سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت تونس می‌گوید یک مرد 66 ساله تونسی پس از دیداری از عربستان سعودی در نتیجه عفونت با کروناویروس (ویروس کرونا) جدید درگذشته است، و دو تن از کودکان او نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند.

corona virus

به گزارش آسوشیتدپرس وزیر بهداشت تونس در بیانیه‌ای اعلام کرد پسران این مرد تحت درمان قرار گرفته و بهبود یافته‌اند، اما بقیه اعضای خانواده تحت نظارت پزشکی قرار دارند. سازمان جهانی بهداشت موارد ابتلای این کودکان را تایید کرده، اما گفته است که یکی از آنها دختر بوده که در بخشی از سفر پدرش به عربستان سعودی و قطر او را همراهی می‌کرده است.

این موارد گزارش‌شده اولین موارد عفونت با کروناویروس جدید در تونس هستند که به آهستگی در حال گسترش‌یافتن به بیرون از عربستان سعودی است؛ تا به حال بیش از 30 مورد ابتلا به کروناویروس در این کشور گزارش شده است. از 40 مورد گزارش‌شده بیماری در سراسر جهان 20 نفر درگذشته‌اند.

گریگوری هارتل، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در ژنو گفت: "بروز این موارد در تونس ارزیابی خطر ما را تغییر نداده است، اما نشان می‌دهد که این ویروس هنوز انسان‌ها را مبتلا می‌کند."

مردی تونسی درگذشته که دیابتی بود، از هنگام بازگشت از سفر از مشکلات تنفسی شکایت داشت و در بیمارستانی در شهر ساحلی منستیر درگذشت. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید بسیاری از بیماران پیشین کروناویروس دچار مشکلات بهداشتی زمینه‌ای بوده‌اند و به این علت ممکن است زمینه حساسیت بیشتری برای دچار شدن به عفونت داشته باشند.

درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد، اما این سازمان اصول راهنمایی برای چگونگی درمان بیماران برای پزشکان منتشر کرده است که شامل انجام اکسیژن درمانی و پرهیز از تجویز داروهای استروئیدی قوی است.

این ویروس جدید با ویروس سارس (نشانگان شدید حاد تنفسی) عامل یک ذات‌الریه غیرمعمول مقایسه شده است که در ابتدای سال 2003 در چین ظهور یافت و به کشورهای دیگر جهان گسترش یافت. شیوع این ویروس نهایتا باعث ابتلای بیش از 8000 نفر در 30 کشور و مرگ بیش از 770 نفر شد.

این کرونای ویروس جدید شباهت زیادی به یک ویروس خفاش‌ها دارد و بخشی از خانواده‌ ویروس‌هایی است که سرماخوردگی و سارس را ایجاد می‌کنند. کارشناسان حدس می‌زنند که این ویروس مستقیما از حیواناتی مانند شتر یا بز به انسان‌ها پرش کرده باشد، اما شواهد کافی برای تعیین کردن گونه‌های جانوری مشخص به عنوان منبع این ویروس در دست نیست.

هارتل می‌گوید: "ما هنوز دقیقا نمی‌دانیم که چگونه این افراد دچار عفونت شده‌اند و این مسئله نگرانی عمده‌ای برای ما به شمار می‌رود."

هفته گذشته سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که درباره مواردی از بیماری نگران است که بخشی از خوشه‌های بزرگتر شیوع بیماری نیستند و سابقه‌ای از تماس با حیوانات هم در آنها وجود ندارد. به گفته این سازمان وجود این موارد بیانگر آن است که ممکن است ویروس از پیش توانایی انتشار میان اجتماعات انسانی را پیدا کرده باشد.

کد خبر 215339
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز