گروه شهری: هر از گاهی اعتراض‌ها علیه «قانون اسفند 89» بالا می‌گیرد، اما هیچ عزمی برای رفع مشکل معاینه فنی خودروها وجود ندارد.

معاینه فنی

 اعلام مسببان آلودگی هوا هر از گاهی از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، موجی علیه وسایل نقلیه دودزا، فرسوده و خودروهای آلوده‌کننده هوا راه می‌اندازد اما به محض شروع بارندگی و بازگشت شرایط سالم به هوای پایتخت، انگشت‌های اتهام پایین می‌آید.مجلس در اسفند سال89 قانونی را از تصویب گذراند که به موجب آن حداقل زمان برای مراجعه خودروهای تولید شده از دو به پنج سال تغییر کرد. این قانون موجب شد موجی از اعتراضات از سوی شهرداری تهران و نهادهای زیست‌محیطی مطرح شود اما مجلس به آن وقعی ننهاد، درحالی‌که هنوز هم برخی دلسوزان و نمایندگان مخالف طرح، مراتب اعتراض خود را به رسانه‌ها اعلام می‌کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی دیروز در مصاحبه‌ای اعلام کرد که افزایش نقص فنی خودروها یکی از علل تشدید ترافیک معابر و تصادفات بوده است. سردار حسین رحیمی عنوان کرد: به‌دلیل اجرای قوانین جدید راهنمایی و رانندگی، اعمال بدون اغماض قانون و نیز همکاری بی‌شائبه شهرداری در نصب دوربین‌های کنترل سرعت و نظارت تصویری در شهر شاهد کاهش بسیاری از تخلفات رانندگی بوده‌ایم؛ به‌طوری که در سرعت‌های غیرمجاز 37درصد، حرکت با دنده عقب 30درصد، عدم‌رعایت فاصله طولی 25درصد و عدم‌مهارت رانندگی 36درصد شاهد کاهش ارتکاب به این تخلفات بوده‌ایم. این در حالی است که مهم‌ترین علل تصادفات در معابر تهران در سال91 نقص فنی خودروها بوده است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: در سال91 نقص فنی مستمر در خودروها 46درصد افزایش داشته که این امر مهم‌ترین و بیشترین علل تصادفات و ترافیک در سالی که گذشت بوده است. وی خاطرنشان کرد: به خوبی مشخص است اجرای قانون بازدارنده و کارشناسی سبب کاهش ارتکاب به تخلف می‌شود. امیدواریم قانون پنج‌ساله معافیت خودروها از معاینه فنی نیز در این مسیر قرار گیرد. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با ابراز گلایه از عدم‌استانداردسازی خودروها اظهار کرد: متأسفانه هنوز بسیاری از خودروهای تولید داخل ما از استاندارد مناسب برخوردار نیستند که این مورد درخصوص موتورسیکلت‌ها بسیار به چشم می‌آید. حال با چنین شرایطی تغییر قانون پنج‌ساله معافیت معاینه فنی خودروها اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

دیروز همچنین مدیرعامل مراکز معاینه فنی تهران با بیان اینکه مراجعه بموقع خودروها به مراکز معاینه فنی می‌تواند سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های شهر شود، بیان کرد: لایحه‌ای در حال تدوین است که از این پس معاینه فنی هم از قوانین بیمه شخص ثالث برخوردار شود. سیدعلی رضوی ضمن اشاره به اهمیت معاینه فنی خودروها در موعد مقرر گفت: متأسفانه مراجعه به مراکز معاینه فنی تنها معطوف به زمان‌هایی خاص از سال می‌شود که البته در این مواقع شاهد صف‌های طولانی می‌شویم.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به آمار مردودی خودروها گفت:

تنها 3/3درصد از خودروها به‌طور مستقیم از تست ترمز رد می‌شوند که با توجه به تعداد خودروهای مشمول می‌توان به‌طور تقریبی گفت که 100هزار خودرو به‌طور مستقیم از تست ترمز رد می‌شوند. واضح است که در چنین وضعیتی باید منتظر فاجعه هم بود. همچنین شرکت بهره‌برداری مراکز معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرد که مراجعه 25درصدی خودروها به معاینه فنی سبب صرفه‌جویی دوهزار میلیارد ریال شده است.

در سه هفته پایانی سال91 بیش از 75هزار مراجعه به مراکز معاینه فنی صورت گرفت که این امر موجب ازدحام بیش از حد در مراکز شده بود. در سال91 تنها 22درصد شهروندان در زمان مقرر معاینه فنی خودروی خود به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند. البته چهار درصد از شهروندان یک‌ماه زودتر از موعد مقرر و چهار درصد هم در شرف اتمام زمان معاینه فنی خودروشان به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند.

کد خبر 209286
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز