گروه حوادث: مرد کلاهبردار بعد از خرید دسته چک‌های سرقتی از سارقان، سوار بر اتوبوس سبزرنگش، راهی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها می‌شد تا نقشه‌های شومی را که در سر داشت عملی کند.

متهم

این مرد بالای اتوبوسش، پارچه‌ای نصب کرده بود که روی آن نوشته شده بود «کاروان زیارتی». وی سپس به فروشگاه‌ها و مغازه‌ها می‌رفت و مدعی می‌شد که قصد خرید کالا برای کاروان‌های زیارتی را دارد. او بعد از فریب طعمه هایش، میلیون‌ها تومان از آنها خرید می‌کرد و در عوض چک‌های سرقتی به آنها می‌داد و به این ترتیب دست به کلاهبرداری‌های میلیونی می‌زد.

تحقیقات پلیس آگاهی تهران برای دستگیری این مرد که رضا نام دارد با شکایت مالک یک مغازه فروش لوازم خانگی شروع شد. شاکی به مأموران گفت: شهریور سال 91جوانی با یک دستگاه اتوبوس بنز سبزرنگ که روی آن عبارت کاروان زیارتی نوشته شده بود، به مغازه‌ام آمد و درخواست خرید مقداری لوازم خانگی کرد. او مدعی بود که لوازم خانگی را برای کاروان‌های زیارتی می‌خواهد و با این بهانه از من تخفیف زیادی گرفت. حتی شماره تماس مرا گرفت تا مرا در یکی از کاروان‌های زیارتی ثبت نام کند.

او طوری حرف می‌زد که با وجود سال‌ها تجربه کاری در بازار، حتی یک درصد هم به صحبت هایش شک نکردم. پس از خرید، یک چک بانکی به من داد و گفت که چک متعلق به کاروان زیارتی و کاملا معتبر است. من که فریب حرف‌هایش را خورده بودم، چک را گرفتم اما چند روز بعد وقتی به بانک رفتم تا چک را نقد کنم، متوجه شدم که این چک سرقتی است.

با شکایت این مرد تحقیقات مأموران پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران در این زمینه شروع و مشخص شد که صاحب چک مرد جوانی بوده که مدتی قبل‌تر با مراجعه به پلیس مدعی شده که دزدان به‌خودرواش دستبرد زده‌اند. این مرد در تحقیقات گفته بود که کیف دستی‌اش که داخل آن دسته چک 50 برگی و مقداری پول نقد و مدارک بود، روی صندلی ماشینش بوده و سارقان آن را به‌سرقت برده‌اند.

با این اطلاعات، بررسی‌ها برای شناسایی مرد کلاهبردار ادامه یافت اما هنوز مدت زیادی از این ماجرا نگذشته بود که چندین شکایت مشابه دیگر هم در اختیار پلیس قرار گرفت. بررسی‌ها نشان می‌داد که تمامی شاکیان فروشندگان و مغازه‌داران تهرانی بودند که فریب مردی با یک اتوبوس سبزرنگ را خورده بودند. در تمامی این پرونده‌ها، مرد کلاهبردار با ادعای اینکه قصد خرید برای کاروان‌های زیارتی را دارد، فروشندگان را فریب داده و پس از خرید میلیون‌ها تومان اجناس مختلف ازجمله فرش، تابلوفرش، لوازم خانگی، برنج، حبوبات، روغن، انواع کفش و... در ازای پول نقد، چک‌های سرقتی را در اختیار آنها قرار داده است.

از آنجا که یکی از مغازه‌ها مجهز به دوربین مداربسته بود، مأموران با بازبینی فیلم‌های ضبط‌شده، توانستند تصویری از چهره مرد کلاهبردار را به‌دست آورند. با این سرنخ، تحقیقات برای به دام انداختن متهم ادامه یافت تا اینکه مخفیگاه حوالی میدان سبلان شناسایی شد و مأموران با ورود به آنجا، مرد کلاهبردار را دستگیر کردند. در بازرسی از مخفیگاه این مرد مقدار زیادی کالاهای مختلف که وی با استفاده از چک‌های سرقتی خریداری کرده بود کشف و ضبط شد.

مرد کلاهبردار بعد از انتقال به اداره آگاهی در بازجویی به جرم خود اعتراف کرد و مدعی شد که با گروهی از سارقان حرفه‌ای در ارتباط بوده و دسته چک‌های مسروقه را از آنها می‌خریده است. وی همچنین گفت که با استفاده از چک‌های مسروقه و با معرفی خود به‌عنوان مسئول خرید کاروان‌های زیارتی به فروشگاه‌های مختلف می‌رفت و اقدام به خرید با چک‌های مسروقه می‌کرد.سرهنگ جان پرور، سرپرست پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران با بیان این خبر گفت:

متهم در برخی مغازه‌ها به‌طور مثال یک میلیون و 200هزار تومان خرید می‌کرد و چک یک میلیون و 500هزار تومانی به طعمه‌اش می‌داد. در عوض 300هزار تومان هم به‌صورت نقدی از مالباخته پس می‌گرفت و این در حالی بود که چک مورد نظر مسروقه بود. وی با اشاره به اینکه ارزش اموال خریداری شده از سوی متهم تا‌کنون بیش از یک میلیارد تومان برآورد شده است، افزود: از کسانی که با این شگرد هدف کلاهبرداری قرار گرفته‌اند دعوت می‌شود با مراجعه به پایگاه دوم پلیس آگاهی، شکایت خود را مطرح کنند.

کد خبر 213468
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز