چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: یکی از مشاوران نخست وزیر ژاپن در سفری از پیش اعلام نشده وارد کره شمالی شد.

Isao Iijima-Kim Chol Ho

ایسائو ایجیما، مشاور ارشد شینزو آبه نخست وزیر ژاپن که پیشتر مشاور نخست‌وزیر پیشن، جونیچیرو کوئیزومی نیز بوده وارد پیونگ‌یانگ شد.

با توجه به این‌که به گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، این مقام  ژاپنی در فرودگاه پیونگ یانگ مورد استقبال رسمی کیم چول هو، معاون رئیس دپارتمان امور آسیایی در وزارت امورخارجه کره‌شمالی که پایک اوی -چون وزیر امورخارجه‌اش است، قرار گرفته پس سفرش رسمی است و برای دیدار با مسئولان این کشور به آنجا سفر کرده‌است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، دفتر نخست‌وزیر حتی سفر او به این کشور را تایید یا تکذیب نکرد چه برسد به‌این‌که دلیل آن را اعلام کند.

به گزارش بلومبرگ، خود شینزو آبه نیز در پارلمان درخصوص این سفر به نمایندگان چیزی نگفت.

برخی حدس می‌زنند هدف این سفر در کنار مذاکره برای کاهش تنش در شبه‌جزیره کره، گفت‌و‌گو در خصوص بقیه ژاپنی‌هایی که کره‌شمالی در دهه‌های 1970 و 1980 ربوده بود، باشد. در آن زمان نخست‌وزیر کوئیزومی دو بار ر سال‌های 2002 و 2004 به کره‌شمالی رفت تا مقدمات آزادی ژاپنی‌های  ربوده‌شده را فراهم کند.

کره‌شمالی ربودن 13 نفر را تایید کرد، 5 نفر از آنها را در سال 2002 آزاد کرد و گفت بقیه آنها مرده‌اند.این افراد برای تدریس ژاپنی به جاسوسان ربوده‌شدند. اما دولت ژاپن می‌گوید دست‌کم 17 نفر دیگر هنوز در کره اسیرند.

کد خبر 214310
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز