مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مشکلات حافظه شکایت شایعی در زنانی است که دوران یائسگی را می‌گذرانند، و اکنون یک بررسی جدید شواهد بیشتری فراهم کرده است که علائم اختلالات خلقی و گرگرفتگی را به نقصان توانایی‌های حافظه در حین یائسگی ارتباط می‌دهد.

brain

به گزارش لایوساینس این بررسی نشان داد که زنانی که احساس می‌کردند حافظه‌شان به خوبی عمل نمی‌کند، نمره کمتری در رشته‌ای از آزمون‌های روانشناختی مربوط به توجه و حافظه گرفتند. کارکرد شناختی این زنان هنوز در محدوده طبیعی قرار داشت، اما ارزیابی خود این زنان از توانایی‌های حافظه‌شان با نمره‌‌هایی که در آزمون‌ها می‌گرفتند، تطابق داشت.

این بررسی همچنین نشان داد که پیوندهایی میان توانایی‌های حافظه و خلق و خو، و شدت علائم یائسگی وجود دارد. زنانی که عواطف منفی بیشتری را گزارش می‌کردند، نسبت به آنهایی که عواطف منفی کمتری داشتند، نمرات بالاتری در آزمون‌های حافظه گرفته بودند. به همین ترتیب، زنانی که گرگرفتگی شدیدتری را تجربه کرده بودند، در مقایسه با زنان با گرگرفتگی کمتر نتایج بدتری را در این آزمون‌ها به دست می‌آوردند.

دکتر مارجری گاس، مدیر عامل جامعه یائسگی آمریکای شمالی و متخصص زنان در کلینیک کلیولند که در این تحقیق شرکت نداشت، می‌گوید: "خبر خوب برای این زنان این است که برداشت آنها درباره کارکردشان درست است."

پژوهشگران در این بررسی هشت آزمون توجه و حافظه را به 68 زن 44 تا 62 ساله دادند که گرگرفتگی متوسط تا شدید را تجربه می‌کردند. این زنان همچنین پرسشنامه‌هایی را درباره علائم یائسگی، خلق و خو و حافظه پر کردند.

احتمال زیادی وجود دارد که توانایی‌های حافظه این زنان پس دوره گذار یائسگی دوباره به حالت طبیعی بازگردد. اما به گفته گاس در کوتاه‌مدت راه‌هایی برای تخفیف دادن این مشکل وجود دارد. برای مثال کمک به حل مشکلات دیگر همراه ماننند اضطراب و افسردگی و توجه کردن به کیفیت خواب.

او می‌گوید: "زنان باید خود را فعال نگهدارند، یاداشت بردارند و فهرست کارهای‌شان را بنویسند، و از شگردهایی استفاده کنند که به کارکرد بهتر حافظه آنها کمک می‌کند.

کد خبر 215815
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز