همشهری آنلاین: معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور از تسهیل شرایط فرایند تغییر نام خبر داد و گفت: برای تغییر نام دیگر نیازی به مراجعه به دادگاه نیست.

مهر نوشت: محسن کرمی با اشاره به اجرای دستورالعمل جدید تغییر نام از سال گذشته گفت: رویه قبلی تغییر نام این گونه بود که فرد متقاضی باید دادخواست خود را به دادگاه تسلیم و با استفاده از وکیل، در دادگاه از خود دفاع می‌کرد. رویه قبلی، متقاضیان تغییر نام را دچار مشکل می‌کرد و حتی بعضا متقاضیان تغییر نام، ناچار می‌شدند که اظهارات خلاف واقع مطرح کنند تا موافقت دادگاه جلب شود.

وی با اشاره به تدوین دستورالعمل جدید تغییر نام و تصویب آن در شورای عالی ثبت‌احوال در سال گذشته، گفت: بر اساس این دستورالعمل، اختیار تغییر نام نیز، همچون تغییر نام خانوادگی به سازمان ثبت احوال داده شده و فرایند رجوع به دادگاه برای تغییر نام و گردش قضایی برای این منظور کاملا حذف شده است.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال ادامه داد: اکنون تقاضای تغییر نام در کمیته ویژه‌ای با عنوان «کمیته نام» که در سازمان ثبت احوال تشکیل شده، رسیدگی می‌شود و در صورتی که مغایرتی با دستورالعمل تغییر نام وجود نداشته باشد، با آن موافقت می‌شود.

به گفته وی، مواردی نظیر تغییر نام‌های کم‌اقبال با فراوانی کم به نام‌های مناسب با فراوانی بیشتر با توجه به آمار پنج سال قبل، الحاق یا اضافه کردن واژه یا نام به اول یا آخر اسامی و یا حذف آن از موارد ذکر شده در دستورالعمل تغییر نام است. ضمن اینکه تغییر نام به اسامی غیر ایرانی نیز ممنوع است و در عین حال، امکان تغییر اسامی غیر ایرانی به نام‌های مناسب ایرانی وجود دارد.

کرمی همچنین از صدور 1250 کارت هوشمند ملی برای مجریان انتخابات 92 خبر داد و گفت: این کارتها بصورت آزمایشی صادر شده است و به مرور برای افراد دیگر نیز صادر خواهد شد.

کد خبر 214110
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز