یک دریاچه‌ی آبی و یک عالم پرنده‌ی مسافر که باید در میانه‌ی راه خستگی درکنند. تولد یک دریاچه در تهران اتفاق خوبی است. ممکن است حتی بر روی اکوسیستم تهران هم تا حدی تأثیر بگذارد.

تولد یک دریاچه‌ در شهر

سه روز دیگر، یعنی یک‌شنبه 15 اردیبهشت بهره‌برداری از این دریاچه در پارک چیتگر (منطقه22) در مراسمی با حضور محمدباقر قالیباف، شهردار تهران آغاز می‌شود.

به گزارش دوچرخه و به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه 22، عملیات اجرایی این دریاچه با وسعت کلی بالغ بر 250 هکتار، در محدوده‌ی شمال غرب تهران، از دو سال پیش شروع شد و فاز اول آن دارد به پایان می رسد. دراین مرحله، 134 هکتار حوزه‌ی آبگیر و 112 هکتار حوزه‌ی پیرامونی و فضای سبز اطراف به بهره برداری می‌رسد.

جزیره‌ها و امکانات رفاهی

این دریاچه می‌تواند برای نوجوانان خیلی جذاب باشد. چون یک پیاده راه بسیار خوب، مسیر مناسبی برای دوچرخه سواری، فضایی برای پینت بال، تجهیزات بدن‌سازی و... دارد.

حسین مرادی، شهردار منطقه‌ی 22 در این باره می‌گوید: «جزایر سه گانه، کانال انتقال آب به دریاچه به‌طول شش کیلومتر، دو آمفی تئاتر روباز با ظرفیت یک هزار و سه هزار نفر، هشت فضای جمعی (پلازا)، تصفیه خانه‌ی آب و... از بخش‌های گوناگون این دریاچه به‌حساب می‌آیند.

علاوه براین محورهای پیاده به‌طول هفت کیلومتر، محور دوچرخه سواری هشت کیلومتر، کوشک و رواق روی سد، محورهای پیاده فرعی در محدود‌ه‌ی جنگلی و هم‌چنین دو اسکله‌ی ویژه‌ی قایق‌های تفریحی و پدالی و درشکه در محورهای عریض پیاده از مهم‌ترین فضاهایی هستند که برای دریاچه‌ی چیتگر پیش بینی شده است.»

او در تشریح فضاهای فرهنگی و مذهبی موجود در این پروژه‌ی بزرگ ملی می‌گوید: «افزون بر جزیره‌ی شمالی دریاچه که برای احداث یکی از بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مجموعه‌های مذهبی در نظر گرفته شده، باغ هنر زمینی، موزه‌ی آب و خاک و غرفه‌های عرضه محصولات فرهنگی و اطلاعات گردشگری نیز جزو فضاهای فرهنگی این مجموعه هستند.»

به گفته‌ی شهردار منطقه‌ی 22، فضاهای بازی ساحلی ، امکانات مختلف برای بازی‌های آبی، آب‌نمای موزیکال ، زمین‌های بازی پینت‌بال و فضاهای بازی کودکان در پهنه‌ی ساحلی، هم‌چنین تجهیزات ورزشی و بدن‌سازی خاص متناسب با نیاز سالمندان و کودکان و ناتوانان جسمی، آبشارهای مصنوعی ویژه و بزرگ‌ترین باغ صخره‌ای شاخص در پهنه‌ی ساحلی دریاچه از دیگر امکاناتی است که این مجموعه را با دیگر مجموعه‌های تفریحی گردشگری موجود متفاوت خواهد کرد.

کد خبر 212018
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز