جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: عملیات‌ کربلای‌ ۹ در تاریخ‌ ۲۰/۱/۱۳۶۶ با رمز مبارک‌ یا مهدی‌ (عج) ادرکنی در منطقه‌ عملیاتی قصر شیرین‌ توسط نیروی‌ زمینی ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی ایران‌ به وقوع‌ پیوست‌ و در نتیجه‌ ارتفاعات ۵۴۲ و پاسگاه‌ مرزی‌ باباهادی‌ آزاد شدند.

عملیات‌ کربلای‌ 9

از جمله‌ یگان‌های‌ منهدم‌ شده‌ دشمن‌ می‌توان‌ گردان‌های‌ 3 ،1 و 4 از تیپ‌ کماندویی سپاه‌ دوم‌ و گردان‌ 4 نیروی‌ مخصوص‌ از تیپ‌ 3 را نام‌ برد.

همچنین‌ تعداد زیادی‌ خمپاره‌ انداز، تیر بار، جنگ‌ افزار انفرادی‌ و مقدار زیادی‌ مهمات‌ نیز به‌ غنیمت‌ گرفته‌ شد و 1800 نفر از بعثیان‌ نیز به‌ هلاکت‌ رسیدند و 55 نفر آنان‌ به‌ اسارت‌ نیروهای‌ اسلام‌ در آمدند.

در حالی که‌ منطقه‌ شلمچه‌ شاهد درگیری‌ و پیروزی‌ رزمندگان‌ اسلام‌ است، جبهه‌ جدیدی‌ در غرب‌ علیه‌ نیروهای‌ عراق‌ گشوده‌ می‌شود. رزمندگان‌ نیروی‌ زمینی ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی ایران، دشمن‌ را در تنگه‌ باباهادی‌ مورد حمله‌ قرار می‌دهند و با عبور از تله‌‌های‌ انفجاری‌ و میدان‌های‌ مین‌ به‌ دشمن‌ یورش‌ می‌برند و پس‌ از نبردی‌ جانانه‌ و کم‌ نظیر در مدت‌ 3 ساعت، تنگه‌ مهم‌ باباهادی‌ را واقع‌ در منطقه‌ پیشگاه‌ به‌ تصرف‌ خود درمی‌آورند و باقیمانده‌ نیروهای‌ عراق‌ را وادار به‌ فرار می‌کنند.

فرماندهان‌ بعثی به‌ خاطر حساسیت‌ منطقه‌، نیروهای‌ پراکنده‌ را به‌ سرعت‌ جمع‌‌آوری‌ واقدام‌ به‌ انجام‌ ده‌ پاتک‌ می‌کنند که‌ قوای‌ اسلام‌ با مقاومت‌ جانانه‌ همه‌ پاتکها را سرکوب‌ کرده‌ و دشمن‌ بعثی بدون‌ گ‌رفتن‌ کمترین‌ نتیجه‌ ای‌ به‌ عقب‌ رانده‌ می‌شود.

در جریان‌ دفع‌ این‌ پاتکها 15 دستگاه‌ تانک،‌ 35 دستگاه‌ نفربر، 5 خودرو، چندین‌ انبار مهمات‌ و دو آتشبار دشمن‌ منهدم‌ شده‌ و مقادیر قابل‌ توجهی سلاح‌ و مهمات‌ آنها نیز به‌ غنیمت‌ رزمندگا‌ن‌ درمی‌آید.

عملیات‌ کربلای‌ 9

اطلاعیه‌ قرارگاه‌ خاتم‌ الانبیاء(ص) در مورد عملیات‌ کربلای‌ 9

بسم‌ ا ...الرحمن‌ الرحیم‌
محمد رسول‌ ا ...والذین‌ معه‌ اشداء علی الکفار رحماء بینهم‌

ملت‌ مبارز و قهرمان‌ ایران‌ !همزمان‌ با پیروزی‌ چشمگیر سپاهیان‌ اسلام‌ در منطقه‌ عملیاتی شرق‌ بصره‌، رزمندگ‌ان‌ پرتوان‌ نیروی‌ زمینی ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی ایران‌ در ساعت‌ یک‌ بامداد امروز ( 66/1/20 ) با گ‌شودن‌ جبهه‌ جدیدی‌ در غرب‌ کشور، عملیات‌ کربلای‌ 9 را با رمز مقدس‌ "یا مهدی‌(عج) ادرکنی "آغاز کردند.

لشکریان‌ توحید، در این‌ عملیات‌ که‌ به‌ منظور پاکسازی‌ مناطق‌ تحت‌ اشغال‌ میهن‌ اسلامیمان‌ از لوث وجود صدامیان‌ و پاسخ‌ به‌ شرارتهای‌ رژیم‌ جنگ‌ افروز بعث‌ عراق‌ در منطقه‌ خلیج‌ فارس‌ انجام‌ گرفت‌، موفق‌ شدند با انهدام‌ بخش‌ وسیعی از ادوات‌ جنگی دشمن‌ ،خسارت‌ سنگینی به‌ آنها وارد آوردند.

رزمندگان‌ اسلام‌ با اتخاذ تاکتیک‌ نفوذی‌ درعمق‌ جبهه‌ دشمن‌ و با عبور از کانال‌ پیچیده‌ مجهز به‌ انواع‌ تله‌ های‌ انفجاری‌ و میادین‌ مین‌، ارتفاعات‌ 542 ، 415 ،400 ،410و پاسگاه‌ مرزی‌ باباهادی‌ را که‌ مدت‌ شش‌ سال‌ و نیم‌ در اشغال‌ نیروهای‌ دشمن‌ بود ،به‌ تصرف‌ خود در آوردند و با آزاد سازی‌ این‌ ارتفاعات‌ 20 ، کیلومتر مربع‌ از خاک‌ میهن‌ اسلامیمان‌ از لوث وجود صدامیان‌ پاکسازی‌ شد.

در این‌ عملیات‌ افتخارآفرین‌ دلیر مردان‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی ایران‌ علاوه‌ بر کشته‌ و زخمی کردن‌ بیش‌ از 800 تن‌ از نیروهای‌ عراق‌ ،دهها تن‌ از آنها را به‌ اسارت‌ خود در آورده‌ و گردانهای‌ 3 ،1 و 4 از تیپ‌ کماندویی سپاه‌ دوم‌ عراق‌ را به‌ میزان‌ 80 درصد منهدم‌ کردند.

دشمن‌ شکست‌ خورده‌ ، بعد از ظهر به‌ منظور باز پس‌ گ‌یری‌ مواضع‌ از دست‌ رفته‌ و با جمع‌ آوری‌ نیروهای‌ شکست‌ خورده‌ خود اقدام‌ به‌ اجرای‌ هفت‌ پاتک‌ سنگین‌ کرد که‌ هر بار با تحمل‌ تلفات‌ و ضایعات‌ سنگینی مجبور به‌ عقب‌ نشینی و فرار از منطقه‌ شد.

در این‌ عملیات‌ ، علاوه‌ بر انهدام‌ 45 دستگاه‌ تانک‌ و نفربر دشمن‌ ،چندین‌ انبار مهمات‌ و چهار آتشبار توپخانه‌ دشمن‌ نیز به‌ آتش‌ کشیده‌ شد و شمار زیادی‌ خمپاره‌ انداز ،تیربار ،جنگ‌ افزارهای‌ انفرادی‌ و مقادیر فراوانی مهمات‌ ،سالم‌ به‌ دست‌ رزمندگان‌ اسلام‌ افتاد.

قرارگاه‌ خاتم‌ الانبیا

رزمندگان‌ اسلام‌ پس‌ از تصرف‌ کامل‌ ارتفاعات، تنگه‌ و پاسگاه‌ باباهادی، با آرایش‌ دفاعی کامل، تلاش‌ می‌کنند تا مواضع‌ تسخیر شده‌ را حفظ کنند. با مقابله‌ سرسختانه‌ رزمندگان، تمامی پاتکهای‌ عراق‌ سرکوب‌ می‌شود و دشمن‌ هر بار پس‌ از تحمل‌ تلفات‌ و خسارات‌ زیاد وادار به‌ عقب‌ نشینی می‌گردد.

عملیات‌ کربلای‌ 9

این‌ عملیات، علاوه‌ بر تحقق‌ اهداف‌ از پیش‌ تعیین‌ شده‌، باعث‌ می‌شود که‌ دشمن‌ نتواند در منطقه‌ عملیاتی کربلای‌ 8 نیروی‌ تازه‌ نفس‌ وارد کند و نیز از نقل‌ و انتقالات‌ دشمن‌ برای‌ کمک‌ به‌ نیروهای‌ درگیر در شرق‌ بصره‌ جلوگیری‌ به‌ عمل‌ می‌آورد.

در عملیات محدود «کربلای 9» بیش از 2 هزار و 500 نیروی عراقی توسط رزمندگان اسلام به هلاکت رسیدند و همه اهداف از پیش تعیین‌شده از اجرای این عملیات تأمین شد.

پایگاه رزمی کرمانشاه برابر امریه ستاد هوانیروز با اختصاص قسمتی از توان رزمی خود و بکارگیری 12 فروند از انواع بالگرد ضمن ادامه پشتیبانی پدافندی از قرارگاه غرب در منطقه ایلام و سومار عملیات پشتیبانی هوایی از نیروهای عمل کننده خودی در عملیات «کربلای 9» را نیز به عهده گرفت. لذا 2 روز قبل از شروع عملیات، گروه هوانیروز در پادگان ابوذر سرپل‌ذهاب مستقر شد و خلبانان و افسران رابط در محل قرارگاه از نحوه اجرای عملیات و وضعیت نیروهای خودی و دشمن توجیه شدند.

با توجه به اینکه نیروهای خودی در همان شب نخست عملیات، اهداف از پیش تعیین شده‌ را تصرف کردند ولی نیروهای عراق طی 3 روز متوالی اقدام به انجام چندین پاتک سنگین کردند که این پاتک‌ها با حمایت هواپیماهای جنگی صورت می‌گرفت.

انگیزه بالا و فشار بیش از حد نیروهای عراق در پاتک‌ها، نیروهای خودی را در شرایط بسیار سخت و نامناسب قرار داده بود لذا در این زمان تیم‌های آتش هوانیروز وارد عمل شدند و با اجرای آتش سنگین خود هر بار چندین تانک نفربر و سایر ادوات زرهی دشمن را به آتش کشیدند و نیروهای عراق را وادار به عقب‌نشینی کردند.

از طرفی بالگردهای 214 ضمن حمل تدارکات و مهمات مورد نیاز رزمندگان و ترابری نیروهای تازه‌نفس به منطقه نبرد، مجروحان را با سرعت بالا و در حداقل زمان به بیمارستان‌ها حمل می‌کردند و باعث تقویت روحیه رزمندگان می‌شدند.

در نهایت نیروهای عراقی پس از اجرای چندین پاتک سنگین بدون نتیجه مجبور به اخذ شرایط پدافندی در مواضع جدید شدند که چند کیلومتر عقب‌تر از مواضع قدیم آنها بود.

کد خبر 208665
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز