گروه حوادث: مرد جوان بعد از آزادی از زندان نقشه کشید تا برای پرداخت مهریه همسرش دست به جعل و کلاهبرداری بزند.چندی قبل مردی با یکی از بانک‌های تهران تماس گرفت و خود را از مشتریانی معرفی کرد که دارای حساب میلیونی در این بانک است.

حوادث ذاخلی

وی از کارمند بانک خواست که مبلغ 20میلیون تومان از حسابش به‌حساب یک زن واریز کند و کارمند بانک برای اطمینان، از وی خواست درخواستش را امضا و برایش فکس کند. چند دقیقه بعد فکسی در اختیار کارمند بانک قرار گرفت که در آن درخواست واریز مبلغ20میلیون تومان و امضای صاحب حساب درج شده بود. کارمند بانک وقتی دید امضا، فرقی با امضای موجود در پرونده صاحب حساب ندارد، این مبلغ را به‌حساب مورد نظر واریز کرد غافل از اینکه فریب یک کلاهبردار حرفه‌ای را خورده است.

گزارش یک کلاهبرداری

چند روز بعد از این ماجرا وقتی صاحب حساب متوجه شد که 20میلیون تومان از حسابش برداشت شده است، نزد مأموران پلیس رفت و به طرح شکایت پرداخت. او گفت: روز گذشته متوجه شدم که از حسابم 20میلیون تومان برداشت شده است. وقتی برای بررسی موضوع به بانک رفتم، کارمند بانک با تعجب به من گفت که بعد از تماس من و ارسال فکس دست به واریز این مبلغ از حسابم به‌حساب دیگری زده است. من واقعا شوکه شده بودم چون اصلا با بانک تماس نگرفته و چنین درخواستی مطرح نکرده بودم. همان لحظه کارمند بانک برگه‌ای به من نشان داد که داخل آن درخواست من نوشته شده و حتی امضای من نیز به شکل ماهرانه‌ای جعل شده بود. آنجا بود که متوجه شدم شخصی با تقلید صدا و جعل امضای من کارمند بانک را فریب داده و دست به کلاهبرداری زده است.

شروع تحقیقات

بعد از شکایت این مرد تیمی از مأموران پایگاه دوم پلیس آگاهی پایتخت با دستور قاضی جمشیدی، بازپرس شعبه دوازدهم دادسرای جنایی تهران رسیدگی به این پرونده را آغاز کردند. درحالی‌که ردیابی‌های پلیسی و قضایی در این پرونده ادامه داشت مأموران با یک شکایت مشابه دیگر روبه‌رو شدند؛ شکایتی که نشان می‌داد مرد کلاهبردار با همین شگرد کارمند بانک دیگری را فریب داده و اقدام به سرقت 20میلیون تومانی از حساب یکی از مشتریان خوش‌حساب بانک کرده است.

مأموران که خود را در برابر یک کلاهبردار حرفه‌ای می‌دیدند، به بررسی حسابی پرداختند که پول‌ها به آن واریز شده بود. آنها به بررسی فیلم‌های ضبط شده در دوربین مداربسته بانک پرداختند و چهره زن و مرد جوانی را هنگام برداشت پول و افتتاح حساب مورد نظر شناسایی کردند. تصاویر به‌دست آمده با آلبوم عکس مجرمان سابقه‌دار مطابقت داده شد تا اینکه مشخص شد مرد جوان مجرم سابقه‌داری به نام فرید است. با مشخص‌شدن هویت این مرد مأموران پاتوق‌های وی را شناسایی کرده و آنجا را زیرنظر قرار دادند تا اینکه 28فروردین‌ماه این مرد را دستگیر کردند.

آموزش کلاهبردار در زندان

مرد جوان در بازجویی‌های نخست خود را بی‌گناه دانست اما وقتی مأموران تصاویر دوربین مداربسته را مقابل وی قرار دادند، او ناچار شد به کلاهبرداری و جعل اعتراف کند. این مرد مدعی شد که این نقشه را با همدستی خواهر خوانده‌اش اجرا کرده است.
وی به مأموران گفت: چند‌ماه قبل به‌خاطر عدم‌پرداخت مهریه و درگیری به زندان افتادم. در آنجا تقلید صدا و برداشت پول از حساب مشتریان بانک‌ها را از زندانیان سابقه دار و خلافکاران حرفه‌ای یاد گرفتم.

آذر‌ماه سال گذشته وقتی از زندان آزاد شدم تصمیم گرفتم ترفندی که در زندان آموخته بودم را اجرا کنم تا بتوانم مهریه همسرم را بپردازم. وی درخصوص نقشه‌اش گفت: ابتدا به بانک‌های مختلف در تهران می‌رفتم تا طعمه‌های خود را از میان افراد ثروتمند و مشتریان خوش‌حساب بانک‌ها شناسایی کنم. فرد مورد نظر را هنگام پرکردن فیش بانکی شناسایی می‌کردم و بعد از نزدیک‌شدن به او شماره حسابش را به‌خاطر می‌سپردم. سپس با موبایلم از فیشی که مقابلش قرار داشت عکس می‌گرفتم تا بتوانم امضای وی را جعل کنم.

همزمان صدای طعمه‌ام را نیز به‌خاطر می‌سپردم تا بتوانم با تقلید صدا کارمند بانک را فریب دهم.وی افزود: در مرحله بعد با یک کارت ملی که سال‌ها پیش آن را پیدا کرده بودم راهی بانک شدم تا به نام خواهرخوانده‌ام حساب جعلی باز کنم. حتی شناسنامه او را دستکاری کردم تا وی شناسایی نشود. من با این شگرد، دوبار کلاهبرداری کردم و با 40میلیون تومان پولی که به‌دست آوردم دلار و سکه خریدم و چند عدد از سکه‌ها را به‌عنوان مهریه در اختیار همسرم قرار دادم.

من بی‌گناهم

بعد از اعترافات این مرد، مأموران خواهرخوانده وی را بازداشت کردند اما او مدعی شد که اطلاعی از نقشه برادر خوانده‌اش نداشته و فقط به اصرار او با وی همراه شده و هیچ پولی از او دریافت نکرده است.به گزارش همشهری، قاضی جمشیدی برای این خواهر و برادر ناتنی قرار قانونی صادرکرده است و آنها برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار مأموران پایگاه دوم پلیس آگاهی پایتخت قرار گرفته‌اند.

کد خبر 211694
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز