سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک ابزار ارتباطات مدرن به یک وسیله هنری برای بیان و نمایش یک اسطوره کهن تبدیل می‌شود!

"هندوزیم تروجانها "یک مجسمه زیبا، شگفت‌انگیز و مدرن اسب است که با رزین و بازیافت کلید‌های کیبورد کامپیوتر و کابل ساخته شده است. این مجسمه به اسطوره  "اسب تروا" اشاره می‌کند.

این مجسمه در نورنبرگ، آلمان توسط هنرمندی به نام " بابیز پناگوی تیدیز" ساخته شده است. او با استفاده از 18000 کیبورد کامپیوتر این مجسمه زیبا و  غول پیکر را خلق کرده است.

این اسب گهواره‌ای غول پیکر با الگوبرداری از اسب اسطوره‌ای داستان معروف، اساطیر یونان "تروا" است. این هنرمند با این کار یک افسانه باستانی  را به عصر فن‌آوری آورده است.

این نوآوری به گونه‌ای سازگار با محیط زیست است. چرا که هزاران کیبورد در آن بازیافت شده است. هنر بازیافت مواد در دنیای تکنولوژی و عصر فن‌اوری به یک ضرورت کنترل افزایش ضایعات و تولید زباله تبدیل شده است.

این مجسمه زیبا یا استعاره بصری از ابزار آلات پرت و ضایع دنیای کامپیوتر برای تکمیل شدن، استفاده کرده است. دنیایی که به دلیل توسعه و پیشرفت روز افزون‌اش، هر از گاهی ضایعات بسیار از خود به جای می‌گذارد.

اسب تروا

زیباست، اینطور نیست؟

اسب تروا در آلمان

اسب اسطوره‌ای تروا در میان کیبورد‌های عصر ارتباطات

گفته می‌شود؛ نسخه اول این مجسمه توسط صاحب‌خانه این هنرمند به دلیل تاخیر در پرداخت اجاره کاملا آسیب دیده است. داستان از این قرار بود که، پسر این صاحبخانه با یک اره برقی به جان این اثر هنری افتاده و آن را از بین برده است. بعد از شکایت بابیز به دادگاه، قاضی آلمانی در نورنبرگ مبلغ خسارت وارده را برابر با 70،000  یورو ارزیابی کرد و حکم را صادر می‌کند.

این هنرمند با این پول، نسخه دوم این مجسمه اسب غول پیکر را در یک گاراژ اجاره‌ای از نو می‌سازد که در نتیجه به یک اثر هنری و شهرت جهانی تبدیل می‌شود.

هنرمند آینه جهان است، چرا که جهانیان، جهان را در این آینه به نظاره می‌نشینند. یا به عبارتی جهان در انعکاس کار‌های آنان دیده می‌شود.

دیدن یک جهان پر از کلید‌ و دیگر آثار تکنولوژی به عنوان یک اسطوره که اشاره به داستان تاریخ یونانی داشته و یا به نوعی آن را به یاد و پیش روی شما می‌اورد، چیزی جز، معنای موفقیت به عنوان یک هنرمند نیست. یک ابزار ارتباطات مدرن  تبدیل می‌شود به یک وسیله هنری برای بیان و نمایش یک اسطوره کهن. زیبا نیست؟

inhabitat.com

کد خبر 215093
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز