وزیر کشور گفت: از ابتدای اجرای طرح جمع‌آوری و طرد اتباع غیر مجاز تا کنون بیش از ‪ ۵۰‬هزار تبعه غیرمجاز افغان از سطح کشور جمع آوری شده است.

به گزارش ایرانا، مصطفی پورمحمدی روز چهارشنبه 12 اردیبهشت در جمع خبرنگاران در مرز دوغارون افزود: ۳۶‬هزار نفر از این تعداد در قالب این طرح از سطح کشور جمع‌آوری شده و ‪۱۵‬ هزار نفر خود به صورت خود معرف و داوطلبانه آماده بازگشت به کشورشان شده‌اند.

وی اظهارداشت : طرح جمع‌آوری و طرد اتباع غیرمجاز افغان از ابتدای اردیبهشت ماه به اجرا درآمده و اطلاع رسانی به آنها هم از حدود چند ماه قبل در این زمینه انجام گرفته تا فرصت جمع‌آوری اموال و ترک کشور را با برنامه داشته باشند.

وزیر کشور افزود: برای تسهیل در بازگشت این اتباع غیرمجاز یک سری امکانات از جمله کامیون هم برای انتقال اموال در اختیارشان قرار داده‌ایم.

وی گفت: در عین حال بخش زیادی از افراد به هشدارها و اطلاع رسانی‌ها توجه نکرده و تا کنون موفق نشده‌اند نسبت به خروج اقدام کنند.

پور محمدی افزود : اکثر افراد جمع‌آوری شده مجرد و کارگران فصلی هستند که برای کار می‌آیند و دوباره برمی‌گردند. وزیر کشور همچنین توضیح داد: اکثر افرادی که تاکنون جمع‌آوری شده‌اند مدت اقامت شان در ایران کوتاه و کمتر از پنج سال بوده است.

وی اظهار داشت: تلاش شده به اتباع غیر مجاز حاضر در کشور تفهیم شود که این حضور غیرقانونی به نفع آنها نیست و در برخی موارد کارفرمایان رعایت مباحث حقوقی آنها را نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه به افرادی که غیر قانونی وارد کشور شده‌اند کمک خاصی داده نمی‌شود، گفت: با این حال سعی شده تمام حقوق انسانی اتباع غیرمجاز در طرح جمع‌آوری و طرد ، رعایت و با احترام خارج شوند.

وزیر کشور افزود: اگر کسی طلبی دارد فرصت داده می‌شود تا آن را وصول کند، اگر با خانواده در ایران سکونت دارد به آنها اطلاع داده می‌شود که همه با هم برگردند.

به گفته وی، بر این اساس در حال حاضر چهار هزار نفر از افرادی که تا کنون از سطح کشور جمع‌آوری شده‌اند به دلیل مشکلاتی از این نوع برگردانده نشده‌اند.

وزیر کشور ابراز امیدواری کرد: با این اقدامات فضای حضور اتباع خارجی در کشور ساماندهی شده به گونه‌ای که هر تبعه خارجی که بخواهد در ایران اقامت کند نوع شغل، مدت و محل اقامت او کاملا مشخص باشد.

وی در ادامه گفت: در اجرای طرح جمع‌آوری و طرد اتباع غیر مجاز، جمهوری اسلامی ایران کمک بین‌المللی چندانی دریافت نکرده است. پورمحمدی افزود: همین که نیروهای بین‌المللی و فرامنطقه‌ای مزاحم نشوند و وضع افغانستان را امن کرده و به قولهای داده شده هر چند مختصر عمل کنند کافی است.

وی همچنین از آنان خواست تا از جوسازی و راه‌اندازی شانتاژ و جنگ روانی در زمینه طرح جمع‌آوری و طرد اتباع غیر مجاز پرهیز نمایند. وزیر کشور همچنین از رسانه‌های آنها هم دعوت کرد به ایران آمده و از نحوه بازگشت اتباع غیر مجاز گزارش و فیلم تهیه کنند.

وی در مجموع روند اجرایی طرح جمع‌آوری و طرد اتباع غیر مجاز را خوب توصیف کرد و افزود: نقاط آسیب، ضعف و مشکلاتی هم در مسیر هست که باید مرتفع شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوءالی در مورد اتباع افغان دارای مدارک اقامتی هم گفت: برای بازگشت این عده برنامه تشویقی در نظرگرفته شده چنانکه به هر خانواده بازگشتی ‪ ۵۰۰‬دلار پرداخت می‌شود و به یک نفر از آنان نیز ویزای موقت کار در داخل ایران داده می‌شود ضمن آنکه دولت افغانستان هم به آنها زمین می‌دهد.

کد خبر 21025

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز