همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: سازنده تندیس عظیم و سنگین کسی جزء لورنزو، پنجمین فرزند هنرپیشه مشهور فقید سینما، آنتونی کوئین نیست. او در حال حاضر یکی از مجسمه ساز مشهور ایتالیا است.

 

 

پارا لورنزو کوئین متولد سال 1966 رم- ایتالیا است. او پسر همسر دوم آنتونی کوئین هنرپیشه است. دوران کودکی او در کشور‌های ایتالیا و امریکا سپری شده است. او هنر خود را متاثر از پدر خویش یا به عبارتی زندگی در دنیای هنر و سینما می‌داند.

او براین باور است که هنرعمدتا ارتباطات است. وسیله‌ی که از طریق آن می‌تواند برای رسیدن به هدف خود که همان کمک به مردم برای توسعه ارزش‌هایی چون؛ تحمل، مدارا، درک، هماهنگی، مهربانی، صلح و... است، استفاده کند.

 لورنزو در ۲۱ سالگی برای ادامه تحصیل در رشته نقاشی سورئالیست به آکادمی هنرهای زیبای نیویورک رفت. ولی طی یک اتفاق  ساده پی به استعداد خود در هنر مجسمه‌سازی برد.

او در نیویورک، طی یک مسابقه طراحی، به عنوان طرح برگزیده تمبر نشان روز استقلال آمریکا برگزیده شد. پس از آن او به سمت مدیر تبلیغات ارشد یک شرکت معروف انتخاب شد.

تندیس-لورنزو کوئین

لورنز کوئین آثار خود را در موزه و نمایشگا‌های بسیاری در سراسر دنیا به نمایش گذاشته است. سال ۲۰۰۸ با نمایش آثار در گالری هال کیون - انگلستان فصل جدیدی در سوابق کاری او رقم زد و شهرتی جهانی برای کوئین به ارمغان آورد.

 بسیاری از پیکره‌ها و مجسمه‌هایی که کوئین ساخته به نوعی همزاد خود او هستند از جمله، سری مجسمه‌هایی که موسوم به "دست بشری" است.

 کوئین در این زمینه می‌گاود: "می‌خواهم مهم‌ترین و در عین حال خاص‌ترین بخش وجود بشریت را در معرض نمایش بگذارم. دست‌های انسان‌ ‌قدرتی همانند، دیگر قدرت‌های او چون عشق، نفرت و... "ساختن و اورانی" را در خود دارند. من مدت‌ها راو این ایده‌ه فکر کرده‌ام، این ایده‌ گذشته، حال و آینده مرا می‌سازند."

یکی دیگر از نمایشگاه‌های کوئین، با نام " توازن" در نوامبر ۲۰۰۹ برگزار شد. او در این نمایشگاه، پیکره‌هایی از مردان و زنان خوابیده در جای زرده نیمه‌های تخم مرغ را به نمایش گذارد. این نمایشگاه به نوعی بازتاب اعتقادات او بود.

در خصوص عنوان این نمایشگاه لورنزو می‌گوید:" توازن در زندگی هر فرد، اساس و ضرورت زندگی او است. در زندگی بسیاری از ما این توازن توسط دوستان، آشنایان، فامیل، خانواده و یا همسری که کنار ما است، شکل می‌گیرد و سبب می‌شود تا ما همچنان استوار و مقاوم به حرکت ادامه دهیم، شاید بدون آنها ما غرق در تنهایی و تباه شویم."

تا کنون، وزن مجموع تندیس‌های ساخته شده توسط کوئین چیزی حدود ۱۲ تن برآورد شده است. بعضی از تندیس‌های او  آنچنان بزرگ هستند که امکان قرار دادن آنها در گالری وجود ندارد و باید در هوای باز و وسیع قرار گیرند.

در معرفی چند اثر کوئین می‌توان به اثر "ووم ووم " که دریکی از پارک‌های  لندن نصب شده است، ۴ متر ارتفاع دارد و بخشی از این اثر یک اتومبیل فیات ۵۰۰ است که اولین اتومبیل شخصی کوئین است. این اتومبیل با یک دست آلمینیومی عظیم ‌کودکی که با آن مشغول بازی است، نمایش داده شده است.

نام اثر دیگری از لورنزو کوئین "قدرت طبیعت" است. این اثر در میدان برکلی، محوطه گالری‌هالکیون لندن در معرض عموم قرار گرفته است. در این اثر لورنزو نشان می‌دهد که مادر طبیعت از دست انسانها راضی نیست.

هرچند که تعداد اندکی از انسانها سعی می کنند با طبیعت مهربان بوده یا در راه بهبود وضعیت آن تلاش می‌کنند، ولی این کافی نیست. انسانها یک عادت بزرگ و همیشگی دارند و آن هم تکرار اشتباهاتشان است.

 برای بهبود و رضایت حال مادر طبیعت، نه تنها باید یک کار اساسی انجام داد، بلکه از تکرار اشتباهات آدمی نیز باید جلوگیری کرد تا اوضاع طبیعت رو به بهبودی رود. این اثر در سال 2010 به عنوان یکی از بهترین آثار مجسمه‌سازی جهان از طرف منتقدان هنری برگزیده شده است.

تندیس-لورنزو کوئین

 

"دست خدا"، یکی دیگر از آثار او است که در پارک می‌فایر- لندن در معرض تماشا قرار گرفته است. جالب است بدانید، این اثر توسط اداره هنرهای معاصر موزه هرمیتاژ "روسیه" خریداری شده است و تنها برای مدت کوتاه برای نمایش عمومی ‌به شهرداری لندن قرض داده شده است.

فرزند هنرپیشه مشهور آنتونی کوئین، سال‌های 2006 تا 2008  آثارش را در موزه‌ها و گالری‌های مشهور کشور اسپانیا چون؛  تیفلوگیکو، گابریل ونرل و... به نمایش گذاشته است.

لورنزو در حال حاضر ساکن بارسلونا - اسپانیا است. او در کنار همسرش گووانا و سه فرزندش زندگی می‌کند. او می‌گوید؛ من هنر را برای خودم و عموم مردمی که با رویا‌های من شریک و یا نظاره‌گر و دوست‌دار آنها هستند، کار می‌کنم.

منتخبی از آثار لورنزو کوئین را که طرفداران جهانی دارد، تماشا کنید.

http://www.artwansongallery.co.uk

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱