دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

یوسف فرناندر* - ترجمه احسان فتاحی: بعد از اینکه مقامات و مردم ونزوئلا به شکل موفقیت آمیزی توانستند موج خشونت‌ها علیه فعالان حامی دولت را سرکوب کنند، کودتای نرم و تحت هدایت امریکا علیه دولت ونزوئلا و نیکلاس مادورو رئیس جمهور منتخب این کشور شکست خورد.

ونزوئلا

به گزارش پرس تی وی، در جریان این خشونت‌ها، اوباش و حامیان خشمگین هنریک کاپریلس راندوسکی، سیاستمدار راست گرا و حامی امریکا که در حال حاضر فرماندار ایالت میرانداست، ۸ نفر از فعالان حامی دولت را در ۱۵ آوریل کشتند.

مراکز حزب حاکم در ونزوئلا (PSUV) در چندین شهر توسط فعالان مخالف دولت آتش گرفته یا مورد حمله قرار گرفتند. آنها همچنین ۱۸ مرکز درمانی و ۳ بازار مواد غذایی را به آتش کشیدند. گروهی از جانیان همچنین به خانه تیبیسای لوسنا، مدیر شورای ملی انتخابات و همچنین دفتر دو شبکه تلوزیونی تله‌سور و وی‌تی‌وی حمله کردند.

نامزد شکست خورده انتخابات ونزوئلا پیروزی مادورو را در این انتخابات به رسمیت نشناخت و خواستار برگزاری راهپیمایی به سمت مقر شورای ملی انتخابات در کاراکاس و همچنین اعتصاب عمومی در روز بعد از آن شد. با وجود این، وی بعد از مدت کوتاهی راهپیمایی را لغو کرد و اعتصاب عمومی نیز به دلیل بی‌اعتنایی کارگران و دانشجویان، با شکست روبرو شد.

کاپریلس در این انتخابات با اختلاف کمی بیش از ۲۵۰ هزار رای شکست خورد و سپس خواستار بازشماری آرا شد. با وجود این، وی نتوانست هیچ گونه مدرک معتبری در مورد احتمال تقلب انتخاباتی ارائه دهد. وی تنها به یک مورد تخلف انتخاباتی اشاره کرد که آن هم کذب از آب درآمد. وی گفت، در یک مرکز رای گیری در ایالت تروجیلو، شمار رای دهندگان ۵۳۶ نفر بود اما در آن مرکز ۷۱۷ رای شمارش شد. با وجود این، نتیجه ارائه شده از سوی شورای ملی انتخابات در مورد این مرکز رای گیری نشان می‌دهد که تنها ۳۶۹ رای در آن مورد شمارش قرار گرفته و نه ۷۱۷ رای.

more اعطای حکم ریاست جمهوری ونزوئلا به مادورو

در حقیقت، نظام انتخاباتی ونزوئلا به دلیل شفافیت و صحت خود همواره مورد ستایش قرار گرفته است. جیمی کارتر، رئیس جمهور سابق امریکا در ماه اکتبر گفت، روند انتخاباتی در ونزوئلا در جهان بهترین است. با وجود همه این‌ها، تیبیسای لوسنا، رئیس شورای ملی انتخابات ونزوئلا ۱۹ آوریل موافقت کرد که ۱۰۰ درصد آرا دوباره مورد شمارش قرار بگیرند.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور جدید نیز به نوبه خود به محافل راست گرای ونزوئلا که به خشونت‌ها در این کشور دامن می‌زنند، هشدار داد که در مقابل قانون مسئول هستند. وی همچنین کاپریلس را عامل کشته شدن اعضای حزب حاکم در ونزوئلا معرفی کرد.

more  مادورو: مخالفان به‌دنبال کودتا در ونزوئلا هستند  

مادورو گفت، خشونت‌ها بخشی از طرح خارج کردن ونزوئلا از مسیر دموکراسی است و از حامیان خود خواست که صلح طلبی خود را حفظ کرده و در دام اقدامات تحریک‌آمیز گرفتار نشوند.

وی همچنین اعلام کرد که کودتا شکست خورد اما افزود که «روند بی‌ثبات سازی ممکن است ادامه داشته باشد.

  • دخالت امریکا

رئیس جمهور ونزوئلا همچنین سفارت امریکا در کاراکاس را متهم به شلعه ور کردن درگیری و خشونت‌ها کرد.

وی گفت: سفارت امریکا حامی مالی خشونت‌ها در اینجا بوده است. پنتاگون، وزارت امور خارجه امریکا و سیا از نهادهایی هستند که در امریکا حکومت می‌کنند. اما در اینجا یعنی ونزوئلا وظیفه حکومت بر عهده مردم است.

وی افزود، دخالت امریکا در امور داخلی ونزوئلا در ماه‌های اخیر بویژه در جریان مبارزات انتخاباتی این کشور بی‌رحمانه و زننده بوده است. همکاری مستقیم امریکا با اولیگارش‌ها حقیقتا امری قبیح و زشت است.

بنا به گزارش بسیاری از رسانه‌ها، مخالفان دولت ونزوئلا از نهادهایی همچون موقوفه ملی امریکا برای دموکراسی، نهاد بین المللی جمهوری خواهان، آژانس بین المللی توسعه امریکا و دیگر سازمان‌های غیر دولتی و تحت حمایت امریکا کمک‌های نقدی و غیر نقدی دریافت کرده‌اند. بعضی از رسانه‌ها همچنین ادعا کرده‌اند که کاپریلس راهبردهای انتخاباتی خود را با کمک مشاوران سیاسی امریکایی چیده و طرح ریزی کرده است.

روبرتا جکوبسون، معاون وزیر خارجه امریکا در امور نیمکره غربی یک ماه قبل از انتخابات در مصاحبه با روزنامه اسپانیایی زبان ال پیس (el paیs) که به خصومت با انقلاب بولیواری ونزوئلا شناخته می‌شود، گفت، برای ونزوئلا کمی مشکل خواهد بود که انتخاباتی روشن و شفاف داشته باشد و افزود کاپریلس می‌تواند رئیس جمهور بسیار خوبی باشد. در مقابل ونزوئلا انتقادات امریکا از نظام انتخاباتی آن کشور را رد کرد. یکی از مقامات عالی رتبه شورای ملی انتخابات گفت اظهارات مقامات امریکا بخشی از یک هجمه دیرینه برای بی‌اعتبار کردن نهادهای کشور ونزوئلا است.

دولت اوباما نیز حاضر نشد نیکلاس مادورو را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمیت بشناسد. جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در کنگره این کشور از درخواست کاپریلس برای بازشماری آرا حمایت کرد. وی همچنین هشدار داد، بر اساس گزارش گروه‌های مخالف کاراکاس، مشخص شده که بی‌نظمی‌ها و تخلفاتی در جریان روند انتخابات وجود داشته است و واشنگتن توضیحاتی جدی از دولت ونزوئلا می‌خواهد. همچنین ایلیانا روزلتین، یک جمهوری خواه افراطی در کنگره امریکا از کری خواست به سیاست‌های غیراخلاقی یک وفادار به چاوز رسمیت نبخشد.

در حقیقت باید گفت، درخواست امریکا مبنی بر بازشماری آرا مداخله‌ای گستاخانه در امور داخلی یک کشور مستقل و همچنین حمایت آشکار از یک نامزد راست گراست؛ نامزدی که واشنگتن آرزو داشت به سیاست‌های خارجی مستقل ونزوئلا و همچنین سیاست‌های انقلابی ِ اجتماعی و اقتصادی این کشور پایان دهد؛ سیاست‌هایی که منجر به کاهش شدید فقر و نرخ بی‌سوادی در ونزوئلا شد.

علاوه بر این، موضع امریکا در قبال انتخابات ونزوئلا نمونه بارز دورویی و ریاکاری است. انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰ در امریکا مثال خوبی برای نشان دادن این موضوع است. در سال ۲۰۰۱ دو تحقیق - که یکی توسط روزنامه واشنگتن پست و دیگری توسط شرکت تریبیون، مالک نشریه شیکاگو تریبیون انجام شد - نشان داد ال گور، نامزد حزب دموکرات با اختلاف حدود ۳۰ هزار رای در ایالت فلوریدا پیروز شده بود و جرج دبلیو بوش شکست خورد. با وجود این، دیوان عالی امریکا در مداخله‌ای بی‌سابقه و غیر دموکراتیک بوش را به عنوان رئیس جمهور امریکا تعیین کرد. نتایج این تحقیقات عمدتا توسط رسانه‌های امریکایی البته به جز نشریاتی که بانی این تحقیقات بودند، مورد بی‌اعتنایی قرار گرفت.

  • امریکای لاتین حامی مادورو است

همه این‌ها در حالی است که واشنگتن بار دیگر در رابطه با سیاست‌های خود علیه ونزوئلا هم در امریکای لاتین و هم در سطح بین المللی تنها ماند. کشورهایی مانند برزیل، آرژانتین، اروگوئه، کاستاریکا، مکزیک، کلمبیا، پرو، گواتمالا، چین، روسیه و ایران آشکارا و علنا حمایت خود را از نیکلاس مادورو اعلام کردند.

به عنوان نمونه، دولت اکوادور اعلام کرد که این انتخابات ِآزاد و دموکراتیک در ونزوئلا باید مورد احترام قرار بگیرد و اتحادیه ملل امریکای جنوبی کودتا در این کشور یا هر کشور دیگری در منطقه را بر نخواهد تابید.

وزارت امور خارجه ونزوئلا اعلام کرد تمام آژانس‌های بین المللی که ناظر روند انتخاباتی در این کشور بودند، آن را مشروع می‌دانند. از این آژانس‌ها می‌توان به اتحادیه ملل امریکای جنوبی، بازار مشترک جنوبی، پارلمان مرکزی امریکا و اتحادیه سازوکارهای انتخاباتی منطقه امریکا اشاره کرد. در ادامه این بیانیه آمده است، درخواست امریکا و سازمان کشورهای قاره امریکا که تحت کنترل ایالات متحده امریکاست، درخواستی نابجا می‌باشد و تجاوزی روشن به امور داخلی ونزوئلا محسوب می‌شود. کشورهای برادر ما در امریکای لاتین اجازه نخواهند داد مرزهای ونزوئلا مورد تجاوز قرار بگیرد.

اوو مورالس، رئیس جمهور بولیوی نیز امریکا را به طراحی یک کودتا در ونزوئلا متهم کرد و همچنین زیر سوال بردن نتایج انتخابات در این کشور از سوی واشنگتن را مداخله توصیف کرد.

مورالس گفت: من تردیدی ندارم که امریکا در لوای این اظهارات شرایط یک کودتا در ونزوئلا را فراهم می‌کند. باید بگویم که این (درخواست امریکا برای بازشماری آرا) مداخله آشکار در دموکراسی ونزوئلا است و هیچ یک از سخنگویان ایالات متحده امریکا و همچنین دولت این کشور در این جایگاه اخلاقی قرار ندارند که نتیجه انتخابات کشوری در امریکای لاتین و دیگر کشورهای جهان را زیر سوال ببرند.

از سوی دیگر، لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهور سابق برزیل، درخواست واشنگتن برای باز شمارش آرا را اقدامی مداخله جویانه توصیف کرد. وی ضمن اینکه پیروزی مادورو را در شهر بلو هوریزونته، شهری در قلب کشور برزیل به وی تبریک گفت، اظهار داشت، امریکایی‌ها باید به امور خود برسند و بگذارند ما در مورد سرنوشتمان تصمیم بگیریم. وی این اظهارات را در جریان مراسمی به مناسبت دهمین سالگرد به قدرت رسیدن حزب کارگران در برزیل در کنار دیلما روسف، رئیس جمهور این کشور بیان کرد. نکته حائز اهمیت این است که وقتی لولا به مادورو اشاره کرد، جمعیت حاضر به شدت وی را تشویق کرد و این حاکی از حمایت گسترده از مادورو در سراسر امریکای لاتین است. روسف نیز طی تماسی تلفنی پیروزی مادورو را به وی تبریک گفت و اظهار داشت که آماده همکاری با اوست.

در حقیقت، کشورهای امریکای لاتین به خوبی ‌می‌دانند که ونزوئلا همچنان کانون مبارزه برای یکپارچگی و استقلال امریکای لاتین از ایالات متحده امریکا است. مادورو از شش سال پیش یعنی زمانی که وزیر امور خارجه ونزوئلا شد، در این فرایند استقلال و یکپارچگی نقشی عمده و کلیدی داشته است. وی در آن مقام توانست به یکی از بانیان اصلی گروه‌های جدید در امریکای لاتین مانند پتروکاریب، آلبا، اتحادیه ملل امریکای جنوبی و انجمن کشورهای امریکای لاتین و کارائیب تبدیل شود.

بدین ترتیب، مانورهای امریکا علیه ونزوئلا اکنون اثر عکس داشته و دامن واشنگتن را گرفته است. مردم ونزوئلا اقدامات خصمانه واشنگتن و رویکرد دوگانه این کشور - انتقاد از یک نظام انتخاباتی شفاف و در عین حال حمایت از غاصبان غیر منتخب - را دلیل دیگری برای دادن رای به مادورو قلمداد می‌کنند. علاوه بر این، حمایت فزاینده از رئیس جمهور جدید ونزوئلا در سراسر امریکای لاتین و خود این کشور بدون تردید منجر خواهد شد که توطئه‌های امریکا برای پایان دادن به انقلاب بولیواری ونزوئلا بار دیگر با شکست روبرو شود.


* یوسف فرناندر، خبرنگار و رئیس انجمن مسلمانان اسپانیا است. وی همچنین در رادیو پراگ مشغول به کار است. فرناندز سردبیر چندین نشریه اسلامی اسپانیایی و انگلیسی زبان بوده و در حال حاضر سردبیر تارنمای اسپانیایی زبان المنار است. مقالاتی بسیاری از وی در روزنامه‌های معتبر اسپانیایی منتشر شده است.

کد خبر 210565
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز