همشهری آنلاین- فهیمه طباطبایی: دریاچه بزرگ مصنوعی با امکان ماهیگیری، فانوس دریایی، پردیس سینمایی و فرهنگسرا، بازارچه صنایع دستی، پیست دوچرخه سواری و پین بال، فضای سبز زیبا با تنوع گیاهی فراوان از امکانات بوستان رازی تهران است.

در انتهای خیابان قزوین و نرسیده به میدان رازی، در میان فروشگاه‌ها و مغازه های لباس و کفش دست چندم و هیاهوی خریداران و فروشندگان موتورسیکلت، سربازانی که برای خرید پتو و لباس سربازی به این خیابان آمده‌اند و ...و گاراژهای بزرگ تعمیر اتومبیل، دروازه‌ای سفید رنگ وجود دارد که در آن برای همه شهروندان و عابران باز است. دروازه‌ای که حکم دالان سبزی را در میان دود و دم و سیاهی شهر دارد و این دالان شهروندان را به بوستان رازی دعوت می‌کند.

بوستان رازی که در ناحیه 4 منطقه 11 در سال 1376، بنا شده در ردیف بوستان‌های شهری قرار می‌گیرد که 257 هزار و 899 متر مربع است و علاوه بر فضای سبز مطلوب، فرهنگسرای بزرگ به همراه پردیس سینمایی کوچکی را در کنار خود جای داده است.

نوع فضای سبز

نوع طراحی فضای سبز این بوستان مختلط است و  اقاقیا، چنار، سرو نقره ای، بلوط همیشه سبز، گل یخ، کاج، سدروس، زیتون، بیدمجنون، گوجه گل، زردآلو، اکالیپتوس، افرا، زبان گنجشک، سرولاوسون، صنوبر، ارغوان، تبریزی، لیلکی، ختمی، توری و میخک هندی در همه جای بوستان دیده می‌شود. همچنین در ابتدای بوستان مجسمه و تندیس‌های گوناگون کار شده است.

بوستانی با دریاچه زیبا

بوستان رازی از معدود بوستانهای شهر تهران است که دارای دریاچه مصنوعی زیبا به همراه فانونس دریایی بزرگ است. این دریاچه در میانه بوستان قرار دارد و فرصت خوبی را برای علاقمندان به ماهیگیری پدیده آورده است. شهروندان زیادی هر روزه در اطراف دریاچه مشغول ماهیگیری با قلاب هستند. همچنین امکان قایقرانی نیز در دریاچه وجود دارد.

شهربازی

در کنار بوستان رازی، شهر بازی کوچکی نیز وجود دارد که برای کودکان، نوجوانان و جوانان جذابیت‌های زیادی را ایجاد کرده است.

فرهنگسرا و پردیس سینمایی

بوستان رازی تنها یک بوستان تفریحی نیست و در کنار خود یک فرهنگسرا، پردیس سینمایی و کتابخانه و استخر نیز دارد.کتابخانه رازی سال 1380 با مساحت 1000 متر مربع در منطقه دوازده شهرداری تهران تاسیس شد. کتابخانه زیر نظر فرهنگسرای رازی فعالیت می‌کند. این مرکز دارای دو سالن مجزا ویژه خانم‌ها و آقایان است که روزانه و هم زمان استفاده می‌شود. کتابخانه دارای 25930 جلد کتاب می‌باشد که از این تعداد 7000 جلد حوزه کودک و نوجوان را پوشش می‌دهد. روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8 الی 23 و روزهای جمعه و تعطیل از ساعت 8 الی 16 کتابخانه به مراجعه‌کنندگان خدمات ارائه می‌نماید.

پردیس سینمایی رازی

مجتمع سینمایی خانوادگی پردیس رازی مجهز به بهترین سیستم­‌های تصویری و صوتی است و شامل 3 سالن به ظرفیت­‌های 250، 150، 250 نفر است.

استخر

در این استخر مدرن و نوساز شامل استخر، سونا و جکوزی، همه روزه پذیرای شهروندان است.

دیگر امکانات ورزشی فرهنگسرای رازی:

  • سالن سرپوشیده دهداری (جهت ورزش­‌های فوتبال، والیبال، بسکتبال، هندبال)
  • دریاچه رازی با امکانات قایقرانی و ماهیگیری
  • زمین فوتبال رازی با چمن مصنوعی و طبیعی
  • زمین اسکواش
  • باشگاه پینت بال رازی
  • جاده سلامت (مسیر ورزش صبحگاهی با امکانات ورزشی)
  • زمین اسکیت
  • باشگاه روباز پینگ پنگ
  • پیست دوچرخه سواری (امکان کرایه دوچرخه در در ورودی بوستان دیده شده است).

همچنین در فرهنگسرا 2 مسجد کمیل و سیدالشهدا (ع) در ضلع شمالی و جنوبی قرار داد.

بازارچه صنایع دستی

بوستان رازی تنها بوستان تهرانی است که دارای بازارچه صنایع دستی نیز هست. در این بازارچه علاوه بر فروش صنایع دستی اصیل ایرانی، هنرمندانی نیز برای آموزش شهروندان علاقمند و مستعد نیز فعالیت می‌کنند.

از دیگر امکانات مجموعه بوستان رازی به سفره خانه سنتی، زمین بازی کودکان، آکواریوم، رواق‌های فراغتی و نمایشگاهی، نمایشگاه فصلی کتاب، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مرکز مشاوره نیروی انتظامی، انجمن ایدز ایران، انجمن دارت، خانه کشتی و کبوترخانه اشاره کرد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز