیش از هر چیز به یک مدیریت عملی نیاز دارد.

ما روز جمعه شاهد افتتاح بزرگراه 35 کیلومتری امام علی بودیم؛ بزرگراهی که شمالی‌ترین نقطه تهران را به جنوبی‌ترین آن متصل می‌کند و این نشان از همان مدیریت عملی دارد.

وی ادامه داد: امروز شهر تهران مانند الگویی برای شهرهای جهان است؛ به‌طوری که در اجلاس ژنو و در اجلاس یو‌ای‌تی‌پی از اقدامات تهران در حوزه مترو، تونل‌سازی، بی‌آرتی و... تقدیر می‌شود و می‌بینیم تونل‌های شهری ما از تمام استانداردهای روز دنیا برخوردار است.

این یعنی اینکه وقتی تجهیزات و تکنولوژی در خدمت مدیریت هوشمند و عاقل قرار می‌گیرد، می‌توان نظم و انضباط و ایمنی را در شهر حاکم کرد. معاون شهردار تهران با اشاره به قانون 5ساله شدن معافیت معاینه فنی خودروهای صفرکیلومتر خاطرنشان کرد: متأسفانه بعضی اوقات اقداماتی در قالب مردم‌مداری انجام می‌گیرد که درعین حال حقوق شهروندی را زیرپا می‌گذارند. این مردم مداری نیست که ما امنیت و آسایش آنان را زیر سؤال ببریم. خودرویی که در ابتدای تولید در سلامت آن جای تردید است و خودرویی که بعد از 2سال پارامترهای زیست‌محیطی آن دچار مشکل می‌شود، چرا باید معاینه فنی‌اش از 2 به 5سال افزایش پیدا کند؟ من به‌عنوان یک سؤال مطرح می‌کنم آیا کسانی که قانون 5ساله معاینه فنی را مطرح کردند، از تولیدکنندگان هم خواسته‌اند تا مطابق این 5سال کیفیت ایمنی خودرو‌ها را تغییر دهند؟

تشکری هاشمی همچنین افزود: ما قبل از نوروز با هماهنگی پلیس راهور، تعدادی اتوبوس بین شهری نو که چندماهی از تولیدشان گذشته بود را مورد معاینه فنی قرار دادیم و تمامی آنها نمره مردودی گرفتند. حال چطور می‌توان انتظار داشت که جان مردم را با این اتوبوس‌ها به مخاطره اندازیم؟ در تهران بیش از 35درصد از خودروها که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند نمی‌توانند نمره قبولی را دریافت کنند و این یعنی یک خطر جدی برای ایمنی شهروندان.

سردار حسین رحیمی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تصریح کرد: مراکز معاینه فنی در زمان بالاگرفتن آلودگی هوا در کانون توجهات قرار می‌گیرند درحالی‌که اخذ برگه معاینه فنی به منزله بررسی 9 آیتم خطرساز است و بالغ بر 2میلیون خودرو در تهران نیاز به معاینه فنی دارند.

وی با اشاره به اینکه در آستانه سفرهای تابستانی قرار داریم، گفت: موارد مکرر حوادث و سوانح رانندگی به نداشتن برگه معاینه فنی بازمی‌گردد که حتی راننده هم از آن اطلاعی ندارد. رئیس پلیس راهور تهران تأکید کرد: این روزها خودروسازان به‌جای ارتقای کیفیت دنبال ارتقای قیمت‌ها هستند. امروز ده‌ها و صدها هزار خودروی فرسوده، ایمنی و پاکی هوای شهر را به خطر انداخته‌اند؛ درحالی‌که باید 5میلیون خودروی تردد‌کننده در پایتخت به فکر 12میلیون ساکن شهر باشند.

سردار رحیمی با اشاره به طرح ویژه پلیس برای کنترل و نظارت بر ایمنی خودروها گفت: همکاران ما از دیروز در 35نقطه شهر، طرح ویژه‌ای برای کنترل معاینه فنی خودروها اجرا می‌کنند. در مراکز فنی نیز ایمنی کارت‌های معاینه فنی و دوربین‌های پلاک خوان برای قطع جریان تقلب و جعل در برگه‌های معاینه فنی به‌کار گرفته شده است. پلیس نیز پرونده برخورد با جاعلان معاینه فنی را در اختیار آگاهی قرار داده تا با هماهنگی قوه قضاییه تمهیدات ایمنی خودرو به حداکثر برسد.

کد خبر 215830
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز