سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سه‌شنبه در محاصره خبرنگاران گفت: ما نقطه‌ضعف‌هایی داشته‌ایم که باید آن‌ها را برطرف کنیم.

وی گفت: از دوستان در عرصه رسانه نیز تشکر می‌کنم که گاهی با بررسی کردن برخی نقاط ضعف و کاستی‌ها به ما کمک دادند که آن کاستی‌ها را مرتفع کنیم، اما زیاد هم این آش را شور نکنید.

اما آش نمایشگاه امسال، برخلاف انتظار، آن‌چنان هم شور یا بی‌مزه از آب در نیامده و توانسته است نظر بسیاری از منتقدان جابه‌جایی را جلب کند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در دیدار وزیر ارشاد با اعضای این کمیسیون در این باره گفت: برپایی این نمایشگاه نشان داد که دغدغه‌های فکری درخصوص محل و فضای کافی نمایشگاه بی‌مورد بوده است.

علاوه بر میرتاج‌الدینی، تقریباً تمام نمایندگان حاضر در این دیدار، از برگزاری مناسب نمایشگاه، ابراز رضایت کردند. اما این تمام ماجرا نیست.

رسول خادم، عضو شورای شهر تهران که یکی دیگر از طرف‌های منتقد برگزاری نمایشگاه در مصلا محسوب می‌شد، برگزاری نمایشگاه را در چنین حجم و کیفیتی ستودنی دانسته است، هرچند که معتقد است نقاط ضعف قابل‌تأملی هم دارد.

البته خادم اشاره‌ای به نقاط ضعف نمایشگاه نکرده و تنها برخی از نکات قابل‌توجه و تحسین آن را برشمرده است.

این اظهارات در کنار برخی اظهارنظرهای مثبت طیف سوم منتقد ارشاد در ماجرای جابه‌جایی و دوپارگی نمایشگاه بیستم، یعنی ناشران، همراه با چاشنی آمار و ارقام بازدید و فروش، وزارت ارشاد را در فاصله 3 روز مانده به پایان کار، در آستانه یک پیروزی بزرگ قرار داده است.

محسن پرویز، معاون فرهنگی وزیر و رئیس نمایشگاه بیستم، چاشنی را خیلی به‌موقع اضافه می‌کند: این نمایشگاه علاوه بر جابه‌جایی موفقیت‌آمیز آن، توفیق‌های دیگری نیز در پی داشته است که از جمله می‌توان به افزایش آمار خرید کتاب در 5 روز اول برپایی نمایشگاه نسبت به سال گذشته اشاره کرد.

جالب تر از این آمار، پیش بینی وزیر است که  با گذشت 7 روز از نمایشگاه می‌گوید: روزانه نزدیک به 300 تا 400 هزار نفر از نمایشگاه بازدید می‌کنند که این رقم در روزهای آینده به یک‌میلیون نفر می‌رسد.

اما پس از گذشت یک هفته از بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حالا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درگیر چالش دیگری  نیز شده است.

جمع‌آوری برخی کتاب‌ها و پوسترهای حاضر در نمایشگاه امسال که از 2 روز پیش آغاز شده ظرف دیروز و امروز، به مهم‌ترین موضوع مورد بحث نمایشگاه تبدیل شده و به‌نظر می‌رسد انگیزه مناسبی برای بررسی دوباره موضوع همیشگی ممیزی شده باشد.

این ماجرا که از دوشنبه و با جمع‌آوری آثار فروغ فرخزاد، صادق هدایت و جودی کریشنامورتی آغاز شد، کم‌کم پای شورای عالی انقلاب فرهنگی و صفار هرندی را نیز به میدان کشید و آنچنان شد که صفار هرندی پس از پایان دومین همایش تجلیل از پاسداران اهل قلم، گفت:  تاب‌هایی در نمایشگاه جمع‌آوری می‌شوند که یا سال نشر آن‌ها پیش از 81 است یا این که محتوای‌شان خلاف موازین شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

و این یعنی به‌راه افتادن چندین و چندباره دور تسلسل ممیزی و چگونگی چاپ و... : ما نباید پاسخگوی چرایی چاپ این کتاب‌ها باشیم اما می‌توانیم در نمایشگاه از عرضه آن‌ها جلوگیری کنیم.

اشاره وزیر به زمان چاپ کتاب‌های موردنظر است که پیش از وزارت وی بوده است. اما دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگ هم به نمایشگاه آمده بود.

محمدرضا مخبر دزفولی درباره موازین مورد اشاره گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ مصوبه‌ای درباره ممیزی کتاب ندارد. مصوبه این شورا با عنوان سیاست‌های چاپ و نشر کتاب است و در آن، اصل بر این است که نشر کتاب در کشور آزاد است.

صفار هرندی گفت: بله، شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ممیزی مصوبه‌ای ندارد، بلکه درباره مدیریت حوزه فرهنگ مصوبه دارد که در آن می‌گوید در حوزه کتاب چه باید کرد و آن وقت به استناد آن آیین‌نامه‌ای تنظیم می‌شود و آن آیین‌نامه می‌گوید که در ممیزی چه باید بکنیم...

مخبر دزفولی گفت: مواردی هست که گفته شده مخل به مبانی امنیت کشور، اخلاق عمومی، موارد و ضوابط انسان‌ها با یکدیگر و حریم خانواده است. هیچ‌گونه بحثی در ممیزی نسبت به سیاست‌گذاری‌های سازنده و مثبت و پرهیز از موارد منفی و مخرب وجود ندارد...

کد خبر 21522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز