علی شاکری: ولادو پتکوویچ جزو معدود بازیکنان بزرگ خارجی بود که سال گذشته به ایران آمد و با تیم کاله مازندران قهرمان لیگ برتر و باشگاه‌های آسیا شد. او در لیگ جهانی والیبال نیز قرار است با تیم ملی کشورش دو بار برابر ایران در سالن 12هزارنفری بازی کند.

والیبال

انتخاب او به‌عنوان بهترین بازیساز رقابت‌های والیبال باشگاه‌های آسیا در تهران بهانه‌ای بود تا با او پیرامون مشاهدات یکساله‌اش از والیبال ایران، سطح رقابت‌های باشگاه‌های آسیا و همچنین پیش‌بینی‌اش از رویارویی دوگانه تیم‌های ملی ایران و صربستان به گفت‌وگو بنشینیم و نظراتش را در زمینه‌های مختلف دیگر نیز جویا شویم.

دیدگاه‌های این بازیکن بدون تردید می‌تواند برای دوستداران ورزش جذاب و خواندنی باشد؛ بازیکن 30ساله‌ای که در کارنامه‌اش مدال طلای جام ملت‌های اروپا در سال 2011و مدال‌های برنز سال‌های 2005و 2007 این رقابت و همچنین مدال برنز لیگ‌جهانی در سال 2010به چشم می‌خورد. ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

  • به‌عنوان یک بازیکن خارجی و اروپایی چقدر از آمدن به کاله و بازی در لیگ برتر ایران راضی هستی‌؟

اصلا از آمدن به والیبال ایران و بازی در تیم کاله پشیمان نیستم و خیلی خوشحالم که تصمیم درستی گرفتم. قبل از آمدنم نیز مشورت‌هایی با برخی از مربیان ازجمله یوتسا ست کوویچ داشتم که سال‌ها در ایران سابقه مربیگری داشت. موضوع دیگری هم که خیلی به من کمک کرد تا اندک تردیدهایم برطرف شود، بازی‌های خوب تیم ملی ایران در جام جهانی 2011در ژاپن بود.

  • در همان بازی‌ها بود که ایران به‌عنوان قهرمان جام ملت‌های آسیا مقابل تیم شما، صربستان قهرمان اروپا شگفتی ساز شد.

البته ما در جام‌جهانی در ژاپن، در دیداری نزدیک در حالی مقابل ایران شکست خوردیم که با توجه به شکست‌های قبلی و ناامید شدن از رسیدن به المپیک خیلی هم انگیزه نداشتیم و دیدید که در مسابقات انتخابی المپیک در ژاپن آن باخت را با برد سه بر صفر جبران کردیم. با این حال نمی‌خواهم بگویم که تیم ملی والیبال ایران یک تیم معمولی است. به هر حال بازی با تیم ملی والیبال شما برای همه تیم‌های امروز مطرح جهان سخت خواهد بود، هر چند معتقدم والیبال ایران برای رسیدن به بالاترین سطح والیبال جهان نیاز به تجربه‌اندوزی بیشتری دارد.

  • تیم شما پس از صدرنشینی در مسابقات انتخابی المپیک راهی لندن شد. به نظر خودتان در المپیک نتیجه خوبی گرفتید؟

بد هم نبودیم. ما تیم جوانی داریم که به‌تدریج در حال تکامل پیداکردن است و آینده خوبی هم در انتظارش است.

  • چند وقت پیش ولاسکو، سرمربی تیم ملی ایران گفته که تیم صربستان با تیم جوانی قراراست در لیگ جهانی بیست‌وچهارم حاضر شود. این موضوع چقدر صحت دارد‌؟

تیم ما تقریبا از سه سال پیش جوانگرایی کرده و اکنون به یک ثبات خوب رسیده است. من نمی‌دانم او اطلاعاتش را از چه کانالی به‌دست آورده است. تیم ملی صربستان پس از جام ملت‌های اروپا 2011که قهرمان شد و بعد از جام جهانی 2011تنها یکی دو مهره خود مثل میلوکوویچ را از دست داده و به جای آنان نیز بازیکنان جوانی همانند آتاناسوویچ هم‌اکنون تبدیل به بازیکنان بزرگ و مطمئنی شده‌اند.

  • در مسابقات باشگاه‌های آسیا در تهران ترواویتسا سرمربی الریان قطر و سرمربی اسبق تیم ملی صربستان پیش‌بینی کرده که شانس ایران در بازی با صربستان در تهران و با حضور 20هزار تماشاگر برای پیروزی بیشتر است. نظر شما در این‌باره چیست‌؟

من قبلا هم گفته‌ام تیم ملی والیبال ایران قدرتمند است. اینکه این تیم می‌تواند صربستان را شکست دهد، فکر نمی‌کنم به این سادگی‌ها باشد. برای من این بازی بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود و دوست دارم تماشاگران ایرانی از دیدن این بازی لذت ببرند.

  • آیا کولاکوویچ، سرمربی تیم ملی صربستان برای بازی با ایران از تجربیات و آشنایی تو با بازیکنان و والیبال ایران کمک هم خواسته است‌؟

حتما این کار را خواهد کرد. طبیعی است اگر بازیکنی ایرانی هم در لیگ صربستان بازی می‌کرد، سرمربی ایران هم چنین توقعی از او داشت تا اطلاعاتش را کامل کند. هر چند امروز آنقدر دایره اطلاعات با کمک تکنولوژی وسیع شده که بدون مشورت گرفتن از بازیکنانی مثل من هم می‌توان به اطلاعات لازم دست پیدا کرد.

  • به‌نظر می‌رسد در گروهی که تیم‌های بزرگی چون ایتالیا،کوبا و روسیه حضور دارند،تیم‌هایی مثل صربستان،آلمان و ایران شانسی برای صعود نخواهند داشت.

بر عکس من فکر می‌کنم هر پنج تیم حاضر در این گروه و حتی ایران هم می‌توانند برای خود بخت صعود قائل باشند. دو برد خارج از خانه و چهار پیروزی خانگی می‌تواند هر تیمی را امیدوار به صعود به مرحله نهایی کند.

  • جام ملت‌های اروپا امسال و تا چندی دیگر قرار است به میزبانی مشترک لهستان و دانمارک برگزار شود. آیا صربستان به‌عنوان تیم مدافع عنوان قهرمانی می‌تواند همانند مسابقات دوره پیش قهرمان شود‌؟

کار سختی است و نمی‌شود پیش‌بینی کرد اما تیم ما بدون تردید یکی از مدعیان قهرمانی خواهد بود.

  • آیا تمرینات تیم صربستان برای لیگ جهانی شروع شده است‌؟

نزدیک به دو ماهی می‌شود که تمرینات آغاز شده و همچنان ادامه دارد و من با اجازه کولاکوویچ توانستم در جام باشگاه‌های آسیا شرکت کنم.

  • برای خیلی‌ها این سؤال وجود دارد که چرا صربستان با این همه مربیان بزرگ از یک مربی غیرصرب استفاده می‌کند‌؟

کولاکوویچ یک مربی غیرصرب نیست. او اهل مونته نگرو است و سال‌ها نیز دستیار تراویتسا بوده و چند سالی است که مسئولیت تیم ملی را به‌عنوان سرمربی پذیرفته است.

  • فکر می‌کنی چه تیم‌هایی بخت قهرمانی در لیگ جهانی امسال را خواهند داشت.

روسیه، آمریکا، لهستان و برزیل بیش از سایر تیم‌ها بخت قهرمانی در لیگ جهانی را دارند.

  • شما قبل از حضور در ایران در کدام یک از لیگ‌های باشگاهی تجربه بازی کردن داشتی و لیگ ایران را در مقایسه با این لیگ‌ها چطور دیدی‌؟

لیگ‌ترکیه، یونان، اسلوونی و ایتالیا. لیگ ایران برخلاف تصور خیلی‌ها در اروپا لیگ راحتی برای هیچ بازیکنی نیست. فکر می‌کنم لیگ ایران با حضور بازیکنان خارجی هر سال بهتر از سال قبل می‌شود و با چنین روندی آینده‌ای خوب در انتظار والیبال ایران خواهد بود.

  • آیا پس از بازگشت به صربستان بازیکنی در مورد سطح کیفی لیگ ایران از شما سوال و یا اظهار تمایل کرد که به تیم‌های ایرانی بپیوندد؟

خیلی‌ها پرسیدند و من هم خیلی از ایران تعریف کردم و بسیاری نیز دوست دارند که به تیم‌های ایرانی بپیوندند. شاید در ابتدای امر مقداری برایشان سخت باشد اما باور کنید که اگر یک سفر کوتاه‌مدت به ایران داشته باشند، مطمئنا با جان و دل به ایران خواهند آمد.

  • پس از یک فصل بازی در ایران برداشت خود شما از کاله و زندگی در شهر آمل چه بوده است‌؟

کاله یک باشگاه خوب و مردمی بود که با داشتن امکانات مطلوب تمرینی و رفاهی از هر نظر شرایط یک تیم تقریبا حرفه‌ای را داشت؛ هر چند معتقدم این شهر نیاز به یک سالن بزرگ و مجهزتر دارد. این شهر مردمی پرشور دارد که عاشقانه والیبال را دوست دارند و من هرگز احساس غریبگی با آنان نکردم. زندگی در شهری که به دریا و کوه نزدیک است و از نظر سرسبزی هم شباهت بسیاری با صربستان دارد باعث شد تا از بابت انتخابم سخت خوشحال باشم.

  • با این حساب فصل بعد را هم در کاله بازی خواهی کرد‌؟

من دوست دارم همچنان در این تیم بازی کنم ولی باید دید مدیران این باشگاه و سرمربی تیم هم‌چنین تمایلی دارند یا خیر.

  • در لیگ برتر کدام تیم جدی‌ترین حریف کاله بود و از نوع بازی کدام تیم خوشت آمد‌؟

من فکر می‌کنم پیکان تیم قدرتمندی است که بعد از کاله لایق قهرمانی بود و متین ورامین هم بعد از پیکان قرار داشت.

  • بازی کدامیک از بازیکنان ایرانی را بیشتر پسندیدی‌؟

بازیکنان کاله همگی از دید من عالی بودند و من همیشه حس خوبی به آنان داشته و دارم اما از سایر تیم‌ها بازی‌های سامان فائزی، امیر حسینی که از دید من بهترین پاسور ایرانی است و علی سجادی و پوریا فیاضی را بیشتر از بقیه می‌پسندیدم.

  • لیگ برتر والیبال ایران فصل قبل از حیث جنجال و حاشیه سال بدی را پشت سر گذاشت. نظر شما هم همین است‌؟

از دید من این حاشیه‌ها نرمال بود و با گذشت زمان همه‌‌چیز درست خواهد شد. فکر می‌کنم هم بازیکنان و هم تماشاگران در مقابل ناملایمات باید کمی صبورتر باشند.

  • در فصل گذشته خیلی‌ها منتقد داوری بودند. شما سطح قضاوت داوران ایرانی را چگونه ارزیابی می‌کنی‌؟

من اصلا دوست ندارم در این خصوص اظهارنظر کنم. واقعیت این است که در قیاس با اروپا و صربستان داوران ایرانی اصلا خوب قضاوت نمی‌کنند و این خود مشکلی بزرگ برای والیبال ایران است که به دامن زدن حاشیه‌ها کمک می‌کند.

کد خبر 213164

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز