همشهری آنلاین: که تاکنون 90 کاندیدا‌ی رد صلاحیت شده در شهر تهران و 311 داوطلب رد صلاحیت شده شورای شهر در شهرستان‌ها اعتراضاتشان را نسبت به روند بررسی صلاحیت‌شان در هیات اجرایی به هیات نظارت اعلام کردند.

شورای شهر تهران

حسین طلا، رئیس هیات عالی نظارت بر شورای اسلامی شهر و روستا در استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این خبر اظهار کرد: در کل استان تهران حدود 8500 نفر ثبت نام کردند که حدود 4 هزار و سیصد نفر آن داوطلب کرسی شورای شهر در 41 شهر در استان تهران و مابقی داوطلب کرسی شورای روستا بودند.

وی گفت:‌ از بین داوطلبان 89 درصد آقایان و 11 درصد خانم‌ها تشکیل داده‌اند.

رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا در استان تهران خاطرنشان کرد: تاکنون 90داوطلب انتخاباتی شورای شهر تهران اعتراض خود را به روند بررسی صلاحیت در هیات‌های اجرایی به هیات نظارت اعلام کردند، در بین 41 شهر استان تهران نیز 311 نفر اعتراض‌شان را به هیات‌های نظارت اعلام کرده‌اند.

طلا در عین حال تاکید کرد: طبق تبصره یک و دو ماده پنجاه قانون انتخابات، کاندیدا‌ها می‌توانند شکایت خود را از روند بررسی صلاحیت در هیات‌های اجرایی به این هیات ارایه دهند تا آنها این شکایت را به هیات‌های نظارت اعلام نمایند، هنوز این گونه شکایت‌ها از هیات‌های اجرایی به ما نرسیده است، کاندیدها با اطلاع از زمان ابلاغ رد صلاحیت‌شان تا 4 روز وقت دارند تا شکایت‌شان را به هیات‌های نظارت ارایه کنند.

وی درمورد تماس تلفنی با کاندیدا‌ها در مورد اعلام رد صلاحیشان توسط هیات‌های اجرایی نیز گفت: ‌به کاندیدا‌ها تلفنی زنگ زده شده و به آنها گفته شده رد صلاحیت شده و استعلام خود را بگیرند چون دراین مرحله تایید‌شدگان اعلام نمی‌شوند چرا که هیات‌های نظارت از این به بعد به بررسی صلاحیت تاییدشدگان هیات‌های اجرایی می‌پردازند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: طبق قانون، هیات‌ نظارت به بررسی تایید شدگان صلاحیت هیات‌های اجرایی می‌پردازد، بعد از آن رد شدگان هیات‌های اجرایی که توسط هیات نظارت رد شده‌اند از 12 اردیبهشت تا اول خرداد فرصت شکایت دارند که در شهرها به هیات‌های عالی استان تحویل ‌دهند و نهایتا تا 12 خرداد اساسی کاندیدا‌های نهایی مشخص می‌شود.

وی در مورد میزان رد صلاحیت کاندیدا‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا شورای شهر در هیات‌های اجرایی گفت: ما به این مسائل ورود پیدا نمی‌کنیم چون قانون هیچ ‌اشاره‌ای به اصلاح‌طلب یا اصولگرا نکرده است بلکه باید کاندیدا‌ها یکسری شاخص‌ها داشته باشند تا تایید صلاحیت شوند؛ گزارشات هیات‌های اجرایی و نظارت براساس یکسری استعلام‌ها و شاخصه‌ها است که براساس آن، موضوع صلاحیت‌ها مورد بررسی قرارمی‌گیرد.

 رد صلاحیت‌های اعلامی در این مرحله نتیجه بررسی‌های هیات‌های اجرایی است.

بر اساس این گزارش در نهایت روز 28 اردیبهشت نتیجه بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها در هیات نظارت به داوطلبان ابلاغ می‌شود و بعد ازاعلام نتیجه بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها توسط هیات نظارت معترضان می‌توانند به مدت چهار روز یعنی تا اول خرداد شکایت خود را اعلام کنند بعد از آن هیات نظارت نتیجه نهایی بررسی صلاحیت را در روز 12 خرداد به فرمانداری‌ها ابلاغ می‌کند تا آنها نتیجه را به داوطلبان اعلام نمایند.

کد خبر 213992
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز