گروه شهری: پس از گذشت 40سال دریاچه محدوده بوستان چیتگر، که به پیشنهاد شهردار تهران و تصویب کمیته نامگذاری معابر و اماکن شورای شهر تهران دریاچه شهدای خلیج‌فارس نام گرفت، به بهره‌برداری رسمی خواهد رسید.

به‌گزارش همشهری، معاون فنی و عمرانی شهردار تهران از آغاز بهره‌برداری از فاز نخست دریاچه شهدای خلیج‌فارس در روز یکشنبه (فردا) 15اردیبهشت‌ماه با حضور شهردار تهران خبر داد. سید مازیار حسینی در مورد پروژه دریاچه شهدای خلیج‌فارس (دریاچه چیتگر) گفت: هدف اصلی از ساخت این دریاچه ایجاد یک منطقه گردشگری، تفریحی و تفرجگاهی است که علاوه بر این مسائل، امکان بهره‌برداری بهینه از منابع آبی موجود در محدوده طرح و تلطیف هوای بخشی از شهر تهران را تأمین می‌کند.

حسینی در ادامه گفت: احداث سازه‌های متعدد مذهبی، تفریحی و خدماتی در محدوده پیرامون دریاچه در زمینی به وسعت 110هکتار از دیگر بخش‌های این پروژه است که اجرای آن بر عهده شهرداری منطقه 22است. در حال حاضر احداث دریاچه و 12هکتار از پهنه ساحلی آن در جبهه شمال غربی پروژه به پایان رسیده و به‌عنوان فاز نخست طرح فردا به بهره‌برداری خواهد رسید.
معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در مورد جزایر دریاچه شهدای خلیج‌فارس گفت: سه جزیره مصنوعی در مرکز کاربری‌های شاخص و پر جاذبه پروژه احداث دریاچه قرار دارند. جزیره شهدای تنب کوچک در شمال غرب دریاچه به مساحت نیم هکتار، جزیره شهدای تنب بزرگ در شمال دریاچه به مساحت یک هکتار و جزیره شهدای ابوموسی به مساحت 1.4هکتار این جزایر را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به هدف احداث این دریاچه گفت: هدف از احداث جزایر مصنوعی، ایجاد کاربری‌های فرهنگی، مذهبی و تفریحی است. قابل ذکر است که طراحی یکی از زیباترین مساجد جهان اسلام برای احداث در جزیره شهدای ابوموسی در حال انجام است که ساخت و بهره‌برداری از آن می‌تواند نقش قابل ملاحظه‌ای در توسعه شعائر اسلامی با یک نگاه نوین داشته باشد.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در مورد بخش‌های مختلف پروژه به ایجاد بند انحرافی روی رودخانه کن، کانال انتقال آب به طول 9کیلومتر، دایک ساحلی به طول تقریبی پنج کیلومتر که دورتادور دریاچه را احاطه کرده است و همچنین سد خاکی اشاره کرد و گفت: یکی از بخش‌های مهم این پروژه سد خاکی به طول 725متر و حداکثر 10.5متر ارتفاع است که از مصالح همگن خاکی با رویه آب‌بند ژئو ممبران تشکیل شده است.

ایجاد منظر و چشم‌انداز از فضای روی سد به سمت دریاچه و احداث سازه‌های روی تاج سد که معماری آن الهام گرفته از حرکت موج آب و ساختار هندسی آن است، از ویژگی‌های خاص این بخش از پروژه است. وسعت دریاچه شهدای خلیج‌فارس 140هکتار است که به این وسعت باید 110هکتار محوطه‌سازی‌ پیرامونی را نیز اضافه کرد. در فاز نخست ضمن بهره‌برداری از دریاچه شهدای خلیج‌فارس، جزیره تنب کوچک به همراه محوطه پیرامونی ضلع غربی دریاچه افتتاح خواهد شد.

نامی تازه برای دریاچه

رئیس کمیته نامگذاری معابر و اماکن عمومی شورای اسلامی شهر تهران گفت: با پیشنهاد شهردار تهران و تصویب کمیته نامگذاری معابر و اماکن، دریاچه‌ای که در محدوده عمومی چیتگر احداث و فردا به بهره‌برداری می‌رسد به‌عنوان بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی کشور به نام شهدای خلیج‌فارس نام گرفت.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تاکنون فضایی مشابه این دریاچه نداشته‌ایم و این فضای تفریحی منحصر به فرد در کنار پارک جنگلی چیتگر، بوستان آبشار و دو شبکه بزرگراهی قرار دارد، گفت: دریاچه شهدای خلیج‌فارس کارکرد ملی دارد و هدف مدیریت شهری از ایجاد آن، توسعه فضاهای تفریحی و تفرجگاهی برای شهروندان است.معصومه‌آباد همچنین اعلام کرد: جزایر مصنوعی داخل دریاچه شهدای خلیج‌فارس نیز به اسم شهدای جزایر سه گانه خلیج همیشگی فارس نامگذاری شده است.

کد خبر 212262
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز