سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: دسته‌چک‌ها استاندارد شده و نقل و انتقال فیزیکی چک‌ حذف می‌شود و زمان نقدشدن آن هم از بین خواهد رفت.

این تازه‌ترین تدبیر بانک مرکزی است برای کاهش حجم چک برگشتی.به گزارش همشهری، هرچند ماه‌هاست گزارشی از وضعیت چک‌های برگشتی منتشر نمی‌شود اما مسئولان بانک مرکزی امیدوارند با اصلاح ساختار صدور و نقل و انتقال چک در نظام بانکی دست‌کم بخشی از مشکلات را کاهش دهند. دیروز ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با اعلام اینکه مبادلات چک الکترونیکی می‌شود، از طراحی دسته چک استاندارد توسط بانک مرکزی خبرداد. او با تأکید بر اینکه چک هنوز ابزاری کاغذی محسوب می‌شود و به‌عنوان یک ابزار قابل حذف نیست، تأکید کرد:

براساس تصمیم جدید درخواست و صدور دسته چک متمرکز می‌شود. این مقام مسئول در بانک مرکزی در یک نشست خبری درباره راهکار جدید مقابله با چک برگشتی‌ها اظهار کرد: ساختاری را طبق مصوبه شورای پول و اعتبار تا پایان سال ایجاد خواهیم کرد که مشتری درخواست صدور دسته چک خود را به‌صورت الکترونیکی یا از طریق شعبه ارائه دهد و چنانچه مشکل بدحسابی، برگشتی چک یا قضایی نداشته باشد، دستور صدور دسته چک صادر می‌شود و به‌جای تحویل در شعبه به آدرس شخص ارسال می‌شود که از این طریق هویت فرد و آدرس وی مشخص خواهد شد.

حکیمی استفاده از شاخص‌های امنیتی در چک، کاغذ و چاپ آن را از ویژگی‌های این چک‌ها اعلام و تأکید کرد: چک‌های جدید دارای بارکد دو بعدی خواهند بود و با همکاری با نهادهای دیگر چک‌هایی که به‌حساب خوابانده می‌شود، به جای پردازش فیزیکی، اطلاعات و تصویر آن در بانک پردازش می‌شود. او افزود: با این امر رد و بدل غیرضرور چک حذف می‌شود و فاصله چک تهران و شهرستان‌ها از بین می‌رود و زمانی که چک‌ها به‌صورت الکترونیکی پردازش می‌شود در حوزه یک شهر یا استان به 24ساعت کاهش می‌یابد.

مجازات چک برگشتی‌ها اجرایی می‌شود

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی درباره سرانجام دستور‌العمل قبلی بانک مرکزی برای مجازات دارندگان چک‌های برگشتی و محروم‌شدن آنها از خدمات کلیدی بانکی اظهار کرد: با اجرایی‌شدن تدریجی دستور‌العمل یاد شده شرایط برای کسانی که از طریق چک سوءاستفاده می‌کردند، سخت و پیچیده شده و برای این کار سامانه مدیریت اسناد بانکی را طراحی کرده‌ایم.
ساماندهی پرداخت‌های ریز در حد زیر 10یا 20هزار تومان از طریق کیف پول الکترونیک هم خبر دیگری بود که حکیمی بر آن تأکید و اعلام کرد: امیدواریم این سامانه تا خرداد یا تیرماه سال‌جاری اجرایی شود. کیف پول روی تلفن همراه و کارت‌های هوشمند مانند کارت سوخت، مترو و غیره قابل استفاده است.

کد خبر 211878
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز