چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: حسن سبحانی در سال ۱۳۳۲ در دامغان و در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد. وی فرزند دوم خانواده ۴ نفره است و پدرش کارگری ساده بود.

حسن سبحانی

سبحانی تحصیلات ابتدائی را در دبستان قائم مقام و دوره سه ساله اول متوسطه را در دبیرستان فردوسی زادگاه خود گذراند و سپس برای کمک به اقتصاد خانواده اش‌، راهی دانشسرای مقدماتی دامغان شد که با هزینه دولت و بطور شبانه روزی اداره می شد.

در پایان دوره دو ساله دانشسرای مقدماتی با توجه به اینکه در همه سال های تحصیل و از جمله در این دوره شاگرد اول بود بجای اینکه «معلم» روستا شود «معلم» شهر شد و در همان دبستانی که دوره ابتدائی خود را گذرانده بود آموزگار کلاس اول شد و این در حالی بود که ۱۸ سال از عمرش می‌گذشت.

سبحانی در همان سال اول تدریس، سال ششم متوسطه را در رشته ریاضی به پایان برد و در فاصله سال های ۱۳۵۱ - ۱۳۵۳ دوره نظام وظیفه را به عنوان سپاهی‌دانش در گرگان و بیرجند گذرانید.

سپس در بهمن ۱۳۵۳ تحصیل در دوره کارشناسی اقتصاد را در دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه ملی ایران (دانشگاه شهید بهشتی فعلی) آغاز کرد. در حالی که ناگزیر بود شغل معلمی را هم داشته باشد این دوره در خرداد ۱۳۵۸ به پایان رسید.

او که در حین تحصیل دبیر دبیرستان‌های دامغان شده بود به خاطر اقدامات و تلاش‌هایی که در سال‌های منجر به پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه مخالفت با رژیم حاکم داشت، پس از پیروزی انقلاب به عضویت کمیته انقلاب اسلامی دامغان درآمد.

سبحانی در سال ۱۳۵۸ با شرکت در انتخابات شورای شهر از طرف مردم به عنوان عضو شورای شهر انتخاب و سپس از طرف اعضای منتخب به ریاست شورای شهر دامغان برگزیده شد. وی در همین سال ازدواج کرد و دارای ۳ فرزند می‌باشد.

در سال ۱۳۵۹ برای ارائه خدمات به وزارت ارشاد اسلامی دعوت شد و مسئولیت‌هایی همچون معاون دفتر وزارتی و روابط عمومی و مدیر کلی دفتر تبلیغات دولت را عهده دار گردید.

سبحانی در سال ۱۳۶۱ در دوره مدرسی اقتصاد (کارشناسی ارشد) مدرسه تربیت مدرس (دانشگاه تربیت مدرس فعلی) پذیرفته شد و این دوره را در سال ۱۳۶۵ به پایان رساند.

سپس با انتقال از وزارت آموزش و پرورش به دانشگاه تهران ، تدریس را در این سال در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران به عنوان مربی آغاز نمود وی در سال ۱۳۶۷ تحصیل در اولین دوره دکتری علوم اقتصادی دانشگاه تهران (پس از پیروزی انقلاب اسلامی) را شروع کرد و این دوره را هم در اسفند ۱۳۷۱ با دفاع از رساله دکتری خود تحت عنوان "نظام اقتصادی اسلام" به پایان برد. حسن سبحانی نخستین فارغ التحصیل این دوره می‌باشد.

سبحانی در سال ۱۳۷۱ به مرتبه استادیاری و در سال ۱۳۸۲ به مرتبه دانشیاری و در سال ۱۳۹۱ به مرتبه استادی اقتصاد در دانشگاه تهران ارتقاء یافت و اینک به عنوان مدیر گروه اقتصاد اسلامی ، پولی و مالی این دانشگاه به خدمات خود ادامه می دهد.

وی در تمام دوره ۳۴ ساله پس از پیروزی انقلاب دارای مسئولیت های سیاسی، علمی، اجرائی و پژوهشی بسیاری از جمله نمایندگی مجلس شورای اسلامی به مدت ۱۲ سال و همچنین معاونت پژوهشی و آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.

حسن سبحانی 18 اردیبهشت سال 1392 به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

کد خبر 213212
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز