همشهری آنلاین: استاد مصطفی کمال پورتراب با بررسی سرود کشور، گفت: وقتی دیپلم موسیقی گرفتم من را به عنوان معلم سرود استخدام کردند. آن موقع افراد را استخدام می‌کردند که به مدرسه بروند و سرود درس بدهند.

مصطفی کمال پورتراب

جمعی از هنرمندان و مدیران عرصه موسیقی همزمان با ولادت حضرت علی (ع) با استاد مصطفی کمال پورتراب پیشکسوت عرصه موسیقی کشورمان در منزلش دیدار کردند.

حسین دلاوری مدیر خانه سرود انقلاب اسلامی در این دیدار اظهار داشت: رشد تعالی و توانمندی اعضای گروه خانه سرود از اهداف ما است از آنجایی که به دلیل همراه نشدن با فضای موجود مسیر خوب هدایت نمی‌شود. نشستن پای درس اساتید و بررسی اینگونه موضوع‌ها از اولویت‌های کاری ما به شمار می‌آید.

وی افزود: امیدوارم به طرح جامعی با همکاری اساتیدی همچون شما برسیم تا افراد علاقمندی که این بار موسیقی ارزشی را به دوش می‌کشند موفق عمل کنند. چگونگی انجام کار یا همان ماهیگیری در این عرصه از دیگر اهداف کاری ما است که این امر با همکاری پیشکسوتان میسر می‌شود.

استاد پورتراب با ابراز خرسندی از این همکاری با توضیحاتی در خصوص علم فونتیک، گفت: موسیقی با کلام همانند کارد و پنیر می‌مانند. در موسیقی فیلم، با کلام هماهنگ نمی‌شود و روی موضوع راه می‌رود، مانند کشتی روی دریا ما باید موسیقی را این‌طور کنیم.

وی با توضیحاتی در خصوص سرود، گفت: سرود موثر بوده است ولی آن چیزی که مغایرش بوده این است که سازگار نبود سرود ای ایران و ... اینها پیچیده است. اگر به کتاب حسین دهلوی در این باره اشاره کنیم می‌توان دید که پیوند سخن و موسیقی چگونه است ولی با اینحال خیلی مشکل است. من آهنگی ندیدم که کلام و موسیقی دارای پیوند خوبی باشد.

مصطفی کمال پورتراب

پورتراب تصریح کرد: آموزش سرود از پایه باید کار شود. وقتی دیپلم موسیقی گرفتم وزارت فرهنگ در آن زمان من را به عنوان معلم سرود استخدام کرد و ابتدا با عنوان معلم سرود شناخته شدم و بعد به تدریس در هنرستان معرفی شدم. آن موقع افراد را استخدام می‌کردند که به مدرسه بروند و سرود درس بدهند. یادم هست پندهای سعدی و شعرهای میهنی را همراه با آهنگ به بچه‌ها یاد می‌دادند و آشنا می‌کردند. این روش خوبی است اگر بتوان با روش دهلوی تلفیق داد. اگر درس سرود در مدارس باب شود از حالت کم رنگی در می‌آید و این اقدام جلوی کمبودها را می‌گیرد.

«هادی آرزم» از دیگر هنرمندان عرصه موسیقی در ادامه خاطرنشان کرد: افرادی موسیقی را هدایت می‌کنند که علم آن را ندارند و کارهای فاقد ازش و ماهیت ارایه می‌دهند. این مسئله با واکنش برخی مواجه شد که از موسیقی انتظار دیگری دارند.

آرزم در ادامه خاطرنشان کرد: فراخوان این طرح که از سوی خانه سرود نهایی شده است به زودی اعلام می‌شود تا دوره‌های آموزشی مناسب و فراگیری در این خصوص ارایه دهیم.

پورتراب با بیان اینکه من با کمال میل آمادگی همکاری با این موضوع را دارم گفت: داشتن صدای خوب یکی از ویژگی‌های خوانندگان سرود می‌باشد. ارایه درس آناتومی حنجره و بیان باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد. من خودم فن بیان را در کلاس تئاتر نوشین یاد گرفتم.

یکی از این تابلوهای که استاد مصطفی کمال پورتراب از دریافت آن زیاد خرسند بود تابلویی بود که از سوی دانش آموختگان و اساتید عرصه موسیقی با امضاء آن‌ها ماه گذشته در روز معلم به دریافت کرده بود.

منبع: فارس

کد خبر 215791
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز