همشهری آنلاین: 20 هزار حلقه چاه غیرمجاز در حوزه آبریز دریاچه ارومیه وجود دارد که باید کنترل شوند. این چاه ها راهی برای برداشت غیرمجاز از آب بزرگترین دریاچه شور ایران است

20هزار حلقه چاه غیرمجاز در حوزه آبریز دریاچه ارومیه

به گزارش ایرنادر سال‌های اخیر با توجه به پایین آمدن سطح آب دریاچه ارومیه، حدود 40 درصد این دریاچه در معرض خشکی قرار گرفته است. تاکنون سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و دیگر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط طرح‌هایی را برای حفاظت از این حوزه آبی و نجات آن تدوین کرده و اجرای این طرح‌ها از ابتدای سال 91 شتاب بیشتری گرفته است.

مدیر کل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست،ناصر مقدسی در این ارتباط گفت: حوزه آبریز دریاچه ارومیه حدود 50 هزار کیلومتر است که در این محدوده 20 هزار حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد. برای نجات و احیای دریاچه ارومیه چاره‌ای جز مدیریت صحیح منابع آب وجود ندارد بنابراین باید با برنامه ریزی‌های اصولی گام‌های موثری در این زمینه برداشته شود.

وی افزود: ایران کشوری است که در منطقه خشک واقع شده است و نتایج مطالعات نشان می‌دهد در10 سال گذشته آب این دریاچه در اغلب موارد به دلیل کاهش بارندگی، برداشت غیرمجاز آب، ایجاد سد در بالادست و موارد دیگر، حوزه آبخیز دریاچه را پایین‌تر از حد میانگین آورده است.

مقدسی اظهارداشت: میانگین بارندگی در این حوزه آبی 380 میلی‌متر در سال است که در سال‌های اخیر به 300میلی‌متر هم رسیده است بنابراین مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی با هدف حفاظت و احیای دریاچه ارومیه یک الزام است که باید با جدیت دنبال شود.

وی افزود: این در حالی است که سالانه حدود 1500 میلی‌متر از آب دریاچه ارومیه نیز تبخیر می‌شود، این میزان تبخیر در حالی است که میانگین بلند مدت بارندگی در این حوزه آبی گاهی به کمتر از 300 میلی‌متر نیز رسیده است.

مدیر کل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست اظهار داشت: با توجه به میزان تبخیر و میزان بارندگی مشخص می‌شود که این روند تا چه حد اکوسیستم منطقه را شکننده و آسیب پذیر کرده است. تنها راه پیش روی ما برای نجات دریاچه ارومیه مدیریت منابع آب در حوزه آبریز این دریاچه است.

کد خبر 209122
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز