سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۷:۱۷
۰ نفر

دکتر مهشید چایچی: آسپیرین اگرچه ممکن است اثر ضدسرطان داشته باشد، اما ممکن است عوارضی مانند خونریزی معده ایجاد کند.

aspirin

تحقیقات نشان داده است مصرف منظم آسپیرین ممکن است بتواند سرطان و مرگ ناشی از آن را به عقب براند. این مطلب جدیدی است که محققان هفته گذشته در صدمین نشست سالانه انجمن تحقیقات سرطان آمریکا در لس‌آنجلس گزارش داده‌اند

شما هم از آن دسته آدم‌ها هستید که سر خود، نصف داروهایی را که پزشک برایتان تجویز می‌کند کنار می‌گذارید؟ یا از آنهایی که تا می‌شنوند فلان دارو برای سلامتی مفید است، سر خود، چند عدد از آن را بالا می‌اندازند تا عمرشان طولانی شود؟! جزء هر دسته که هستید، بد نیست از تازه‌ترین یافته‌های محققان درباره این آشنای قدیمی آگاه شوید.

ممکن است از این فایده‌های بی‌ربط جدید تعجب کنید، اما این نباید باعث شود که عوارض این دارو را که قبلاً می‌دانستید از یادتان برود. تحقیقات نشان داده است مصرف منظم آسپیرین ممکن است بتواند سرطان و مرگ ناشی از آن را به عقب براند.

 این مطلب جدیدی است که محققان دانشگاه مایوکلینیک روچستر، هفته گذشته در صدمین نشست سالانه انجمن تحقیقات سرطان آمریکا در لس‌آنجلس گزارش داده‌اند. آنها می‌گویند مصرف منظم آسپیرین در زنان یائسه (در مقایسه با کسانی که از این دارو استفاده نکرده بودند)، خطر بروز سرطان را تا 13درصد کم می‌کند و مرگ در اثر سرطان را تا 16 درصد پایین می‌آورد. البته سیگاری‌ها در این قضیه هم ضرر می‌کنند و از این فایده بی‌بهره هستند!

آسپیرین نجات‌دهنده

 مطالعات نشان داده آسپیرین، بیماران را در برابر بیماری رگ‌های قلبی، سکته مغزی و به‌طور کلی مرگ در اثر بیماری حفظ می‌کند. طبق آمار انجمن قلب آمریکا، از هر 3 زن یک نفرشان در اثر بیماری قلب و عروق می‌میرد و جالب اینجاست که اثر پیشگیری‌کننده آسپیرین از سکته قلب و مغز، طبق تحقیقات در خانم‌ها بیشتر است.

آقایان دلخور نشوند، حق آنها هم محفوظ است! دانشمندان دانشگاه مایوکلینیک مینه‌سوتا دریافته‌اند مصرف روزانه داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند آسپیرین، می‌تواند بزرگ شدن پروستات را به تأخیر اندازد. بزرگی خوش‌خیم پروستات که در مردان مسن شایع است، با تکرر و فوریت ادرار، مشکل در تخلیه ادرار و کاهش جریان ادرار خود را نشان می‌دهد. بد نیست آقایان بدانند تحقیقات قبلی نشان داده بود این گروه از دارو‌ها، خطر سرطان پروستات را نیز کم می‌کند.

پشت یک سرطان دیگر خاک شد بیمارانی که سرطان کولون دارند، اگر به‌طور مرتب بعد از جراحی آسپیرین مصرف کنند، کمتر دچار عود بیماری یا مرگ در اثر آن می‌شوند. مطالعات قبلی نشان داده بود که پیشرفت سرطان کولون و پولیپ‌های روده با مصرف این دارو کندتر می‌شود. اما در این مطالعه که محققان سرطان‌شناسی دانشگاه‌ هاروارد آن را انجام داده‌اند، از 846 بیمار مبتلا، کسانی که آسپیرین مصرف کرده‌اند، 55درصد کمتر از سایرین دچار عود بیماری و 48درصد کمتر فوت شده‌اند.

 آسپیرین ضد آسم

 یک مطالعه جدید دیگر که در مجله بیماری‌های تنفسی و مراقبت‌های ویژه ارائه شده، نشان می‌دهد آسپیرین می‌تواند در پیشگیری از بروز آسم در بعضی افراد مؤثر باشد. در این مطالعه، 22071 مرد سالم مورد بررسی قرار گرفتند.

 پس از 5 سال محققان مشاهده کردند میزان بروز آسم در بین آن گروه که آسپیرین مصرف کرده‌اند 22 درصد کمتر از گروه دیگر است. دقت داشته باشید آسپیرین در این مطالعه در درمان بیماری آسم هیچ نقشی نداشته و فقط میزان بروز آن را کم کرده است که آن هم نیاز به مطالعات بیشتری برای اثبات دارد. آسپیرین هم غریب است! تحقیقات زیادی اثر پیشگیری‌کننده آسپیرین را در برابر بیماری‌های قلبی ثابت کرده و این اثر تقریبا برای عموم مردم یک اثر شناخته شده است.

 اما باز هم تعداد افرادی که به‌طور مرتب از این دارو برای حفاظت قلب و عروق خود استفاده می‌کنند، خیلی کم (حدود 41 درصد) است. این آمار که در مجله طب پیشگیری آمریکا چاپ شده، حاکی از این است در میان کسانی که در معرض خطر بیماری‌های قلب و عروق قرار دارند، 57 درصد و در میان افرادی که بیماری قلبی شناخته شده داشته‌اند و پزشکشان هم به آنها مصرف این دارو را توصیه کرده، تنها 69 درصد داروی خود را به‌طور مرتب مصرف می‌کنند.

 این اعداد نشان می‌دهد حتی کسانی هم که آسپیرین برایشان تجویز شده، در مصرف آن کوتاهی می‌کنند. حالا نمی‌دانیم که پزشکان توصیه به مصرف این دارو را فراموش کرده‌اند یا بیماران توصیه آنها را از یک گوش می‌شنوند و از گوش دیگرشان درمی‌کنند! (شاید هم هر دو!)شاید اگر بیماران بدانند مصرف صحیح آسپیرین، نه تنها خطری برای آنها ندارد بلکه باعث کاهش خطر بیماری‌های دیگر از جمله سرطان سینه و پروستات می‌شود، دقت بیشتری در مصرف منظم داروی خود داشته باشند.

آسپیرین ضد التهاب و سردرد

 آسپیرین یک داروی ضدالتهاب و ضددرد است که در شرایط مختلفی چون سردرد، دندان درد، درد خفیف مفاصل و عضلات مثلا در سرماخوردگی و آنفلوآنزا و حتی کاهش دردهای قاعدگی به کار می‌رود. گاهی هم مصرف روزانه آن برای کاهش عود حمله قلبی، بهبود جریان خون و پیشگیری از ایجاد لخته (مانند سکته مغزی)، به بیماران خاصی توصیه می‌شود. این دارو معمولا به راحتی در دسترس همه هست؛ طوری که بدون نسخه در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.

 اما فراموش نکنیم که اگر این دارو درست و بجا مصرف نشود، ممکن است عوارض ناگواری برای بیمار ایجاد کند. بنابراین اگر ناخواسته و اشتباهی مقادیر زیادی از آن را مصرف کردید، حتما به پزشکتان اطلاع دهید. عوارض شایع آسپیرین ممکن است شامل سوزش سردل، احتمال ایجاد زخم معده و خونریزی از آن (به‌خصوص در کسانی که سابقه زخم معده دارند) و درد و تحریک معده باشد. بنابراین کسانی که زخم معده دارند یا داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند باید تنها با تجویز پزشک از این دارو مصرف کنند.

خانم‌های باردار به‌خصوص در 3 ماهه آخر بارداری، نباید این دارو را مصرف کنند چون ممکن است برای جنین و زایمان آنها عوارضی ایجاد کند. در ضمن مصرف این دارو برای کسانی که به آن حساسیت و یا آسم دارند نیز خطرناک است و باید با احتیاط مصرف شود. آنها می‌گویند آسپیرین اگرچه ممکن است اثر ضدسرطان داشته باشد، اما ممکن است عوارضی مانند خونریزی معده ایجاد کند. بنابراین باید برای تصمیم‌گیری راجع به استفاده از آن- با توجه به خطرات احتمالی و فوایدش- با پزشک مشورت کرد.

کد خبر 20898
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز