همشهری آنلاین: معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش رسمی جمهوری اسلامی ایران طبق برنامه درسی ملی تنها در کتاب درسی خلاصه نمی‌شود و رسانه‌های آموزشی دیگر همچون فیلم، رایانه و غیره نیز در کنار آن قرار می‌گیرند. در واقع سلطنت کتاب آموزشی به جمهوری مواد آموزشی تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان در نشست خبری که امروز 27 فروردین ماه برگزار شد، با اشاره به رونمایی از سند درسی برنامه ملی نکاتی مهم را در این باره گفت که در ادامه می‌خوانید:

  •  از ویژگی‌های مهم سند، شایستگی پایه است، یعنی همه دانش آموزان فارغ از جنسیت، محل زندگی، مقطع و رشته تحصیلی باید به این مهارت‌های پایه درست پیدا کنند و همچنین عدالت آموزشی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران نیز برپا شود. در واقع دانش آموزان ما باید به علم متناسب روز خود دست یابند و آن را تبدیل به عمل و کار کنند. عملی که اخلاقی باشد. این موضوع در سایر بخش‌های برنامه درسی ملی لحاظ شده است.
  • ۱۱ حوزه یادگیری در برنامه درسی ملی داریم که شامل تفکر و حکمت، قرآن و معارف اسلامی، کار و فناوری، ادبیات فارسی، علوم اجتماعی، بهداشت و سلامت و تربیت بدنی، آداب و مهارت‌های زندگی و خانواده، آشنایی با زبانهای خارجی برخی از آن‌ها هستند که بخشی از آن‌ها در نظام آموزشی قبلی نیز بوده و برخی نیز جدید هستند.
  • برنامه درسی ملی به تنوع محیط یادگیری تاکید دارد و به همین دلیل از این پس آموزش و پرورش به چهاردیواری مدرسه محصور نخواهد بود و باید به عنوان کانون فرهنگی محله فعالیت کند یعنی باید بتواند با محیط‌های دیگر همچون شهرداری، موزه، مسجد، کتابخانه و غیره رابطه داشته باشد و داد و ستد کند. ما راهکارهای عملی این بند را در سند پیش بینی کرده‌ایم.

صفر از کارنامه حذف می‌شود

  • نظام ارزشیابی در سند درس ملی متناسب با محتوای آموزشی و متناسب با دروس تغییر خواهد کرد. به این معنا که نمره صفر از نظام ارزشیابی برخی دروس، حذف و متناسب با مقاطع تحصیلی در قالب ارائه پروژه، این ارزشیابی‌ها اصلاح خواهد شد.همچنین برخی از ارزشیابی‌های دروس را به فعالیت‌های عملی دانش‌آموزان به ویژه در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اختصاص داده‌ایم.

چگونگی ساعات آموزشی در برنامه درسی ملی

  • آموزش رسمی جمهوری اسلامی ایران طبق این برنامه تنها در کتاب درسی خلاصه نمی‌شود و رسانه‌های آموزشی دیگر همچون فیلم، رایانه و غیره نیز در کنار آن قرار می‌گیرند. در واقع کتاب محور است اما باید رسانه‌های دیگر آموزشی نیز در آموزش و پرورش رسمیت پیدا کنند. این بدین معناست که سلطنت کتاب آموزشی به جمهوری مواد آموزشی تبدیل می‌شود.
  • ساعات آموزشی درسی نیز طبق سند برنامه درسی ملی تغییر می‌یابد. بدین ترتیب ساعات آموزشی دانش آموزان ابتدایی ۹۲۵ ساعت، اول متوسطه اول ۱۱۱۰ ساعت، متوسطه نظری ۱۲۹۵ و متوسطه فنی و حرفه‌ای ۱۴۸۰ ساعت است. برهمین اساس هرجلسه درسی پایه‌های اول تا سوم ابتدایی ۴۵ دقیقه و از چهارم تا ششم ابتدایی ۵۰ دقیقه خواهد بود. علاوه بر این ۱۰۰ ساعت آموزشی رسمی خارج از مدرسه برای همه پایه‌ها لحاظ شده است.
  • مدارس در تابستان تعطیل نخواهند بود بدین معنا که برای پاسخ به مراجعات آموزشی و فوق برنامه باز خواهند بود.

تغییر محتوای کتاب‌های پایه ششم بعد از دوسال

  • بار‌ها تاکید کردم؛ باز هم می‌گویم که پایه ششم ابتدایی جای اول راهنمایی نیست. پایه ششم را براساس پایه پنجم تدوین کرده‌ایم. امسال هم که این پایه اجرا شد نشان داد که هدف گذاری ما درست بوده است. در عین حال متوجه شدیم که باید به آموزش معلمان دقت کنیم. محتوای پایه ششم نیز تا دو سال آینده قطعا تغییر می‌کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهری آنلاین درباره اینکه ضمانت اجرایی سند برنامه درسی ملی چه خواهد بود و در مقابل واکنش‌های تقابلی منفی بدنه اجرایی آموزش و پرورش چه راهکاری اندیشیده‌اید، گفت: ما برای اجرای این برنامه تقویم زمانی تدوین کرده‌ایم. اجرای این برنامه ۶ سال طول می‌کشد. در سال تحصیلی جاری پایه ششم و دوم ابتدایی را تغییر دادیم و در سال تحصیلی بعد پایه سوم ابتدایی و اول راهنمایی را تغییر خواهیم داد. به هر حال همکاران قدیمی مقاومت خواهند داشت اما سعی داریم این مشکل را با آموزش نیروی انسانی مرتفع سازیم.

کد خبر 209449
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز