شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: هادی سیف در مراسم نکوداشت جمشید امینی با اشاره با آماده بود کتاب زندگی نامه این هنرمند، از عدم انتشار این کتاب ابراز گله‌ مندی کرد.

نشست هنری

به گزارش همشهری آنلاین، سی و سومین نشست پژوهشی نگارخانه برگ به نکوداشت جمشید امینی آخرین شاگرد کمال الملک اختصاص داشت که به همت مجله تندیس برگزار شد.

دراین مراسم محمد حسن حامدی مدیرمسئول دو هفته نامه تندیس، هادی سیف و حسن امینی پسر و شاگرد جمشید امینی به سخنرانی پرداختند.

محمد حسن حامدی در این مراسم گفت: جمشید امینی از مفاخر روزگار ما بود، او بارقه دو چندانی به هنر کهن فرش ما افزود و تجلی دوباره ای به این هنر اصیل بخشید.

خلق هریک از آثار او حداقل دو سال طول می‌کشید و باید از فرزند او حسن امینی که از این گنجینه نگهداری کرده است؛ قدردانی کرد.

وی افزود:امینی آخرین شاگردان استاد کمال الملک بود که تمام تمرکز و تخصص اش را بر روی طراحی نقشه قالی و کوپلن گذاشت و او نخستین کسی بود که به شیوه نقاشانه شبیه سازی را در طراحی و بافت فرش وارد کرد.

به گفته حامدی؛ پیش از جمشید امینی نقوش حیوانات در گبه و قالی وارد شده اما هیچ یک از این نقوش به شیوه نقاشانه طراحی و بافته نشده است.

وی افزود: از مهمترین ویژگی های جمشید امینی این است که او همچون نقاشان برای بافت تابلو فرش هایش رنگ سازی کرده و رنگ هایی که تاکنون در فرش جایگاهی نداشته را ساخته و در تابلو فرش هایش که بیشتر پرتره هستند به کار برده است.

پرتره های طراحی و بافته شده او با پرتره سازی های که کمال الملک و شاگردانش می‌کشید تفاوتی ندارد و جزئیات در آثار او جایگاه ویژه ای دارند.

وی افزود: با توجه به این که جمشید امینی تا سال 1377 زنده بود؛ گفت وگوهای متعددی با او انجام و حتی فیلم مستندی نیز براساس زندگی او ساخته شده است که براساس این منابع برای نمایش در این مراسم فیلم مستندی توسط اردشیر پژوهشی تولید شده است.

حسن امینی فرزند و تنها شاگرد جمشید امینی گفت: پدرم هنرمندی بود که همواره خاموش زیست و در خاموشی از دنیا رفت.

او در سال 1282 شمسی متولد شد و در سال 1377 در سن 95 سالگی درگذشت. او تحصیلاتش را در مدرسه علمیه گذرانید و پس از آن خیلی زود از سوی یکی از آشنایان به کارخانه استاد اصغر کرمانی رفت و ضمن فراگیری فنون قالیبافی مشغول به کار شد.

وی افزود: پس از آن درسال 1297 درسن 15 سالگی توسط یکی ازآشنایان به استاد کمال الملک معرفی شد و درآنجا نقاشی و طراحی را زیر نظر استاد فراگرفت.

پس از این که کمال الملک از سفری که به فرنگ رفته بود، بازگشت؛ به شاگردانش گفت خیلی علاقمند است که پیوندی میان نقاشی و فرش بزند و چند دستگاه فرش بافی راه انداخت و چون جمشید امینی تسلط کامل به فرش بافی داشت مسئولیت پیدا کرد که نکات ریز فرش بافی را به سایر شاگردان کمال المک آموزش بدهد، اما پس از مدتی هیچ یک از شاگردان کمال الملک به فرش بافی علاقه نشان ندادند و خود جمشید امینی به تنهایی در این امر کوشید.

در ادامه این مراسم هادی سیف هم با اشاره به نحوه آشنایی اش با استاد جمشید امینی گفت: نخستین بار من استاد امینی را در سال 1370 و در نمایشگاه "دوسلددورف" آلمان دیدم و همین دیدار و اقامت 14 روزه در یک هتل موجب پیوند و دوستی ما شد و زمینه ای را فراهم کرد که من به خودم اجازه بدهم که به استاد پیشنهاد تالیف یک کتاب تاریخ شفاهی بدهم.

وی افزود: کتابی که قرار شد تالیف کنم دربرگیرنده شرح دیدارهایی بود که در دل آن گفت وگو هایی با استاد درباره فرش، نقاشی و احوالات خودش و استادش داشتم.

اما متاسفانه من فصل اول کتاب را نوشته بودم که استاد درگذشت و موجب شد که این کتاب به شیوه ای که پیش بینی کرده بودیم به پایان نرسد و من این کتاب را با افزودن سایر فصل ها کامل کردم و سال هاست که درانتشارات سروش در انتظار انتشار است؛ اما ناشر همتی برای چاپ آن نمی‌کند.

امیدوارم که برپایی این نشست امکان انتشار این کتاب را بوجود آورد.

سیف ادامه داد: اهمیت کار جمشید امینی در پیوند نقاشی با فرش است. او با این اقدام دریچه جدیدی پیش هنرهای سنتی ایران گشود، البته در پیشگامی او در پیوند فرش و نقاشی باید با دیده تردید نگریست و دوباره نسبت به این موضوع بررسی کرد.

او همواره عنوان می‌کرد که "هیچ به فکر این افتاده اید که میان نقاشی و قالی ایران می‌توان آشتی جانانه ای برقرار کرد؟ من با نشاندن لخته لخته رنگ ها بر بوم نقاشی به نقاشی هایم جان می‌بخشم".

به گفته سیف؛ جمشید امینی یک سر و گردن از تمام هنرمندانی که در عرصه قالی بافی فعالیت می‌کردند جلوتر بود و شهامت و جسارت نوع آوری در ابداع قالی ایران را داشت.

جمشید امینی 1282- 1377 هجری شمسی از طراحان فرش نوین ایران است که اصولی نوین را در این هنر ایجاد کرد و با شیوه‌ای خاص چون بافندگی کوبلن به ابداع آثار هنری پرداخت.

نمایشگاهی از آثار و عکس ها و تابلو فرش های جمشید امینی در نگارخانه برگ برپا است که این نمایشگاه تا 11 اردیبهشت میزبان علاقمندان است.

 

 

کد خبر 209996

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز