گروه اجتماعی - مینا شهنی: بیمه زنان خانه‌دار، افزایش مرخصی زنان شاغل، ایجاد اشتغال برای زنان جویای کار، توانمند‌سازی‌ زنان، بازنشستگی پیش از موعد زنان شاغل و... وعده‌هایی هستند که دوباره مطرح شده‌اند.

زنان

اگر چه اجرای هریک از این وعده‌ها بارها و بارها اعلام شد اما زنان شاغل و خانه‌دار می‌دانند که رنگ عمل تا‌کنون به این بازی راه نیافته است.رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، دیروز در گفت‌وگو با ‌ فارس از اجرای بیمه زنان خانه‌دار و تشکیل کارگروه اشتغال زنان خبر داده واز حل مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، سخن گفته است.

مریم مجتهد‌زاده‌ با اشاره به اینکه 100 تا 200 هزار زن خانه‌دار تا پایان امسال بیمه می‌شوند، ‌گفت:در جلسه ستاد ملی زن و خانواده که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، کلیات طرح بیمه زنان خانه‌دار به تصویب رسید و امیدواریم تا پایان سال‌جاری بتوانیم ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار زن خانه‌دار را تحت پوشش بیمه‌ای درآوریم و‌ تا پایان برنامه پنجم نیز یک میلیون و تا پایان برنامه هفتم، 19میلیون زن خانه‌دار بیمه می‌شوند.

او افزود:کارگروهی به ریاست معاون حقوقی ریاست‌جمهوری و با حضور مدیرعامل تأمین اجتماعی، ‌وزیر تعاون، ‌رئیس مرکز امور خانواده، وزیر آموزش و پرورش، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل می‌شود. از بیمه‌های خصوصی نیز علاوه بر تأمین اجتماعی کمک گرفته خواهد شد.

لغو بیمه زنان خانه‌دار در دولت نهم

دولت نهم در سال85 بیمه زنان خانه‌دار را لغو کرد و سازمان بهزیستی که متولی انجام این کار بود یکباره اعلام کرد که تمام زنانی که طی پنج سال با پرداخت حق بیمه ماهانه زیر پوشش این طرح قرار گرفته‌اند، از این پس نمی‌توانند در انتظار مزایای این نوع بیمه باشند. زنان شرکت‌کننده در این طرح نسبت به رفتار سازمان بهزیستی و لغو یکباره بیمه زنان خانه‌دار اعتراض کردند، اما اعتراضشان از سوی مسئولان سازمان بهزیستی، مرکز امور زنان و دیگر مسئولان با بی‌اعتنایی روبه‌رو شد و این زنان نتوانستند حق و حقوقشان را به‌دست آورند.

طرح بیمه زنان خانه‌دار از سال1380 در شش استان کشور اجرا شده و قرار بود به‌تدریج در سراسر کشور اجرا شود اما دولت نهم تصمیم گرفت که این بیمه را کلا لغو کند و از سال85 تا‌کنون در دولت نهم و دهم بارها و بارها اعلام شده که طرح بیمه زنان خانه‌دار از سوی دولت در دست بررسی است ولی تا‌کنون این طرح اجرا نشده است.

شورای‌عالی اشتغال زنان

مجتهدزاده دیروز همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تشکیل شورای‌عالی اشتغال زنان گفت: آیین‌نامه ستاد توانمندسازی، اشتغال و کارآفرینی زنان مورد بررسی قرار گرفت و کارگروهی زیرنظر شورای‌عالی اشتغال تشکیل می‌شود که به‌مدت یک هفته موضوع اشتغال زنان را مورد بررسی قرار می‌دهد و یک هفته از هر‌ماه را با توجه به درخواست اشتغال زنان و دختران فارغ‌التحصیل جویای کار به موضوع اشتغال زنان اختصاص می‌دهیم.

در کارگروه اشتغال زنان و دختران جویای کار وزیران و رؤسای بانک‌ها حضور دارند تا بتوانیم سریع‌تر وارد کارهای عملیاتی شویم و موانع موجود بر سر راه اشتغال زنان و دختران را مرتفع کنیم و تسهیلات لازم را در اختیارشان قرار دهیم.

مرخصی 9ماهه زایمان

رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، همچنین در نشستی خبری که به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن برگزار شد، توضیح داد: منابع مالی مورد نظر برای افزایش مرخصی زنان شاغل از شش به 9‌ ماه مشخص شده‌است و بررسی این طرح در دستور کار هیأت دولت قرار می‌گیرد و تا پایان دولت دهم افزایش مرخصی زنان شاغل اجرا خواهد شد.

چند روز باقی است

تا پایان کار دولت سه ‌ماه وقت باقی مانده و به گفته‌ رئیس مرکز امور زنان و خانواده، این وعده‌ها که تاکنون اجرایی نشده قرار است عملی ‌شود. بنابراین تا پیش از پایان مرداد‌ماه نه‌تنها مرخصی زایمان زنان شاغل، 9 ‌ماه می‌شود بلکه اجرای طرح بیمه زنان خانه‌دار نیز کلید می‌خورد و موانعی که بر سر راه اشتغال زنان قرار دارد ‌شناسایی و برطرف می‌شود. مسئولیت اجرا شدن این وعده‌ها برعهده کسانی است که آنها را اعلام می‌کنند.

کد خبر 211540
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز