سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان ملل متحد در گزارشی جدید اعلام کرده استفاده از حشرات به عنوان منبع غذایی می‌تواند به ارتقای تغذیه انسان‌ها و کاهش آلودگی زمین کمک کند.

سوسک

براساس گزارش BBC، سازمان خوار‌وبار و کشاورزی ملل متحد یا فائو، در این گزارش به بیش از دو میلیارد انسان درسرتاسر جهان اشاره کرده که درحال حاضر از حشرات به عنوان مکمل غذایی خود استفاده می‌کنند.

با این‌همه در این گزارش تاکید شده‌است که انزجار مصرف‌کننده‌ها در بسیاری از کشورهای جهان یکی از بزرگترین موانع برای گرایش به این رژیم غذایی جدید است. در این گزارش آمده‌است که سوسک‌ها، زنبورها و دیگر انواع حشرات به عنوان غذا و دام مورد استفاده انسان‌ها قرار دارند و پرورش حشرات یکی از متعدد راه‌های ایجاد امنیت غذایی در جهان است.

براساس این گزارش، حشرات همه‌جا حضور دارند و به سرعت تولید مثل می‌کنند، رشد و انطباق‌پذیری بالایی دارند و میزان آلودگی که برای محیط زیست ایجاد می‌کنند نامحسوس است. همچنین به گفته نویسندگان این گزارش حشرات در تبدیل خوراک به غذای قابل مصرف بسیار مقرون به صرفه هستند،‌ برای مثال جیرجیرک‌ها نسبت به گاو برای تولید میزان یکسانی پروتئین به 12 برابر غذای کمتری نیاز دارند.

همچنین حشرات نسبت به بسیاری از دام‌های قابل پرورش میزان کمتری از گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنند و میزان تولید آمونیاک ناشی از پرورش حشرات نیز نسبت به بسیاری از دیگر دام‌ها کمتر است.

در این گزارش درخواست شده تا رستوران‌ها غذاهای تهیه شده از حشرات را به لیست غذاهای خود بیافزایند. حشرات درحال حاضر منبع غذایی انسان‌ها در بسیاری از کشورها به شمار می‌روند،‌ اما خوردن آنها در بسیاری از کشورها نیز  برای مردم تنفرانگیز است.

در این گزارش سازمان ملل پیشنهاد شده که صنعت غذا می‌تواند در بالابردن رتبه حشرات با افزودن آنها به دستور غذاهای جدید و لیست غذای رستوران‌ها تاثیرگذار باشد. همچنین دربرخی از بخش‌های این گزارش اشاره شده که برخی از حشرات به عنوان غذاهایی گران‌قیمت شناخته می‌شوند. برای مثال نوعی خاص از کرم ابریشم در آفریقای جنوبی در دسته غذاهای مجلل بوده و قیمت بسیار بالایی دارد.

فائو در این گزارش درخواست تغییر قوانین و تولید انبوه حشرات برای استفاده به عنوان خوراک را مطرح کرده‌است. به گفته این سازمان استفاده از حشرات در مقیاس بزرگ به عنوان ترکیبات غذایی از نظر فنی کاملا عملی است و شرکت‌های زیادی در گوشه‌و کنار جهان در این راستا تاسیس شده‌اند و در زمینه تولید حشرات پیشگام به شمار می‌روند.

میزان پروتئین، کلسیم و آهن موجود در حشرات مختلف بخش دیگری از گزارش اخیر فائو برای ترغیب صنعت غذا در استفاده از حشرات است. بر این اساس کرم ابریشم حاوی 28.2 گرم پروتئین و 35.5 گرم آهن است، ملخ حاوی 20.6 گرم پروتئین، 35.2 گرم کلسیم و پنج گرم آهن، سوسک حاوی 17.2 گرم پروتئین، 30.9 گرم کلسیم و 7.7 گرم آهن و در مقایسه گوشت چرخ‌کرده حاوی 27.4 گرم پروتئین و 3.5 گرم آهن است.

کد خبر 214117
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز