چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: موسسه فرهنگی هنری خانه تئاتر در زمستان سال 78 توسط عده‌ای از هنرمندان و مسئولان وقت تئاتری تاسیس شد. زمانی که دکتر حسین سلیمی رئیس وقت مرکز هنرهای نمایشی دو سالی از مدیریتش در این سمت می‌گذشت.

خانه تئاتر

او به همراه دکتر مجید شریف خدایی (رئیس وقت شورای نظارت و ارزشیابی این مرکز )، لاله تقییان (مسئول انتشارات نمایش و سردبیر ماهنامه نمایش)، حسین قرایی(مسئول وقت امور مالی مرکز هنرهای نمایشی)، ایرج راد (بازیگر)، آتیلا پسیانی (بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر) و دکتر محمود عزیزی (بازیگر، مدرس، پژوهشگر و کارگردان تئاتر) در دفترش گرد آمدند و پایه‌گذار نهاد صنفی شدند که می‌باید شانزده هدف مهم و اساسی اهالی تئاتر را دنبال می‌کرد.

این هیئات موسس پس از عضو گیری موقت خانه تئاتر، در جلسه مجمع عمومی که به منظور تصویب اساسنامه و انتخابات هیئات مدیره موقت خانه تئاتر برگزار شد، ادامه فعالیت این تشکیلات صنفی را به آن هیئات مدیره واگذار کردند.

بر اساس این تصمیم گیری مجمع عمومی،هیئات مدیره موقت شش ماه فرصت داشت تا اشکالات و ایرادات اساسنامه رابر طرف ساخته و پس از برگذاری مجمع عمومی، فوق العاده این اساسنامه را به تایید نهایی اعضای خانه تئاتر برساند.

هیئات مدیره موقت با برگذاری این مجمع عمومی در مهرماه 79 پس از تایید نهایی اساسنامه خانه تئاتر توسط اکثریت اعضای حاضر در مجمع، نخستین انتخابات هیئات مدیره خانه تئاتر را به مدت دو سال برگزید.

در این انتخابات ایرج راد، آتیلا پسیانی، اصغر همت، دکتر محمد رضا خاکی، بهزاد فراهانی، بهروز غریب پور، رویا تیموریان، داوود فتحعلی بیگی، دکتر فرشید ابراهیمیان و داوود آریا به ترتیب به عنوان هفت عضو هیئت مدیره، دو عضو علی البدل هیئات مدیره، بازرس و بازرس علی البدل خانه تئاتر انتخاب شدند و امور این نهاد صنفی را به آنها سپردند.

این هیئات مدیره پس از انتخابات، خانه تئاتر را در اداره ثبت شرکتها به ثبت رساندند و سپس مقدمات هشت انجمن صنفی تئاتر را شامل انجمن بازیگران، کارگردانان، نمایشنامه نویسان، منتقدان، نویسندگان، نمایشگران عروسکی، طراحان صحنه و لباس، کارکنان و طراحان فنی و هنری و انجمن تئاتر خیابانی را فراهم کردند که به همت تعدادی از اعضای این انجمن ها تاسیس و تشکیل شد.

البته به گفته ایرج راد در اساسنامه خانه تئاتر تشکیل 11 صنف پیش بینی شده است که اکثر این صنوف با تدوین اساسنامه و تشکیل مجمع عمومی و انتخاب هیأت مدیره کار خود را آغاز کردند.

  • بر اساس این پیش بینی ها قرار بود انجمن تئاتر سنتی ، انجمن تئاترهای آزاد و انجمن مدرسان و پژوهشگران تئاتر تشکیل و تأسیس شود.هر چند که تشکیلات انجمن مدرسان و پژوهشگران طی چند بار گرد همایی عده ای از مدرسان و پژوهشگران متاسفانه هنوز به دلایلی چند به سرانجامی نرسیده است ،اما اساسنامه خانه تئاتر در 3 فصل شامل 37 ماده و 9 تبصره با حضور اعضای حاضر قرائت شد و به تصویب رسید.به گفته رئیس سابق هیأت مدیره خانه تئاتر اساسنامه بعد از دقت نظرها و تغییرات صورت گرفته از طریق وزارت ارشاد تصویب شده است.
  • بر اساس اهداف اساسنامه خانه تئاتر که در 16 بند تنظیم شده ، خانه تئاتر موظف است از حقوق صنفی - اجتماعی و مادی معنوی اعضای خود و امنیت شغلی حرفه ای پشتیبانی و دفاع کند . همچنین تلاش برای فاهم آوردن امکانات رفاهی اعضاء از طریق راهنمایی- مشاوره - کمک به تشکیل صندوق تعاون و شرکت تعاونی و نیز در ارتباط با بیمه کلی اعضاء و تامین اجتماعی از دیگر اهداف این موسسه به شمار می‌رود.

منبع: theaterforum.ir

کد خبر 208402
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز