دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۱
۰ نفر

ارومیه- روحینا مجیدی: 45سال پیش بود که صحبت از کوتاه کردن فاصله بین دو شهر ارومیه و تبریز مطرح شد و در پی آن عملیات ساخت پل میانگذر شهید کلانتری ارومیه آغاز و کلنگ عملیات اجرایی این طرح توسط شهید موسی کلانتری در سال 59 بر زمین خورد.

قسمت نخست طرح پل میانگذر ارومیه در سال 87 افتتاح شد اما دو قسمت دیگر نیمه تمام مانده است

 بسیاری آمدند و بهره‌برداری از این طرح را وعده دادند، رفتند بی‌آنکه وعده‌هایشان ثمری داشته باشند تا سرانجام حاصل تمام این وعده‌ها و هر‌سنگ روی سنگ گذاشتن‌ها در طول این سال‌ها به بهره‌برداری از تنها مرحله اول این طرح پر فراز و نشیب ملی در سال 87 ختم شود اما به‌دنبال آن بازهم رکود و تعلل جای عمل را گرفت تا ادامه عملیات ساخت این پل متوقف و شاید هم فراموش شود.

از مجموع عملیات این پل که دو مسیر رفت و برگشت به عرض هرکدام 9/5 متر و یک مسیر راه‌آهن در وسط این دو مسیر به عرض پنج‌متر را شامل می‌شود، اکنون فقط یک مسیر به اتمام رسیده است که به‌عنوان جاده دو طرفه از آن استفاده می‌شود. عملیات ساخت مابقی قسمت‌های آن هم به دلایل مختلف متوقف شده است؛ هرچند برخی مسئولان استانی توقف عملیات آن را نادرست می‌دانند اما این طرح به مشکل بی‌پولی گرفتار شده و در بین فهرست بسیاری از طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی دیگر استان گم شده است.

نماینده مجری ساخت این طرح با بیان اینکه نبود قطعات مورد نیاز به‌دلیل اعمال تحریم‌ها و همچنین کمبود اعتبار در مقاطع زمانی مختلف رکود طرح را موجب شده است، گفت: همان مرحله نخست این طرح شامل باند رفت هم به پیشرفت فیزیکی 100درصدی نرسیده است. فرهاد سرخوش ساخت باند برگشت پل شهید کلانتری ارومیه را منوط به تامین قطعات مکانیکی مورد نیاز دانست و تصریح کرد: تحریم‌ها باعث شده است تا شرکت پیمانکار طرح با مشکلات بسیاری برای تامین امکانات و تجهیزات روبه‌رو شود.

وی درخصوص ساخت مرحله سوم طرح شامل ریل‌گذاری وسط پل تصریح کرد: اجرای این عملیات در شرایط کنونی به هیچ وجه ممکن نیست چراکه هیچ نهاد و مسئولی تامین اعتبار آن را برعهده نگرفته است. سرخوش بودجه مورد نیاز برای عملیات ریل‌گذاری در وسط مسیر را در زمان کنونی 200میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این درحالی است که با گذشت حتی یک روز تامین منابع مالی سخت‌تر و قیمت تجهیزات هم رو به فزونی می‌رود.

تاثیر زلزله وان

نماینده مجری ساخت طرح میانگذر شهید کلانتری ارومیه پرده از موضوعی دیگر برداشت و آن بروز مشکل جابه‌جایی باند مرحله دوم عملیات اجرایی طرح براثر زلزله سال گذشته شهر وان ترکیه بود که باعث عقب‌ماندگی بیشتر روند ساخت این طرح شده است. سرخوش با بیان اینکه مسیر دوم این میانگذر که بخشی از عملیات خاکریزی و نصب تجهیزات آن انجام شده بود براساس زمین لرزه وان از محل اصلی جابه‌جا و از باند اول آن جدا شده بود، گفت: همین امر بار مضاعفی بر تمام مشکلات اجرایی و اعتباری این طرح اضافه کرد. وی با بیان اینکه اقدامات لازم برای اصلاح قطعه جابه‌جا شده انجام شده است، ‌افزود: تنها مشکل مربوط به نبود تجهیزات لازم برای حمل قطعات مورد نیاز برای بازسازی کامل مسیر جابه‌جا شده است که امیدواریم در سریع‌ترین زمان ممکن از این بحران خارج شویم. اما مدیرکل راه و شهرسازی استان درمورد مشکل جابه‌جایی و آسیب‌دیدگی طرح پل شهید کلانتری ناشی از زلزله وان ترکیه اظهار کرد: تمام این ادعا کذب محض است و اگرهم آسیب ناشی از زلزله می‌توانست تهدیدی برای این طرح باشد می‌بایست نگران اثرات زلزله آذربایجان‌شرقی بودیم نه زلزله شهر وان ترکیه. خلیل محبت‌خواه ادامه داد: با اطمینان خاطر به همه مردم و برخی از مسئولان که قصد تخریب اقدامات دولت در این طرح را دارند اعلام می‌کنم که در اجرای این طرح هیچ مشکلی وجود ندارد و نباید با دهان به دهان کردن برخی اکاذیب موجب بی‌انگیزگی خدمتکاران ملت شد.

در این بین استاندار آذربایجان‌غربی هم حرف‌های شنیدنی درخصوص علت رکود طرح پل شهید کلانتری ارومیه دارد. وحید جلال‌زاده در گفت‌وگویی کوتاه با تاکید براینکه این طرح با رکود روبه‌رو شده است، اضافه کرد: برای اجرای این طرح تاکنون بیش از یک‌هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و با توجه به اینکه هم‌اکنون نیز این طرح هیچ‌گونه مشکل اعتباری ندارد برای بهره‌برداری کامل باید حداکثر استفاده از زمان برده شود. وی ایجاد مشکل حقوقی برای شرکت صدرا که پیمانکار پروژه میانگذر دریاچه ارومیه است را دلیل کندی پیشرفت و ساخت آن عنوان و تصریح کرد: بانک ملی، صندوق بازنشستگی و شرکت صدرا سه طرف این مشکل حقوقی هستند و ما در تلاش هستیم تا هرچه سریع‌تر این مشکل حل شود اما برخی از طرفین نگران این هستند که اگر پل به اتمام برسد، نتوانند پول خود را دریافت کنند.

منفعت بهره‌برداری نصفه‌ونیمه نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه در اصل علت عمده مشکل مالی و کمبود اعتبار است که طرح را به این وضعیت کرختی درآورده است، اضافه کرد: ولی باید بپرسید چرا این طرح با کمبود اعتبار مواجه می‌شود و من هم پاسخ می‌دهم که چون آذربایجان‌غربی غریب همه استان‌هاست و همواره مورد ظلم و بی‌عدالتی در تقسیم بندی اعتبارات قرار گرفته است. نادر قاضی‌پور در پاسخ به این سؤال که مگر وظیفه نمایندگان چیزی جز احقاق حق استان و جذب اعتبارات مالی بیشتر است؟ گفت: یک‌دست هیچ وقت صدا ندارد، هرچند تعامل مناسب و برادرانه با بسیاری از نمایندگان استان داریم اما این کافی نیست، باید صدای همه ما یکی شود.

وی درخصوص تاثیرات بهره‌برداری از این طرح برای دستیابی به توسعه استان اظهار کرد: همان بهره‌برداری نصفه و نیمه از مرحله اول طرح هم بی‌تاثیر در این زمینه نبود زیرا راه را برای ورود تعداد بیشتری گردشگر به ارومیه و استان هموارتر کرد و مسافت مرکز دو استان را به نصف کاهش داد و از جنبه‌های دیگر مثل درآمدزایی، کاهش مصرف سوخت، تبدیل شدن این جاده استان به یک مسیر ترانزیتی، راه‌اندازی بخش‌های تولیدی و اقتصادی کوچک در مسیر این پل و بسیاری موارد تاثیر‌گذار بوده است.

زنگ‌زدن پایه‌های پل

در این بین یکی از نمایندگان عضو کمیسیون عمران مجلس و نماینده مردم سلماس با نگاهی متفاوت به طرح میانگذر دریاچه ارومیه خواستار ایمن‌سازی این پل شد و گفت: در زمان آغاز طرح قرار بر این بود که پل میانگذر شهید کلانتری ارومیه با شمع‌های ضد‌زنگ ایتالیایی بر کف دریاچه محکم شوند اما هم‌اکنون با پایین آمدن سطح آب مشاهده می‌شود این شمع‌ها دچار زنگ‌زدگی شده است که می‌تواند در آینده مشکلات و خطرات بسیاری را برای ترددکنندگان از روی این پل به‌وجود آورد. اینکه علت این زنگ‌زدگی چیست، موضوعی مبهم است و ما هم به‌دنبال فرد یا افراد خاطی در این زمینه هستیم. عبدالکریم حسین‌زاده با بیان اینکه پایین آمدن سطح آب دریاچه شاید در یک نگاه بسیار تاسف‌بار است اما از جهتی به‌دلیل بیرون آمدن شمع‌ها و امکان بهسازی آن می‌تواند ثمره مثبتی داشته باشد، افزود: این موضوع فرصت مناسبی را به‌وجود آورده است تا در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به پوشش این شمع‌ها با استفاده از رنگ‌ها و مواد ضدزنگ و جلوگیری از نابودی تجهیزات این پل اقدام شود. وی درخصوص علت پیشگیری از اجرای ناامن طرح پل میانگذر دریاچه ارومیه ادامه داد: از همان آغاز بنده پیش‌بینی بروز این مشکل را به‌دلیل جمع‌شدن بلورهای نمکی در قسمت پایه‌های پل میانگذر که باعث خوردگی این تجهیزات می‌شد را کرده بودم اما نتیجه‌ای در برنداشت، امروزه هم متأسفانه با وجود اینکه جلوی ضرر را از هرجا بگیرید منفعت است اما بسیاری از مسئولان به این مسئله توجه ندارند. حسین‌زاده گفت: بسیاری از مدیران و مسئولان از بیان ضعف در چگونگی اجرای طرح‌ها واهمه دارند، از آسیب شناسی فنی، مدیریتی و اجرایی طرح می‌ترسند و همین امر باعث شده است تا طرح‌ها هم از عمر کمی برخوردار باشند و همزمان بهره‌برداری از آنها به درازا بکشد. البته فرهاد سرخوش، نماینده مجری طرح، اعتبار مورد نیاز برای رنگ‌آمیزی شمع‌ها را 50میلیارد ریال عنوان کرده و یادآور شد: امیدواریم که بتوانیم موفق به جذب این میزان اعتبار شویم هرچند که بعید به‌نظر می‌رسد.

کد خبر 209127

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز