چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

گروه اجتماعی: شماری از افغان‌ها در اعتراض به آنچه «اخراج اجباری پناهجویان افغان از ایران» عنوان کردند، در برابر وزارت خارجه افغانستان و سفارت ایران در کابل، تجمع کردند.

در همین زمینه، احمد حسینی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در گفت‌و‌گو با ایسنا اذعان کرد: متأسفانه افغانها طرح اخراج اتباع غیرمجاز را با خروج داوطلبانه اتباع مجاز، اشتباه گرفته‌اند و این درحالی‌است که اخراج از ایران به هیچ‌وجه شامل اتباع مجاز نمی‌شود.

وی ضمن اشاره به اعتراضات صورت گرفته در افغانستان در واکنش به طرح خروج اتباع غیرمجاز تصریح کرد: طرح خروج اتباع غیرمجاز افغان هیچ ارتباطی با خروج داوطلبانه اتباع مجاز افغان که از سالهای گذشته ادامه داشته، ندارد و 925هزار افغان مجاز در ایران، نباید نگران باشند.

حسینی با بیان این که وزارت کشور طرح خروج اتباع غیرمجاز را پس از چندین ماه برنامه‌ریزی و کار کارشناسی و هماهنگی با سفارت افغانستان در ایران آغاز کرده است، افزود: این طرح جدید نیست و دستگیری و اخراج اتباع غیرمجاز (افغان و غیرافغان ) در سالهای گذشته نیز متداول بوده است.

حسینی ادامه داد: طی سالهای گذشته جمعیت افغانهای غیرمجاز در ایران به صورت قابل توجهی افزایش یافته و تا مرز 5/1میلیون نفر هم رسیده و اختلالات ناشی از حضور این تعداد افغان بخصوص در بازار کار، دیگر برای کشور ایران قابل تحمل نبود، از همین رو دولت تصمیم گرفت این بار با برنامه‌ای سازماندهی شده طرح را اجرا کند.

مدیرکل امور اتباع وزارت کشور با بیان این که از 15بهمن‌ماه سال گذشته به افغانها برای خروج خود انگیخته تا مهلت مقرر هشدار داده بودیم، اذعان کرد: متأسفانه برداشت افغانها در این کشور از طرح اخیر ایران درست نیست و ایران همچنان به تعهداتی که در مورد اتباع مجاز به دولت افغانستان و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برای بازگشت داوطلبانه آنها دارد، وفادار است و در چارچوب قرارداد سه جانبه به کار خود ادامه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: حق قانونی هر کشوری است تا با افرادی که به صورت غیرقانونی وارد آن کشور می‌شوند، طبق قانون برخورد کند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تصریح کرد: دولت ایران به هیچ وجه قصد برخورد با اتباع قانونمند را ندارد.

حسینی با یادآوری این که افغانهای غیرمجاز هنوز هم می‌توانند با مراجعه به مرکز اعلام شده به صورت داوطلبانه از ایران خارج شوند، گفت: در ابتدا قرار بود تنها 45روز برای بازگشت داوطلبانه فرصت اختصاص دهیم اما مهلت همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: افغانهای غیرمجاز در صورت عدم مراجعه خودانگیخته توسط نیروی انتظامی دستگیر و اخراج می‌شوند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور همچنین با اعلام این که از ابتدای طرح
تا کنون50هزار مهاجر غیرقانونی به صورت خودانگیخته از کشور خارج شده‌اند، افزود: همچنین از ابتدای طرح تا کنون 45هزار تبعه افغان دیگر توسط نیروی انتظامی دستگیر و به افغانستان عودت داده شده‌اند و به عبارتی حدود 100 هزار نفر از اتباع افغان حاضر در ایران کم شده است.

گفتنی است این اعتراض پس از آن صورت گرفت که رئیس پلیس مهاجرت و اتباع خارجه ایران از دستگیری 20هزار تبعه غیرمجاز افغان در سه روز نخست اجرای طرح ساماندهی اتباع غیرقانونی افغان در کشورمان خبر داده بود و البته همانجا نیز تأکید شده بود که اتباع دارای گذرنامه رسمی صادره از سوی دولت افغانستان که با ویزای قانونی از مبادی رسمی کشور وارد ایران شده‌اند، تبعه قانونی محسوب شده و این افراد تا پایان مدت اقامت تعیین شده، امکان حضور در ایران را دارند.

همچنین روابط عمومی وزارت کشور شب گذشته به دنبال اظهارات سخنگوی وزارت کشور افغانستان مبنی بر نگرانی از طرح اخراج اجباری مهاجران افغان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: طرح اخراج اجباری اتباع افغان که از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده، مربوط به اتباع غیرمجاز افغانی و نه مهاجران افغان دارای مدارک معتبر، است.

در این اطلاعیه آمده است: اتباع غیرمجاز افغان بدون در دست داشتن اسناد و از طریق غیرقانونی وارد کشور شده‌اند و بدیهی است هر کشوری در مورد حضور اتباع غیرمجاز در سرزمین خود که دارای تبعات گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و... است، حساسیت دارد.

روابط عمومی وزارت کشور همچنین در این اطلاعیه تأکید کرده است: پیش از برنامه‌ریزی و اجرای این طرح، هماهنگی‌های لازم با دولت افغانستان از جمله وزرای کشور و خارجه این کشور به عمل آمده و ایران همواره به گرمی از مهاجران افغان که در کشورمان زندگی کرده‌اند، استقبال و در حیطه‌های گوناگون اجتماعی و اقتصادی از آنها حمایت کرده است. 

همچنین علاوه بر سرشماری این مهاجران به آنها فرصت کافی داده شده است تا با مراجعه به مراکز اعلام شده و ارائه مدارک مورد نیاز، نسبت به تکمیل اطلاعات و دریافت مدارک شناسایی معتبر اقدام کنند.

بدیهی است با این تدابیر سایر افغانها به عنوان اتباع غیرمجاز شناخته شده و مشمول طرح اخراج هستند و ایران همانند گذشته نسبت به حمایت از حقوق برادران مهاجر افغان اهتمام کامل خواهد داشت.

کد خبر 21065

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز