مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: اپتوژنتیک به تکنیکی گفته می‌شود که در آن نورون‌های دست‌ورزی‌شده ژنتیکی و یا دیگر سلول‌ها در معرض تابش نور،‌فعال می‌شوند، تکنیکی که به واسطه ابداع LED قابل تزریق پیشرفت قابل توجهی در درک عملکرد مغز انسان ایجاد خواهد کرد.

LED به کوچکی یک سلول

بر اساس گزارش گیزمگ، تکنیک اپتوژنتیک به دانشمندان در درک عملکرد مغز انسان کمک فراوانی می‌کند، فرایندی که می‌تواند به ابداع درمان‌های جدید برای اختلالات مغزی منجر شود. درحال حاضر برای استفاده از این تکنیک باید کابل‌های فیبرنوری به مغز حیوانات مورد مطالعه وصل شوند تا دانشمندان بتوانند نور را به مناطق مورد مطالعه در مغز برسانند.

تزریق LED به درون مغز یک حیوان

با این‌همه این تکنیک درحال تغییر کردن است زیرا دانشمندان موفق به ابداع LED های کوچکی شده‌اند که می‌توان آنها را به درون مغز تزریق کرد. این LEDها توسط گروهی از محققان دانشکاه ایلینویز و واشنگتن ابداع شده‌است. این منابع نوری خود به اندازه یک سلول کوچکند و بر روی نوار پلاستیکی انعطاف‌پذیری چاپ شده‌اند که از یک تار موی انسان نازک‌تر است.

LED به کوچکی یک سلول

با کمک گرفتن از یک میکروسوزن تزریقی،‌محققان می‌توانند این منبع نور را با کمترین میزان آسیب به نسوج مغزی به اعماق مغز تزریق کنند. یک آنتن بی‌سیم و یک مدار اصلاح‌کننده بر روی سر موضوع مورد آزمایش قرار گرفته و انرژی فرکانس‌های رادیویی را برای تامین نیروی LED به خود جذب می‌کند. این بخش ذخیره انرژی را می‌توان در زمان عدم نیاز از سر حیوان جدا کرد، درحالی که در شیوه‌های قدیمی حیوان باید دائما به سیستم لیزری برای تامین نور متصل می‌ماند.

LED به کوچکی یک سلول

محققان در این پروژه ریزتجهیزات قابل تزریق دیگری از قبیل منبع حرارتی، حسگرهای حرارتی و نوری و الکترود‌هایی با قابلیت تحریک کردن و ذخیره‌سازی فعالیت‌های الکتریکی نیز ابداع کرده‌اند. این تجهیزات را می‌توان نه فقط درون مغز،‌بلکه در دیگر اندام‌ها نیز تزریق کرد.

کد خبر 209662
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز