شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۸
۰ نفر

فاطمه قنبری: «شهر الکترونیک» ضرورت اجتناب‌ناپذیر جامعه امروز برای جا‌نماندن از قافله شتابان پیشرفت در تمامی عرصه‌های زندگی است.

رفاه بیشتر شهروندان، کاهش هزینه‌ها و دسترسی آنلاین و سریع به اطلاعات ازجمله ویژگی‌های شهر الکترونیک در تمامی جوامع است.

بی‌تردید رؤیای خوش شهر الکترونیک دیر یا زود به حقیقت خواهد پیوست اما بسته به سرعت فراهم‌آمدن زیرساخت‌های فنی، تکنولوژیک و الکترونیک، زمان تحقق تمام و کمال آن در هر جامعه‌ای متفاوت خواهدبود.

در این میان وسایل ارتباط‌جمعی و به‌ویژه رسانه‌های دیجیتال نقش چشمگیر و قابل‌ملاحظه‌ای در تحقق و همچنین بقا و استمرار شهر الکترونیک ایفا خواهند کرد.

کارشناسان و صاحب‌نظران علوم ارتباطات، مهم‌ترین کارکردهای رسانه‌ها را اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و همچنین آموزش شهروندان و مخاطبان می‌دانند. از منظر این کارشناسان، رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه‌های سایبری و دیجیتال می‌توانند موجب تقویت حوزه اطلاعات و فناوری و همچنین تسهیل دسترسی شهروندان به ابزارهای الکترونیک شوند.

اصولا رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه‌های سایبری، بخشی از زیرساخت‌های شهر الکترونیک محسوب می‌شوند و بنابراین نمی‌توان تعریف کاملا مجزا و مشخصی از این دو بخش ارائه داد. همچنین رسانه‌ها قادرند با فرهنگسازی‌ زمینه‌های مناسب را برای شهروند الکترونیک‌شدن فراهم کنند. رسانه‌ها می‌توانند با فرهنگسازی‌ و آموزش به شهروندان مبنی بر اینکه بهره‌گیری از ICT برای انجام تمامی امور جاری زندگی لازم است زمینه ارتقای شهروند سنتی به شهروند الکترونیک را مهیا کنند.

با توجه به اینکه هوشمند‌سازی‌ جهان در قالب شهر الکترونیک به فراخور فناوری‌ها و تکنولوژی‌های هر جامعه‌ای با شتاب کم و زیاد در حال شکل‌گیری است، وسایل ارتباط جمعی باید با ترسیم فضای مناسب و واقعی شهر الکترونیک، خدمات و امکانات و موقعیت‌های زندگی مدرن شهروندان را به سمت و سوی شهروندان دیجیتال در شهر الکترونیک فراهم کنند. بدون تردید شهر الکترونیک با شهروندانی که توانایی استفاده و جولان در فضای الکترونیک را دارند تحقق پیدا خواهد کرد.

در همین راستا می‌توان به تلاش شهرداری تهران برای تحت پوشش قراردادن هزار نقطه شهر تهران زیر چتر وای‌فا اشاره کرد. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته اتصال بی‌سیم به شبکه‌های اینترانت شهرداری تهران برای شهروندان تهرانی در هزار نقطه تهران قابل دسترسی خواهد بود و شهروندان تهرانی بدون اتصال به اینترنت قادر خواهند بود به سایت تهران‌دات‌آی‌آر و خدمات شهرداری تهران دسترسی داشته باشند. فرهنگسراها، سراهای محله، کتابخانه‌ها، پارک‌ها، سالن‌های همایش، سینماها و اماکن تفریحی و سرگرمی و ادارات شهرداری از جمله مراکزی هستند که تحت پوشش وای‌فا قرار خواهند گرفت. البته در حال حاضر حدود 400نقطه از این هزار نقطه تحت پوشش وای‌فا در اختیار شهروندان تهرانی قرار گرفته است.

کلام آخر اینکه حرکت به سمت شهر الکترونیک با توجه به تغییرات جمعیتی و تغییرات به‌وجودآمده در زندگی مردم یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. وسایل ارتباط جمعی و به‌ویژه رسانه‌های دیجیتال را می‌توان از یک‌سو علت و از سوی دیگر معلول شهر‌های الکترونیک و مجازی به حساب آورد.

کد خبر 212314

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز