چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: حضور هنرمندان مختلف موسیقی در جشنواره‌های بین‌المللی جهان این روزها حسابی رونق گرفته‌است. این حضور باعث معرفی موسیقی ایران به جهان و باعث می‌شود که نت‌های موسیقی ایران به گوش جهانیان برسد.

موسیقی

1 - فروردین امسال جایزه موسیقی سال رادیو فرانسه، به‌عنوان موزیسین برگزیده سال 2013به محمد معتمدی اهدا شد. جایزه موسیقی سال رادیو فرانسه با عنوان «فرانس موزیک» از سال ۲۰۰۶ تا‌کنون هر سال به یک نوازنده یا خواننده برگزیده از سراسر جهان اهدا شده است و برای نخستین‌بار است که این جایزه به موسیقی کشورایران و محمد معتمدی اهدا شد، در این مراسم که معتمدی هم به اجرای برنامه پرداخت، جایزه «فرانس موزیک» به وی اهدا شد.

این روزها برادران پورناظری به همراه همایون شجریان تورهای مختلفی را در خارج ایران برگزار کرده‌اند. پیش از این همایون شجریان با سهراب پورناظری با اجرای هشت شب کنسرت آیینه‌ها در تهران و 25اجرای کنسرت در شهرهای همدان، اراک، اصفهان، یزد، بندرعباس، آمل، رشت و قزوین تور خودشان را شروع کردند. پس از آن با اجرا در کنسرت درتئاتر شهر پاریس(تئاتر دولاویل) تورهای اروپایی خود را آغاز کردند و سپس به شهرهای استکهلم و گوتنبرگ رفتند. پنج‌خرداد‌ماه سهراب و تهمورس پورناظری با خوانندگی همایون شجریان نماینده ایران در جشنواره موسیقی «الموازین- ایقاعات عالم» مراکش خواهند بود. به گفته تهمورس پورناظری در این دوره جشنواره بخشی با عنوان «جاده موسیقایی ابریشم» وجود دارد که دربردارنده‌ اجرای هنرمندان هشت کشوری ا‌ست که روزگاری در مسیر جاده ابریشم قرار داشته‌اند و مغرب و مشرق دنیای قدیم را به هم پیوند می‌دادند.

اجرای این گروه شامل آثاری از کیخسرو پورناظری و سهراب و تهمورس پورناظری خواهد بود.اما این تمام فعالیت گروه موسیقی ایرانی در جشنواره‌های خارجی نیست. کیوان ساکت که این روزها مشغول تمرین برای اجرا در جشنواره خلیج‌فارس است، ابتدای اردیبهشت‌ماه برای اجرای کنسرت و سخنرانی در قالب یک کارگاه پژوهشی درباره موسیقی شرق به دعوت دانشگاهی درچین به هنگ‌کنگ سفر کرده‌است.همچنین گروه موسیقی «همنوازان» به سرپرستی سعید فرج پوری، خوانندگی فرید فرج پوری و همراهی حسین بهروزی نیا با اجرا در دو بخش فارسی و کردی از اواسط شهریور در شهرهایی از کشورهای مجارستان، اتریش و اسپانیا به روی صحنه می‌روند.علیرضا قربانی به همراه کیهان کلهر که جزو هنرمندان پرکار بین‌المللی هستند برای اجرای موسیقی به شهر لینتس کشور اتریش رفته‌اند و پس از آن به بلژیک می‌روند. همچنین قربانی به همراه مهیار علیزاده تو اروپایی خود را از آبان‌ماه برگزار می‌کند.

بهداد بابایی و نوید افقه هم در بلژیک کنسرت دونوازی سه تار و تمبک را اجرا کرده و علاوه بر اجرای این کنسرت کارگاه موسیقی ایرانی برای علاقه‌مندان به موسیقی ایران و ساز سه تار و تمبک برگزار کردند. گروه موسیقی قشقایی«حاوا» به سرپرستی پروین بهمنی که سال گذشته در بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر اجرا داشت از 13تا 15اردیبهشت در«فستیوال فرهنگ موسیقی ترکان جهان» به اجرای برنامه می‌پردازد. همچنین دامون شش بلوکی نوازنده نقاره پیرامون دو موضوع«تغییرات موسیقی قشقایی در گذر زمان» و «بررسی منظومه‌های روایی و تغییرات ایجاد شده در تم این موسیقی‌ها» سخنرانی خواهد کرد.

2 - نکته مشترک اجرای این کنسرت‌ها سابقه طولانی هنرمندان در عرصه موسیقی است. هنرمندانی که علاوه بر شهرت و اجرا در ایران که با کوشش خودشان به‌دست آمده است این روزها سازهای خود را برای مردم جهان کوک می‌کنند.

3 - راه اجرا برای هنرمندان قدیمی عرصه موسیقی در جشنواره جهانی با تلاش و کوشش خودشان باز شده‌است اما شاید بد نباشد که مسئولان هنری راه را برای جوانان مستعد هم باز کنند؛ همان جوانانی که در این چند سال اخیر شعار حمایت از آنها در جشنواره موسیقی فجر همواره از زبان مسئولان تکرار می‌شد شعاری که با پایان جشنواره فراموش می‌شود.

کد خبر 211920

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز