جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: آخرین نماز جمعه اردیبهشت ماه 92 در تهران به امامت آیت‌الله جنتی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله احمد جنتی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: این انتخابات یکی از مهمترین مسائل پیش روی کشور است و مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری بر تحقق حماسه سیاسی و اقتصادی تاکید داشتند.

وی تصریح کرد: حماسه به مفهوم انجام کار عادی و متعارف نیست، بلکه حماسه حرکتی است که گروه خط شکن در میدان جنگ انجام می‌دهد و دشمن را به عقب می‌رانند و آمادگی مواجهه با هر خطری را دارند.

دبیر شورای نگهبان با بیان این‌که «حماسه سیاسی، مساله مهم انتخابات است» اظهار کرد: ما امسال دو انتخابات مهم از جمله انتخابات شوراهای اسلامی و نیز انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: فردی که به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود، کسی است که آبرو، معاش، رفاه و همه چیز مردم در اختیار اوست، در واقع اگر قدرت در اختیار رئیس‌جمهور باشد یعنی همه کاره اوست، گرچه مجلس شورای اسلامی کار خود را انجام می‌دهد ولی قانون مجلس توسط این فرد اجرا می‌شود.

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: فردی که به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود باید صفاتی که در اصل 115 قانون اساسی آمده است را دارا باشد، یعنی باید جزو رجال مذهبی و سیاسی بوده و نیز تقوا و ایمان داشته و مدیر و مدبر باشد.

جنتی تصریح کرد: شورای نگهبان باید در بررسی صلاحیت کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری دقت کند و کسانی که حداقل این شرایط را دارا هستند تایید صلاحیت شوند.

جنتی ادامه داد: شرط اول برای رئیس‌جمهور آینده این است که ایمان و تقوا داشته باشد و اگر این دو موضوع مهم را دارا نباشد، قدرت در مسیر دیگری مانند رانت‌خواری خرج می‌شود.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان این‌که «رئیس‌جمهور باید مدیر و مدبر باشد» اظهار کرد: برای اداره یک کشور نیاز است که رییس‌جمهور مدیر و مدبر باشد و بتوانند مسائلی مانند تحریم، مشکلات ازدواج و اشتغال و نیز مسائل سیاست داخلی و خارجی را حل کند، بنابراین برای حل این گونه مشکلات باید قدرت مدیریت نسبی را دارا باشد.

وی تصریح کرد: از داوطلبان ریاست جمهوری باید پرسید که با تحریم‌ها به چه صورت برخورد می‌کنند؟ اگر احیانا کاندیدایی پاسخ داد که با آمریکا رایزنی می‌کنیم در پاسخ باید گفت که این سخن مسخره است، مگر امکان دارد آمریکا به نفع کسی کار کند. تسلیم شدن در برابر این کشور یعنی سپردن منافع مملکت به دشمن.

جنتی ادامه داد: کسانی که از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت و اسامی آنها اعلام می‌شود، باید حداقل شرایط لازم برای ریاست جمهوری را داشته باشند. مردم باید صلاحیت این افراد را برای رای دادن به آنها تشخیص دهند و درصورتی که تشخیص نمی‌دهند باید از اهل تشخیص، صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری را بپرسند.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان این‌که «کاندیدا‌ها باید موضع خود را در مقابل فتنه روشن کنند» خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته فتنه‌ای به نام تقلب در انتخابات به وجود آمد که آمریکایی‌ها براساس این فتنه نقشه‌هایی کشیدند. بنابراین کسی که بر پست ریاست جمهوری می‌نشیند باید موضع خود را در مقابل فتنه بیان کند.

وی با اشاره به شاخص‌هایی که مقام معظم رهبری برای رییس جمهور برشمرده‌اند، یادآور شد: براساس گفته‌های مقام معظم رهبری رئیس‌جمهور باید اصلح باشد و ایمان به خدا، انقلاب و امام(ره) داشته و مقاوم بوده و نترس باشد و نیز با اخم آمریکا از صحنه خارج نشود.

جنتی با اشاره به این‌که «رئیس‌جمهور باید فسادستیز، دشمن فساد و نیز دشمن فاسد باشد» گفت: رئیس‌جمهور آینده باید کابینه‌اش فاسد نباشد و با فساد مبارزه کند. همچنین رئیس جمهور باید عدالت خواه باشد و با تبعیض‌ها مبارزه کند.

خطیب نماز جمعه تهران با برشمردن صفات دیگری که رئیس‌جمهور باید داشته باشد، ادامه داد: رئیس‌جمهور باید ساده زیست بوده و به طبقات محروم جامعه توجه داشته باشد. همچنین رئیس‌جمهور باید قانونگرا و اهل مشورت با صاحب‌نظران باشد.

وی تاکید کرد: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری سلیقه‌های آنها را بررسی نمی‌کند، بلکه این شورا شرایط کاندیدا‌ها را ارزیابی می‌کند. یکی از مسائل اساسی این است که رئیس‌جمهور آینده ولایت فقیه را قبول داشته باشد.

جنتی با بیان این‌که «رئیس‌جمهور باید بدانند که مملکت، رهبر دارد» گفت: با توجه به اینکه حکم رئیس‌جمهور را مقام معظم رهبری تنفیذ می‌کند، بنابراین رئیس‌جمهور باید بداند که اگر مقام معظم رهبری حکم او را تنفیذ نکند، مشروعیت لازم را برای ریاست جمهوری پیدا نخواهد کرد.

خطیب نماز جمعه تهران همچنین در خطبه‌های اول نماز نیز با توصیه انسان‌ها به تقوا و پرهیزگاری بخصوص در ماه مبارک رجب، اظهار کرد: این ماه، ماه خداست و اولین ماه‌های حرام است و بندگان خدا در این ماه به عبادت می‌پردازند.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به موضوع مهم سبک زندگی خاطرنشان کرد: یکی ازمسائل مهم در زندگی انسان‌ها، این است که آنها متعرض به دیگران نشوند یعنی به همدیگر تهمت، دروغ،‌ زخم زبان و ... نزنند زیرا این گونه رفتارها، جرم است.

وی با بیان این‌که «اگر می‌خواهیم در مقابل دشمن پیروز شویم باید تقوا داشته باشیم» گفت: آن چه که برای زندگی ما کارگشاست حمایت الهی و نصرت از جانب خداوند است.

جنتی با تعریف جامعه قرآنی، گفت: جامعه قرآنی جامعه‌ای است که تعریف آن در سوره حجرات بیان شده و خداوند در آن جا فرموده که شما که ایمان آورده‌اید قومی از قوم دیگری را مسخره نکنید. جامعه قرآنی گفته که از همدیگر عیب‌جویی نکنید، لقب‌های بد به همدیگر ندهید زیرا این فسق است و بعد از ایمان، فسق ناپسند و بد می‌باشد. باید دید که جامعه ما چند درصد به این جامعه نزدیک است.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه با تعریف جامعه اسلامی اظهار کرد: جامعه اسلامی، جامعه‌ای است که در آن امنیت است. در این جامعه امنیت جان، مال، آبرو و ... انسان‌ها باید حفظ شود. همچنین دل انسان‌ها هم نسبت به همدیگر باید امنیت داشته باشد یعنی انسان‌ها نسبت به همدیگر بدگمانی نداشته باشند.

وی با تاکید بر این‌که «مسبب اصلی هر مصیبتی که بر سر انسان‌ها می‌آید، ‌خود انسان‌ها هستند» گفت: خداوند نمی‌خواسته که بشر گرسنه، بیچاره، کور، ناتوان و بدبخت باشد، پس مصیبت اصلی بدبختی‌ها خود انسان‌ها هستند.

جنتی در پایان رحلت آیت‌الله حسینی زنجانی و حاج محمود مرتضایی‌فر را تسلیت گفت.

کد خبر 214553
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز