همشهری آنلاین: یک شرکت اروپایی برای احیای دریاچه ارومیه اعلام آمادگی کرده و مدعی است می‌تواند این دریاچه را ظرف سه سال احیا کرد

یک شرکت اروپایی، آماده احیای دریاچه ارومیه

به گزارش ایرنا، نماینده شرکت حقوقی فیدال فرانسه در ایران در نشستی خبری گفت: این شرکت که به اتحادیه اروپا هم خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد، مدت یک سال است تلاش می‌کند زمینه فعالیت یک شرکت بلژیکی را در احیای دریاچه ارومیه فراهم سازد.

مجید جاودانی خاطرنشان کرد: شرکت بلژیکی tracktable engineering که تابع شرکت ژدف سوئز فرانسه بوده و سابقه احیای دریاچه بحرالمیت را در کارنامه خود دارد، آمادگی خود را به شرکت فیدال فرانسه برای مشارکت در احیای دریاچه ارومیه اعلام کرده است .

نماینده شرکت فیدال فرانسه در ایران با بیان اینکه از طریق یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیر این طرح هستیم، اظهار داشت: برای احیای این دریاچه طرح‌ها و پروژه‌هایی از سوی نهادهای منطقه‌ای تعریف شده، اما مهمترین مشکل تامین بودجه است.

جاودانی با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی این پروژه‌ها را برای جذب سرمایه معرفی کرده است، ضمن اشاره به انجام مذاکراتی با مدیران شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، گفت: پیشنهاد فیدال به وزارت نیرو این است که باید مطالعه کلی برای احیای این دریاچه انجام تا تمام جوانب سنجیده شود.

نماینده شرکت فیدال فرانسه ادامه داد: اصرار به انجام مطالعات جامع به این دلیل است که اجرای پروژه‌های منجر به احیای دریاچه ارومیه نیازمند صرف هزینه‌های کلان است و موسسات مالی انتظار دارند اجرای پروژه‌هایی در این سطح توجیه اقتصادی داشته باشد.

به گفته وی ، شرکت trackable engineering بلژیک این تخصص را دارد که پروژه‌های مختلف را تعریف کند و این پروژه‌ها هم برای سرمایه گذاران توجیه اقتصادی دارد.

نماینده شرکت فیدال فرانسه در پاسخ به این پرسش که آیا این شرکت در شرایط کنونی تحریم‌ها می تواند در ایران فعالیت کند، گفت: فیدال مجوزهای لازم را برای حضور شرکت بلژیکی از کشور فرانسه و وزارت خزانه داری آمریکا گرفته است، ضمن اینکه این امر می‌تواند زمینه حضور موسسات مالی بین المللی را بدون هیچ محدودیتی در ایران فراهم سازد.

جاودانی همچنین درباره برآورد هزینه اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: وزارت نیرو بودجه مورد نیاز احیای این دریاچه را شش میلیارد دلار اعلام کرده است.

وی درباره مدت زمان اجرای این طرح افزود: شرکت بلژیکی پیش بینی کرده که احیای دریاچه ارومیه ظرف سه سال امکان پذیر است اما باید ابتدا مطالعات جامعی صورت بگیرد.

وی هزینه مورد نیاز انجام کارهای مطالعاتی را یک میلیون یورو و مدت زمان اجرای آن را حدود شش ماه عنوان کرد.

کد خبر 211186
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز