گروه اقتصادی-رضا کربلایی: تصمیم مهم مجلس در روز گذشته افزایش سقف معافیت مالیاتی به 830هزار تومان در‌ماه بود که به این ترتیب سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده 52قانون برنامه پنجم توسعه برای سال 1392مبلغ 100میلیون ریال در سال خواهد بود.

پیش از این اعضای کمیسیون تلفیق این مبلغ را 72میلیون ریال در سال به تصویب رسانده بودند ولی پس از بحث و بررسی مجلس مبلغ 72میلیون ریال به 100میلیون ریال افزایش یافت. بدین‌ترتیب سقف معافیت مالیاتی از 600هزار تومان به 830هزار تومان در‌ماه افزایش یافت.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی یارانه نقدی ثابت ماند

کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها هم بالاخره کار دست دولت و مجلس داد و نمایندگان برای جبران هزینه‌کرد بیشتر از درآمد در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به این نتیجه نهایی رسیدند تا یارانه‌نقدی خانوارها کاهش نیابد، اما قیمت حامل‌های انرژی به‌طور میانگین تا 38درصد افزایش یابد به شرط اینکه درآمد دولت از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی بیش از 50هزار میلیارد تومان نشود.

با این تصمیم مجلس، حالا توپ هدفمندی یارانه‌ها به زمین دولت افتاده است که برای جبران کسری بودجه شدید خود، قیمت حامل‌های انرژی را تا چه میزان افزایش خواهد داد و چه تمهیداتی جهت جبران افزایش هزینه‌های مردم درنظر خواهد گرفت.
به گزارش همشهری، دولت در لایحه بودجه سال‌جاری بدون اشاره به میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی پیشنهاد داده بود تا درآمد سال‌جاری هدفمندی یارانه‌ها به 120هزار میلیارد تومان برسد،

اما نمایندگان نگران از فشار شدید هزینه‌ها بر مردم و پرش قیمت‌ها با این پیشنهاد مخالفت کردند و برای جلوگیری از انتشار بدون پشتوانه پول و استقراض دولت جهت پرداخت یارانه نقدی به این جمع بندی رسیدند که بهتر است قیمت حامل‌های انرژی افزایشی حدود 40درصد داشته باشد اما یارانه نقدی بیشتر نشود.

بر این اساس تا مبلغ 38هزار و 800میلیارد تومان به‌صورت ماهانه و متوازن از محل اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی و آب و تا مبلغ 11هزار و 200میلیارد تومان یارانه‌های نان و برق و سایر کالاها و خدمات مندرج در این قانون، تأمین خواهد شد. علی لاریجانی رئیس مجلس در جریان بررسی درآمد هدفمندی یارانه‌ها از کمیسیون تلفیق خواست که در بخش هزینه‌ای هدفمندی یارانه‌ها به‌نحوی عمل کند که میزان یارانه نقدی پرداختی به مردم تغییر نکند.

تخلف 3000میلیارد تومانی دولت در هدفمندی یارانه‌ها

اصرار نماینده دولت بر افزایش میزان درآمد هدفمندی یارانه‌ها باعث شد تا علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از گزارش دیوان محاسبات مبنی بر تخلف 3هزارمیلیاردتومانی دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها طی سال گذشته پرده‌بردارد.
به‌گزارش همشهری، در جریان مذاکرات دیروز مجلس، محمدرضا فرزین، رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز در تشریح نظر دولت در این رابطه گفت: دولت پیشنهاد مشخصی به مجلس داده، ما معتقدیم هدفمندی باید مطابق قانون اجرا شود، امسال این رقم توسط دولت 120هزار میلیارد پیش‌بینی شده بود و ما آن را براساس اعداد مشخصی تعیین کرده بودیم.

وی افزود: ما امسال نزدیک 30هزار میلیارد تومان از محل حامل‌های انرژی درآمد داشتیم و مجلس هم در بودجه اجازه برداشت 11هزار میلیارد را به ما داده بود لذا ما یک ریال هم اضافه پرداخت نکردیم و یک ریال هم کسری نداشتیم. علی لاریجانی رئیس مجلس در این میان اظهار کرد: دیوان محاسبات گزارشی به ما داده که شما از ستاد تدابیر ویژه برای 3هزار میلیارد تومان مصوبه گرفته‌اید که این حتما خلاف قانون است، ما سندش را داریم و ستاد تدابیر ویژه هم برای این چیزها ساخته نشده است.

البته فرزین در پاسخ ادعا کرد: ما هیچ پولی برداشت نکرده‌ایم و آنچه باید پرداخت می‌کردیم را در قالب سهمیه پرداخت کرده‌ایم.
جعفر قادری سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در واکنش به ادعای نماینده دولت و اعلام دلیل مخالفت کمیسیون با پیشنهاد افزایش درآمد هدفمندی به 80هزار میلیارد تومان تأکید کرد:‌ برداشت از بانک مرکزی برای پرداخت یارانه‌ها 7هزار و 800میلیارد تومان بوده که تسویه نشده ضمن اینکه 3هزار و 500میلیارد تومان هم از خزانه برداشت شده است.

کد خبر 214452
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز