همشهری آنلاین: دریاچه رتبا، Retba یا صورتی به دلیل رنگ جالبی که دارد مورد توجه عام و خاص شده است.

دریاچه صورتی

این دریاچه، واقع در 10 کیلومتری شهر داکار، پایتخت کشور سنگال در غرب آفریقا است. آنچه که این دریاچه را جالب و خاص کرده است، رنگ آن است. چرا که برخلاف تمام دریاچه‌‌‌های دنیا رنگی شبیه به‌ رنگ گلبرگ‌های رز صورتی یا توت فرنگی دارد.

به خاطر همین رنگ، دانشمندان، زیست شناسان و توریست‌های بیشماری برای تماشا و بررسی آن به آن جا می‌روند.

گفته می‌شود؛ زمانی که از داخل هلی‌کوپتر به این دریاچه نگاه کنید، به نظر می‌رسد که قایق‌‌‌ها روی مخلوطی از شیر و توت فرنگی شناور هستند. منظره‌ زیبایی است. غلظت نمک این دریاچه به حدی است که باعث شناور شدن، شناگران بر روی سطح آب می‌شود.

مایکل دانسون، میکروبیولوژیست و محقق درباره این دریاچه می‌گوید: رنگ صورتی این دریاچه به خاطر وجود وغلظت بالای نمک در ترکیب با باکتری فعالی به نام  سلینا دانالیلا ،  Dunaliella Salina که یک میکرو جلبک است، می‌باشد.

دریاچه صورتی

استخراج مواد معدنی ارزشمند از دریاچه صورتی توسط قایقرانان این روستا

دریاچه صورتی-سنگال

رنگ دریاچه از بالا

دریاچه صورتی-سنگال

شنا در این دریاچه به دلیل غظلت بالای نمک، بسیار آسان است

نمک و نور خورشید، باعث درخشش و تولید انرژی بیشتر این میکرو جلبک شده و در نتیجه توانایی این باکتری را در تولید مقادیر زیادی رنگ دانه آلی صورتی به عنوان کاروتنوئید را بالا می‌برند.

در نتیجه رنگ صورتی آب به واسطه این رنگ‌دانه‌ها شکل می‌گیرد این جلبک‌ها برای انسان کاملا بی ضرر و بی خطر هستند و حتی باعث می شوند، شنا کردن در این دریاچه راحت و ممکن شود.

نام دریاچه  Retba به معنی " آب‌‌‌های مرده"  را زمانی بر این دریاچه گذاشتند که تصور می‌شد، این دریاچه هیچ سازگاری با زندگی و حیات انسان ندارد.

در صورتی‌که این دریاچه از مواد معدنی با ارزشی پوشیده شده است.اخیرا، محققانی چون مایکل دانسون،  مواد معدنی با ارزشی از این دریاچه بدست آورده‌اند.

دریاچه صورتی-سنگال

رنگ زیبای این دریاچه بسیار خاص و زیباست.

دریاچه صورتی-سنگال

دریاچه، نمکزار  و روستای کنار آن

دریاچه صورتی-سنگال

در حال حاضر، بسیاری از روستائیان این مواد معدنی را به همراه نمک استخراج کرده و به فروش می‌رسانند.

مواد معدنی که قایق رانان ساده دل محلی از این دریاچه استخراج می‌کنند و در ازای مبالغ اندک و ناچیزی در اختیار سودجویان و سودا گران این مواد می‌گذارند، بسیار باارزش‌تر از آنی است که تصور می‌کنند.

بهترین زمان برای دیدن این دریاچه، ماه‌های نوامبر تا ژوئن است. یعنی زمانی که افزایش شدت تابش نور خورشید در این ماه‌ها باعث افزایش این رنگ‌دانه‌ها شده و رنگ صورتی دریاچه را  پر رنگ و زیبا می‌کند. همچنین، تعداد تسهیلات به منظور جذب گردشگر در نزدیکی دریاچه رو به افزایش است.

www.mirror.co.uk

کد خبر 210087
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز