همشهری‌آنلاین: کاندیدای انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ماندن و یا رفتن هاشمی در انتخابات محل تردید است، گفت: اگر آیت الله هاشمی تا آخر بماند، تکرار وقایع روز ثبت نام ایشان و به نوعی حضور ساماندهی شده برخی از طرفداران و تلاش برای اینکه فضای انتخاباتی را تحت تاثیر اینگونه حضورها قرار دهند کاملا محتمل و قابل تصور است.

کامران باقری لنکرانی 23 اردیبهشت ماه در دیدار باجمعی از طلاب اصفهان گفت: انتخابات 92 از جهت‌هایی نسبت به انتخابات قبل برجستگی و ویژگی‌هایی دارد و واقعیت این است که این انتخابات خیلی مهم است چون این انتخابات اولین انتخابات بعد از جریان فته است و اولین انتخابات ریاست جمهوری است که می‌خواهیم برگزار کنیم.

وی ادامه داد: در انتخابات مجلس تحلیلی بود که اگر جریان اصلاح طلب قهر کند انتخابات پر رنگی شکل نمی‌گیرد که این اتفاق شکل نگرفت.

لنکرانی ادامه داد: بنابراین تمرکزها روی انتخابات ریاست جمهوری رفته و در انتخابات ریاست جمهوری این دوره واضح است که گروه‌های مختلف، منویات مختلفی را دنبال می‌کنند و اینکه یک عده تلاش کنند در مصدر قدرت باشند.

مهمترین اظهارات لنکرانی به نقل از مهر در زیر آمده است:

  • آنچه قرار است به آن پرداخته شود این است که جریاناتی که از وقایع 88 لطمه دیده‌اند و به نوعی خودشان را محق می‌دانند، دنبال این هستند به نحوی انتقام وقایع را برای این دوره از انتخابات بگیرند و برنامه ریزی‌های مختلفی کرده‌اند و رگه‌هایی از این برنامه‌ریزی‌ها ممکن است با جریانات برانداز خارج از کشور نیز مرتبط باشد.
  • به نظر می‌رسد کسانی که به عنوان گروه اصلاح طلب آمده و ثبت نام کرده‌اند اینها ظرفیت رای آوری وسیعی در کل کشور را ندارند.
  • اینکه آیت الله هاشمی بماند و یا خیر محل تردید است و اگر تا آخر بماند تکرار وقایع روز ثبت نام ایشان و به نوعی حضور ساماندهی شده برخی از طرفداران و تلاش برای اینکه فضای انتخاباتی را تحت تاثیر اینگونه حضورها قرار دهند کاملا محتمل و قابل تصور است.
  • به هر حال ما همین الان هم در موتورهای جستجوگر اینترنتی (عکس) هاشمی 2005 را جستجو کنیم به قول برخی روزه باطل کردن است و نظر کردن به آن مشکل به پا می‌کند. خوب در این شرایط ممکن است همان کاروان‌ها و رفتارها تکرار شود.
  • در هر صورت همه مطالعات انجام شده در کشور نشان داده درست است که آیت الله هاشمی طرفدارانی دارد، اما به دلیل اینکه رای منفی به ایشان زیاد است عملا اینکه اکثریتی را برای خود فراهم آورد که در دور اول و دوم به ریاست جمهوری برسد بعید است.
  • با این پیش فرض احتمال اینکه هاشمی کناره گیری کند و حتی اگر بماند به آن جریانی که دنبال برخی منویات و توجه به سناریوهای دیگر کاملا متصور است.
  • برای این جریان بیش از آنکه رئیس جمهور مهم باشد، این نکته مهم است که رئیس جمهور یارانش را چگونه انتخاب کند، خط قرمز او چیست و مبنای کارش چگونه است.
  • کسانی که هستند شعارهای اعتدال، عقلانیت و استفاده از مدیران با تجربه را می‌دهند و این موضوع باعث تمع برخی از جریانات شده است، لذا بر روی این نوع جریانات سرمایه گذاری می‌کنند.
  • طرف دیگر ماجرا، جریانی است که چسبندگی به قدرت دارد و در تلاش است که اکنون که جریان قدرت را در دست دارد آن را به هیچ وجه از دست ندهد. این چسبندگی به قدرت را اگر بخواهیم با حسن ظن نگاه کنیم این است می‌گوید اگر کسی بخواهد مشکلات کشور را حل کند ما هستیم و با این تحلیل دنبال هستند که مسیر قوه مجریه در مسیر هشت سال قبل باشد و تنها جایگاه‌ها عوض شود به طور مثال اگر کسی رئیس جمهور است معاون اول شود. این جریان چسبندگی به قدرت هم با حسن ظن؛ تصمیم به حضور جدی و اساسی دارد و تقریبا امیدی که همه گروه‌ها داشتند این بود که یک این چنین دو قطبی شکل بگیرد.
  • جریان چسبده به قدرت می گوید 40 درصد آرا با ما است.
  • آن دو جریان می‌گویند چرا باید شخصی چون آیت الله مصباح کاندیدا معرفی کند و ما داشتیم کار خودمان را می‌کردیم و شما آمدید بازی را بر هم زدید.
  • در هر صورت وجود این جریان سوم برای همه آزار دهنده شده البته این جریان تا روزهای آخر یک نماینده داشت که در روزهای آخر این تعداد افزایش یافت و این موضوع از یک جهت بد نیست چون برخی از جریانات 50 الی 70 نماینده در بین کاندیداها دارند.
  • اما نهایتا این جریان باید با یک پرچم در انتخابات حاضر شود، چون این جریان متفاوت از دو جریان دیگر است و سبد رای آن دو گروه دیگر تا حدود زیادی با هم دیگر همپوشانی دارد و سبد رای این جریان متفاوت از آنهاست.
  • 22 اردیبهشت ماه این توفیق را داشتم که خدمت ایت الله مصباح برسم. ایشان خطاب به من گفتند اتفاق جدیدی نیفتاده و ما یک نظر را در مورد اصلح داده‌ایم و در آن خصوص نظر تغییری نکرده است و شما وظیفه دارید کماکان این گفتمان و نظر را ترویج دهید و این تشتت و سر درگمی را اجازه ندهید به وجود آید و باید هر کسی به وظیفه خود عمل کند.
  • من نمی‌گویم به چه کسی رای دهید، بلکه شما باید با هواس جمع رای دهید مثلا شما بر این باور هستید به جریانی به نام جریان گفتمان انقلاب اسلامی رای می‌دهید بعد نگاه می‌کنید به جریانی رای داده‌اید که در فهرست مشاوران آن کسانی قرار دارند که در دوران اصلاحات و سازندگی هم طراحان برنامه بوده‌اند، یا چشم باز می‌کنید و خیال می‌کنید کاری که می‌کنید که خوب است و بعد نگاه کنید که در پازل چسبندگان به قدرت قرار گرفته‌اید و بالاخره این دوره از انتخابات پیچیدگی که دارد.
  • در این دوره ما شاهد نزدیکی شعارها و توجه به فرمایش مقام معظم رهبری و استناد به فرمایش ایشان در شعارها هستیم در حالی که در سابق در این اینگونه نبود.
  • مهمتر از انتخابات اصلح حضور و مشارکت گسترده مردم است و این اصل اهمیت دارد و در این حضور گسترده زمانی اتفاق می‌افتد که مردم آن شفافیت را ببیند و ما باید نشان دهیم که این انتخابات اثرگذار است و نشان دهیم به رای مردم اعتماد داریم و اگر احساس شود می‌خواهند رای مردم مدیریت شود و یک نوع بی اعتمادی به وجود می‌آورد.
  • البته چون مردم اصل نظام را قبول دارند در انتخابات این دوره حضور گسترده‌ای خواهند داشت، اما کسانی که چنین حرکتهایی را انجام می‌دهند حتما مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند و مردم در این دوره به یکی از موضوعاتی که اهمیت می‌دهند بحث صداقت و شفافیت است.
  • فعلا آنچه هست؛ آیت الله مصباح فرمودند فعلا نظر ما تغییری نکرده است و اگر به ضرورتی برسیم ممکن است کاندیدایی معرفی نکنیم و اگر ضرورت عوض شد فقط گفتمانی عمل می‌کنیم.
  • در هر صورت نقاط قوت زیادی هست که توجه به مشکلات سفر استانی و یک نگاه علاج جویانه از جمله انهاست و نقاط ضعف واکنش دولت به قانون و قانون گذاری و نقد پذیری و .. اما مهمترین مشکل این است که همان مبنای افتخار اصلی دولت یعنی افتخار به ارزش‌ها آن طور که باید محوریت آن حفظ شود، حفظ نشده است.
کد خبر 214181
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز